John Wick Hex

De actievolle John Wick-films zorgden reeds voor veel kijkplezier, maar nu de huurmoordenaar in zijn eigen videogame mag optreden, waren we benieuwd wat dat zou geven.

Om aan John Wick Hex te beginnen is er weinig voorkennis van de drie films nodig. Zo speelt het verhaal zich voor de gebeurtenissen uit de trilogie af en ontdekken we dat Winston en Charon van het bekende New York Continental zijn ontvoerd. Niemand minder dan het criminele ‘mastermind’ Hex heeft het duo ontvoerd om zo te rebelleren tegen de manier van werken van de High Table. Aan jou nu om de rol van John Wick aan te nemen en de criminele organisatie eigenhandig op te rollen; John Wick-stijl.

Wie John Wick zegt, denkt meteen aan harde actie. De huurmoordenaar, in de films vertolkt door Keanu Reeves, kan in zijn eentje vijanden uitschakelen zoals alleen maar Rambo dat kon tijdens zijn hoogdagen. Gelijk welk voorwerp was een moordwapen, maar in John Wick Hex is dat anders. Zo kunnen we de titel niet als een actiespel omschrijven, maar als een echte strategy game.

John Wick moet zich doorheen enkele regio’s (lees: levels) zien te banen en komt op zijn route vijanden tegen. Als een echt bordspel kan je per beurt slechts enkele stappen zetten en actie ondernemen. Tegelijkertijd doet de tegenstander hetzelfde, waardoor je - om John Wick Hex meester te worden - op enkele zaken zal moeten letten. Zo is er bovenaan in beeld een tijdlijn zichtbaar, waardoor je zal moeten leren inschatten welke actie hoeveel tijd in beslag neemt om op de beste manier elk level te kunnen doorkruisen. Zet je 5 stappen om vervolgens een vijand uit te schakelen, om vervolgens dan weer 3 stappen te zetten en een schutter neer te knallen; je weet nooit op voorhand of je keuzes de juiste zullen zijn.

De game vergt heel wat tactisch inzicht en geniet vooral van het ‘trial & error’ principe waardoor de moeilijkheidsgraad voor velen te hoog zal liggen. Het strategische overheerst vaak en zal voor velen onlogisch overkomen gezien een pure actiegame meer bij John Wick ging gepast hebben. Desalniettemin leer je ook uit je fouten en zijn de actiesequenties goed uitgewerkt, waardoor je - weliswaar met pauzes tussendoor - wel telkens het gevoel blijft krijgen de game ook effectief te willen uitspelen.

John Wick Hex is precies een novel met cell-shaded graphics, typerend voor veel indiegames. Mooie is ook dat enkele stemacteurs uit de film hun personage in de game hebben ingesproken, waar fans zeker mee tevreden zullen zijn.

We hadden bij een eerste John Wick-videogame een titel verwacht met meer actie, maar John Wick Hex focust zich - in tegenstelling tot de films - op het strategische. Een aanpak die niet iedereen zal weten te smaken, maar voor de die hards zeker de uitdaging waard is.

• Actiesequenties
  • Grafische stijl

• Hoge moeilijkheidsgraad