ik vond de beta extreem moeilijk, maar de final versie is een stuk simpeler, het vechten loopt nu soepeler naar mijn mening.
Er komt inderdaad wel erg veel op je af, zeker als je wat verder bent en voor het eerst een monster gevangen moet nemen in plaats van dood maken, is het behoorlijk lastig te begrijpen. Op zich wordt het allemaal wel goed uitgelegd, maar als je shock trap op is en je dan materialen nodig hebt om een nieuwe te maken die niet voorkomen in dat gebied dan wordt het halen van een missie wel wat lastig. Maar goed, uiteindelijk lukt dat ook wel.
Dan inhoudelijk:
De verschillende omgevingen hebben een totaal andere sfeer, met bijbehorende strategie en taktiek en natuurlijk type monsters. Als je na een uur of 6 in het tweede gebied komt dan heb je de basis inmiddels wel onder de knie van het vechten en dat is maar goed ook, want er staat je daar behoorlijk wat te wachten.
Grafisch gezien is het in resolutie mode echt geweldig, de andere twee opties (framerate of meer graphic elementen) op een pro vond ik de graphics te slecht maar in resolutie mode ziet het er schitterend uit.
De stijl van de game vind ik geweldig, het doet me enorm denken aan de sfeer van final fantasy die ik ook top vind. Al met al een geweldige game die veel beter is in de praktijk dan de beta deed vermoeden. Het is niet een game voor iedereen, het is pittig, soms frustrerend en kwa mogelijkheden behoort het tot de moeilijkere rpg games, dus het is erg complex en daar moet je wel zin in hebben om dat te doorgronden. Zeker het upgrade systeem is lastig aangezien je niet direct weet welke items je moet vinden om de upgrade mogelijk te maken, die staan er in als vraagtekens en zul je via research opdrachten moeten leren.
Positief:
- enorm gevulde wereld (zowel flora als fauna)
- heeeeeeeel veel te doen (story line, research opdrachten, expeditions, en veel en veel meer)
- fantastische presentatie van een semi open wereld
- elke nieuwe monster fight voelt als een haalbare boss fight aan (en duurt altijd wel tussen de 10 en 20 minuten)
- De karakters zijn zeer aansprekend en je voelt je vrij snel verbonden met de mensen in de stad waarin je woont
- Je sidekick die meevecht is geweldig (die van mij loopt met een grote nepsnor rond en heeft nu een gitaar als slag wapen)
Mindere punten (naar mijn mening):
- Online coop met vier man wordt je min of meer opgedrongen, elke keer dat je solo wilt spelen moet je dat tijdens de start aangeven
- Timed quests, elke normale quest hangt een tijdlimitiet aan, dat is frustrerend aangezien je dan een quest van 50 minuten hebt, 30 minuten aan het zoeken kan zijn (als je pech hebt) en dan nog 20 minuten voor het gevecht hebt die in de praktijk soms niet genoeg kan zijn, zo had ik in de 50e minuut een monster bijna verslagen (hij liep mank naar zijn schuilplaats), maar toen was de tijd op, missie failed, en je kunt opnieuw op zoek naar dat monster. Dit wordt overigens beter in een later stadium als je voldoende research hebt gedaan naar zo'n monster, dan vinden je fireflies hem sneller.