Ride 5

De Ride-serie staat bekend als de Gran Turismo onder de tweewielers. Wij zochten uit of Ride 5 die naam eer aan doet.

Qua aanbod mogen wij niet klagen bij Ride 5. Zo zijn er 35 circuits beschikbaar en zijn er meer dan 200 motoren van alle bekende fabrikanten bij release speelbaar. Ride 5 beschikt over de verschillende en inmiddels welbekende modi zoals Career, Multiplayer en Race/Creator. In Multiplayer is het mogelijk om crossplay tegen andere te spelen. Daarnaast vind je in Multiplayer ook de mogelijkheid om via splitscreen te racen. In Race/Creator heb je de mogelijkheid om jouw eigen race samen te stellen.

Het echte werk vindt plaats in Career. Doelstelling is om punten te verzamelen en zo de nummer 1 van de wereld te worden. De races in Career zijn verdeeld in 4 fasen. Nadeel is dat je geen vrijheid hebt in het starten van de fase en de daarin beschikbare races. Je zult dus alles puntsgewijs moeten aflopen. Als beschikbare races zul je naast korte races ook time attacks en endurance races tegenkomen.

Tijdens onze speelsessies kwamen wij in endurance een bug tegen waarbij je na een pitstop de race niet meer kon finishen. Deze bug is inmiddels verholpen. Wat niet is verholpen is een “bug” die zeer waarschijnlijk veel irritatie zal wekken bij de nieuwe spelers. Deze “bug” zit hem in het aangeven van de remzones als je de optie van ideale lijn hebt aanstaan. Deze remzones zijn niet per type motor aangepast, waardoor je bij het aangegeven rempunt met de ene motor onderhand stilstaat voordat je bij de bocht komt, terwijl je met een andere motor de grindbak in schiet.

Wat verder opviel, was de agressie van de AI. Deze is soms op het laagste niveau onvoorspelbaar. Zo zijn wij diverse malen door de AI je op de meest onnozele plekken vanachter geramd.

Ook in dit deel zien de motoren er weer goed verzorgd uit. De liefde voor de motoren is duidelijk zichtbaar, want ze zijn tot in de kleine details uitgewerkt. Deze liefde hoor je ook terug in het geluid van de motoren, waar elke type motor zijn eigen unieke geluid heeft.

Waar wij ook zeer over zijn te spreken is het lichteffect op de motoren van bijvoorbeeld de zon. Deze komt zeker in de photomodes goed tot zijn recht waarbij je als liefhebber genoeg tijd in kan steken om de ideale foto van jouw favoriete motor te maken. Helaas zijn wij wel van mening dat de omgevingen grafisch wat achterblijven in vergelijking met de motoren.

Ride 5 is zeker geen slechte game, maar voelt wel beperkt aan vanwege het ontbreken van de keuzevrijheid in Career. De motoren en lichteffecten zijn prima verzorgd maar sommige circuits voelen toch wat leeg aan. Ondanks deze punten is het wel een game waarin de liefhebber weer de nodige uren in kan steken. Zeker als je ervoor gaat om alle motoren in de game te verzamelen.

• Aanbod circuits en motoren
  • Lichteffect op de motoren

• Geen vrije keus met starten fase in Career