Citaat van: Kdcookie op wo. 13 mei, 2015, 13:56hopelijk is het stuur al opgelost, kan ik geruster racen :P
ps gisteren alleen nog eens geraced, en ging na tijdje weer beter.
voor mij eigenlijk de eerste sim in jaren , voel het wel dat ik meer arcade gewoon ben :P
ja, dat stuur is wel opgelost als je die in de eerste port stopt, daar heb ik alle vertrouwen in.
sim racing is eigenlijk niet zo heel moeilijk in de basis als je rekening houdt met een paar punten.
- rij met assists aan, in het echt hebben praktisch alle auto's ook assists (zoals ABS en stuurbekrachtiging), dus waarom zou je dit niet ook in de game gebruiken? Om het echt helemaal authentiek te maken kun je er ook voor kiezen om in de opties REAL te kiezen bij de assists. Dan kijkt het spel of de auto in het echt bepaalde assists heeft en zet die automatisch aan. Ik heb ze altijd aanstaan (default instelling op de middelste moeilijkheidsgraad).
Wil je echt old skool dan zet je alle assists uit, dan is het veel moeilijker, zelfs moeilijker dan dat je de auto in het echt zou besturen. Er staat op de projectcars website een enorm dik document (100-en pagina's) die gebruikt is voor het modelleren van het gedrag van de auto's op basis van de feedback van echte coureurs. Dit is voor de echte liefhebbers
(ik niet dus).
- Bij practice en qualificatie moet je rekening houden dat de eerste 2 laps puur zijn om even de baan te verkennen en je banden op te warmen. Rechtsonderin zie je de kleur van de banden.
Blauw houdt in dat je banden nog koud zijn en weinig grip hebben. Dus de eerste ronden moet je nog langzamer een bocht inrijden dan later, laptijden rijden op blauwe banden heeft dus geen zin, want dan eindig je geheid op de laatste plaats.
Groen houdt in dat je banden de perfecte temperatuur hebben en dus een perfecte grip. Nu begint het leuk te worden en geef de auto maar op zijn donder in de bochten, je zult merken dat je de bochten nu veel harder kunt nemen en is het tijd om een goeie qualificatie lap tijd neer te zetten.
Rood is dat je banden te warm worden, je grip verdwijnt weer meer en als je tire wear (dus slijtage) van je banden hebt aanstaan (staat default op slow) zul je sneller je banden moeten gaan vervangen in de pit omdat je er minder rondjes op kunt rijden.
- Rij altijd met de juiste type banden voor de weersomstandigheden!, als het keihard regent is het simpelweg onverstandig om niet met regenbanden te rijden (logisch, maar toch altijd even controleren)
- Als je in de career mode rijdt rij dan ALTIJD even 1 of 2 snelle laps op groene banden in de qualificatie om een betere startpositie te krijgen, dit is met name vanaf seizoen 3 cruciaal omdat je anders het podium niet of nauwelijks kunt halen als je helemaal achteraan start. Zeker in de multiclass races wil je niet op plek 30 starten, je haalt het simpelweg niet. Dus rij 1 of 2 snelle laps en druk dan op exit to race. Dan sta je altijd wel in de top 5 van de start posities.
- En dan het belangrijkste van sim racing, de rij techniek, dit is anders dan in de meeste arcade racers. Afhankelijk van het type auto, de bandendruk, de remkracht, het gewicht heb je een bepaald rijgedrag van de auto. In assisted mode wordt je hierbij geholpen door de racelijn. Het rempunt wordt berekend op basis van de eerder genoemde parameters.
In deze game kijk je naar het rempunt (dus als de lijn in de verte rood begint te worden. Je rijdt dan te hard om de bocht te kunnen gaan halen. Ga dan niet vol op de rem, maar verminder simpelweg het gas om iets langzamer te gaan rijden. Zodra de lijn geel wordt dan kun je in de praktijk de bocht prima halen. Echter, dit kan alleen als je de juiste apex volgt. Een apex is de ideale lijn om een bocht aan te snijden en weer uit te rijden. Kun je door omstandigheden die apex niet goed volgen (bijvoorbeeld omdat er mensen naast je rijden) verminder dan het gas nog meer (of rem iets) om de lijn groen te krijgen, dan kun je de bocht altijd halen.
Het winnen van races doe je eigenlijk door harder de bocht uit te komen (dus meer grip en snelheid te hebben dan de tegenstanders), daarom is slippend door de bocht in een sim racer helemaal niet slim, je verliest daar snelheid en rubber van je band door en je vermindert de grip van je band zodat je niet snel de bocht kunt uitrijden. Als je dit truukje eenmaal beheerst rij je met het grootste gemak naar de nummer 1 positie bij een ai moeilijkheids percentage van rond de 50 - 70 procent. Ga je op een hogere ai moeilijkheidsgraad rijden dan wordt het lastig, dan zul je de setup moeten gaan tunen van je auto, dus bijvoorbeeld de bandenspanning verhogen of de motor aanpassen om mee te kunnen komen met de AI.
Dus eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk als je een paar simpele dingen weet of toepast. Sim racing is in de meeste gevallen wel veel leuker omdat je echt met het gas en de rem moet spelen om goed mee te kunnen komen. Zeker als je de basis onder de knie hebt dan wordt het elke race leuker en leuker, dan ga je met zwaardere motoren spelen om bijvoorbeeld na een bocht net even meer gas te geven om via het uitbreken van de auto net even die andere auto in te halen en zo. Al met al een top game dus