Life is Strange: Before the Storm

In deze prequel neemt Chloe, de vriendin van Max, de hoofdrol op en ontdekken we wat er zich in haar leven afspeelt voordat Max terugkeert naar Arcadia. Is het de moeite om haar avonturen te volgen of niet? Dat lees je hier!

Chloe Price is een misbegrepen tiener die niet over het verlies van haar vader raakt. Op de koop toe heeft haar moeder een nieuw vriendje, David, met wie zij het over niets eens raakt. Zoals de meeste rebellerende tieners glipt Chloe af en toe eens buiten om een ongeautoriseerd concertje mee te pikken. Hier ontmoet ze Rachel, alhoewel ontmoeten ... Rachel is één van de primussen en haar vader heeft een hoogstaand beroep, toch blijken zij en Chloe, die wat beschouwd wordt als uitschot, meer dan één gemeenschappelijke karaktertrek te hebben.

We leren Chloe kennen als een gekwelde - hoe zijn ze ook anders - tiener die niet alleen haar vader, maar ook haar beste vriendin Max, verloor. We weten allemaal wel dat Max nog zal terugkeren, maar dat weet Chloe uiteraard niet. Jammer genoeg beleeft Chloe weinig opwindend in haar leven, want geef toe, het rebelleren en het spijbelen, we zijn ondertussen wat meer gewend van onze hoofdrolspelers.

Het verhaal kan je misschien matig noemen, en dat is ook hoogstens zo voor de gameplay. Wie niet van het 'walking simulator'-genre houdt, gaat beter in een mooi rondje rond deze game. Before The Storm tracht af en toe iets mee te pikken van zijn voorganger: een voorwerp vinden, dat naar iemand brengen, of gebruiken om een ander voorwerp te vinden, en ga zo maar door.

Max kon in de vorige game de tijd terugspoelen, en dat was vrij handig op bepaalde momenten. We weten dat Chloe deze gave niet bezit, maar zij heeft wel een specifieke eigenschap, eentje die wel meer tieners hebben. We hebben het hier over 'back talk' of gewoonweg ruzie maken. In bepaalde situaties zal de speler ervoor kunnen kiezen om ruzie te maken. Hiervoor moet je letten op de woorden die de tegenspeler gebruikt, om zijn/haar woorden tegen hem/haar te gebruiken. Als je een discussie wint dan zal dit doorgaans leiden tot een glimlach op je gezicht. Gelukkig is dit element in de game aanwezig, want als je het eruit zou halen, dan is er weinig gameplay te bespeuren.

Ook over de grafische kwaliteit valt weinig goeds te vertellen. Bij Max viel het direct op dat fotografie haar ding was, en die elementen kon je overal terugvinden, onder andere in het menu en in de 'sketchy' grafisch stijl tout court. In Before the Storm vind je dat allemaal niet terug. Je kan niet spreken van iets typerend of kenmerkend. In de plaats daarvan krijgen we sim-poppetjes van enkele jaren geleden voorgeschoteld. Jammer! De auditieve kwaliteit kunnen we gewoon matig noemen. De stemacteurs, de achtergrondgeluiden, en de tracklist zijn oké, maar ook niet meer dan dat.

Deze game koop je vooral aan voor het verhaalelement, maar eerlijk is eerlijk, Chloe beleeft in aflevering één weinig boeiends. Een rebelse tiener die tegen wat enkels schopt en zichzelf wat beter leert kennen, dat hebben we al eerder gezien. Die stijl wordt verder getrokken naar de gameplay en audiovisuele kwaliteit. Niets nieuws onder de zon. Hopelijk zullen de volgende twee afleveringen wat beter worden, dan kunnen de punten van deze review eventueel nog aangespast worden, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

• Je leert Chloe beter kennen

• Audiovisueel niet vernieuwend genoeg
  • Gameplay te beperkt