The Last of Us Part II

Naughty Dog verraste bij het einde van The Last of Us en zat sindsdien te teasen naar een mogelijk vervolg. Volgende week vrijdag, een consolegeneratie later, verschijnt eindelijk het langverwachte ‘Part II’. Kunnen we echter opnieuw van een meesterwerk spreken? Sony stoomde ons ruim op tijd klaar, het verdict volgde na een 30-uur durend avontuur!

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Verhaal - Opgelet, bevat SPOILERS van Deel 1!

Wie The Last of Us (destijds op de PS3 of in een remastered jasje op de PS4) reeds heeft gespeeld, weet dat het avontuur van Joel en Ellie een hoogtepunt bereikte waarna ontwikkelaar Naughty Dog de deuren wagenwijd openzette voor een vervolgdeel. Die sequel, omgedoopt tot The Last of Us Part II, pikt de draad enkele jaren na die gebeurtenissen terug op. Joel en Ellie lijken zich netjes te hebben genesteld in een beschermde commune waar iedereen zijn eigen stekje heeft en het leven lekker zijn gangetje gaat. Dagelijks worden de taken verdeeld gaande van het zorgen voor brood op tafel tot het vrijmaken van de omgeving. Clickers en Runners, kortweg Infected genaamd, zorgen nog steeds voor onveiligheid in de wereld en worden keurig afgemaakt in een dagelijkse routine. Word je immers gebeten, verander je hoe dan ook in zo’n onmenselijk wezen en zijn je dagen geteld. Tenzij je Ellie heet, want het volledige verhaal in The Last of Us (ja, dit moeten we gewoon even spoilen) draait nu eenmaal rond haar immuniteit en de remedie die de Fireflies - een van de groeperingen uit de game - zouden kunnen samenstellen. The Last of Us Part II bouwt dan ook merendeels verder op de keuze die Joel toen heeft gemaakt om Ellies leven te sparen in de plaats van haar op te offeren en zo de mensheid te redden. Een keuze die de Fireflies nooit hebben kunnen plaatsen, logisch ook ergens, maar daardoor is er ook door de jaren heen heel wat veranderd.

Naughty Dog had bij de start van The Last of Us een mooi, diepgaand verhaal te vertellen en wist dat het de onderlinge relaties tussen de verschillende personages uit de game perfect ging kunnen verder uitbouwen in een vervolg. Met The Last of Us Part II gaat het dan ook weinig delicate onderwerpen uit de weg en zal men op de nodige momenten daadwerkelijk gaan choqueren. Net als een goed boek, worden in-game momenten mooi afgewisseld met scripted events en CGI cutscènes die nodeloos in elkaar overvloeien en lijkt de game vlot weg te spelen. Na ruim 30 uur zal The Last of Us Part II erop zitten, een verhaal dubbel zo lang dus als diens voorganger. Het zal je bij momenten raken, verbluffen, choqueren, maar ook misschien af en toe teleurstellen. Naughty Dog doet zijn best, bouwt bepaalde relaties op, introduceert nieuwe personages met elk hun eigen achtergrond, facties en meer, maar kan voor velen net op het einde dat tikkeltje tekort komen om van dit tweede deel een even sterk verhaal te maken als de eerste The Last of Us. Desalniettemin zullen de vele gebeurtenissen die je te wachten staan niet teleurstellen, vermits ze bij Naughty Dog echt weten hoe indruk te maken. De rode draad doorheen de game kan wat als simplistisch worden aanzien, maar hoe alles uiteindelijk uitdraait, daar gaat het nog altijd om. Veel kunnen we echter niet verklappen, maar laat Part III maar snel komen…

Naughty Dog beseft dat het een solide basis wist neer te zetten met The Last of Us en plukte duidelijk ook de vruchten bij de ontwikkeling van Uncharted 4 om Part II van enkele nieuwigheden te voorzien. Er worden nieuwe types vijanden geïntroduceerd die een andere aanpak zullen vergen dan die we gewoon zijn. De Clickers zijn blind, maar horen enorm goed waardoor Ellie ze zal moeten besluipen om neer te kunnen halen, terwijl normale Infected je van zodra ze je hebben gezien zullen bespringen. Een totaal nieuw type tegenstander - naast menselijke facties die het op je gemunt hebben en ook met honden je geur zullen oppikken - is de Bloater. De naam geeft het al prijs: deze badboy kent een grotere gestalte en zal zijn fysieke kracht combineren met giftige wolkaanvallen. Remedie? Weglopen, indien mogelijk, of hem met het grote vuurgeweld uitschakelen. Net zoals in de eerste game zijn middelen schaars en zal je de omgeving moeten uitpluizen naar kogels of materialen om zelf objecten (medkits, bommen en meer) in elkaar te flansen. Dat kan je ook enkel als je de nodige ‘training manuals’ weet terug te vinden, dus vergeet zeker niet elke lade in elk huis open te trekken.

Ellie kan nog meer. Ze kan met de nodige pillen (tevens terug te vinden in de wereld) haar eigenschappen versterken om zo onder andere vijanden beter te horen, vuurwapens (of pijl en boog) beter te hanteren en dergelijke meer. Ook wapens zijn opnieuw aan te passen, mits de nodige verworven bouten en schroeven, die je op de daarvoor voorziene werkbanken kan aanpassen. Naughty Dog dacht aan elk detail en overtuigt door de manier van uitwerken en verbluft tijdens de lange reis met een semi-open wereld waarin exploratie wordt aangemoedigd én beloond. Niet veel nieuwe elementen doen hun intrede, waardoor The Last of Us Part II weliswaar aanvoelt als een minder sterk vernieuwende titel, maar wel als een uitstekend vervolg dat de nodige, kleine, extraatjes heeft ontvangen.

De trailers logen er niet om: The Last of Us Part II is een prachtige game geworden, vooral in 4K op onze PlayStation 4 Pro. Van de animaties, tot de cutscènes; het plaatje klopt gewoon volledig. Ook de stemacteurs verdienen opnieuw een pluim, waardoor we bij momenten vaak de lijn tussen game, film en realiteit dunner zien worden. Beter wordt het niet meer deze consolegeneratie.

Wat een rollercoaster is The Last of Us Part II geworden. Na een goede 30 uur, inclusief het duchtig zoeken naar in-game collectibles, zit het er voor ons op. Naughty Dog mag zich opnieuw een schouderklopje geven door de technische prestaties dat het weet te leveren, alsook het blijvend spannend houden van het verhaal van deze sequel. Lagen de verwachtingen hoog? Jazeker! Zijn ze allemaal ingelost? Niet helemaal, maar soms moeten we ook gewoon durven toegeven dat een game niet perfect kan zijn. We zijn alvast benieuwd wat de toekomst ons brengt.

• Adembenemende graphics
  • Vlekkeloze animaties en gameplay
  • Topcast aan acteurs en stemmenwerk