Dangan Ronpa 2

Dangan Ronpa 2. Fans van deel n keken al een tijdje uit naar deze game. Menig gamer die moeite zal hebben met het uitspreken van de titel, kunnen eerst deze review lezen alvorens de game aan te kopen.

 

Verhaal - Revenge of the Stuffed Animals


Hope's Peak Academy: de beste school van de wereld. Al wie hier mg naar school gaan heeft als lotsbestemming n van de grootste invloeden van het land n de wereld te worden. Het jaarlijks aantal toelatingen is zeer beperkt, er mogen slechts 16 leerlingen starten. Jij bent Hajime Hinata, n der uitverkorenen...

Je staat op de stoep, klaar om de school binnen te gaan. Plots wordt alles wazig en bevind je je in een klaslokaal, samen met 15 anderen. Jullie zijn de Ultimates, de elite van het land en jullie mogen in deze school beginnen! Dan verschijnt je lesgeefster. Dit is Usami: een roze, pluche konijn. Wat? Ja, inderdaad, een pratend roze konijn. Dit konijn zegt dat we op stap gaan en tovert plots het klaslokaal om in een tropisch eiland!



Eens op het eiland vertelt Usami dat het de bedoeling is dat iedereen elkaar beter leert kennen. Aangezien er niets anders op zit, doorloop je het eiland en stel je je voor aan je klasgenoten. Deze Ultimates beschikken allemaal over een specifiek talent, zo heb je de Ultimate Gymnast, en de Ultimate Musician, maar heb je evengoed de Ultimate Breeder en de Ultimate Gamer (die een meisje is, really?).

Plots verschijnt Monokuma: een pluche, tweekleurige beer. Deze beer is iets sadistischer dan Usami, die enkel melige liefde en vriendschap predikt. Nee, deze Monokuma blijkt de directeur te zijn van de school. Hij is duidelijk machtiger dan het roze konijn en geeft jullie enkele nieuwe regeltjes. En van deze regels is, dat je enkel het eiland kan verlaten als je iemand hebt vermoord n als je niet als schuldige wordt aangeduid door een klasraad. Let the games begin...




Het moge gezegd worden dat het verhaal wel iets heeft. Als men de dieren zou elimineren zouden we een game hebben die veel meer Westers getint zou zijn. Op zich scheelt er niets met het verhaal als je je over het feit kan zetten dat je speelgoed kan praten, ... en magische krachten heeft, ... en lesgeeft in een school. Naast de verhaallijn/gameplay kom je niet alleen een heleboel te weten over het eiland, maar wordt ook het mysterie omtrent je verleden opgelost...

Gameplay


Het verhaal laat zich onderverdelen in hoofdstukken. Deze hoofdstukken volgen een bepaald stramien. De gameplay op zich is vrij uitgebreid en kunnen we onderverdelen in drie grote delen.

Free Time


De 'vrije tijd' in de game. Hier kan je zogezegd doen wat je wil. Je kan naar de supermarkt gaan om geschenken te kopen, beren op het eiland zoeken, maar belangrijker, je band met enkele klasgenoten versterken. Je zal echter moeten kiezen met wie je betere vriendjes wil worden, want je acties tijdens deze Free Time zijn beperkt. Keuzes moeten gemaakt worden.

Eilandevents


Op bepaalde tijdstippen zal je op bepaalde evenementen moeten aanwezig zijn. Meerdere malen zijn dit aankondigingen van Monokuma, maar ook moorden die plaatsvinden. Het is dan aan jou om met iedereen te praten, hints n bewijsmateriaal te zoeken voor de 'klasraad'. Dit resulteert meermaals in het backtracken in deze game en kan soms veel tijd in beslag nemen.

De Klasraad


Hier komt het erop aan om de moordenaar correct aan te duiden. Dit doe je door gebruik te maken van het bewijsmateriaal en de gesprekken die je hiervoor verzameld hebt. Iedereen discussieert mee, het is aan jou om bepaalde stellingen af te schieten met 'waarheidskogels' of door de woorden te snijden met een 'waarheidszwaard'. Soms kan je het ook eens zijn met stellingen en deze kan je dan bekrachtigen door hetzelfde principe. Hier en daar moet je ook nog een minipuzzel oplossen om bijvoorbeeld te weten te komen wat het moordwapen was.  Dit alles wordt nog eens onder druk gezet door er een timer op te zetten. Op zich is er met deze gameplay niets mis, en er wordt handig ingespeeld op de functies (touchscreen) van de VITA.





Tijd...


Op zich is dit geen onderdeel van de gameplay, maar het moet gezegd worden dat al wat hierboven beschreven staat enorm veel tijd inneemt. Zo had ikzelf de proloog na 5 uur doorlopen. De klasraad was een uurtje een aaneenschakeling van gesprekken, die je correct en binnen een bepaalde tijd moest afronden. Een kwartiertje was nog OK, maar een uur is toch wat te veel. De gamers die bekend zijn met het genre en oprecht voor deze game kiezen, krijgen waar voor hun geld. Voor de gamer die graag het verhaal doorloopt duurt het toch allemaal te lang...

Graphics & Sound


De graphics op zich zijn niet mis, al blijf je wat op je honger zitten terwijl je in de 2D setting het eiland doorkruist. De meeste situaties bestaan uit een hoop personages en enkele objecten die je, als je ergens binnengaat of ergens naartoe gaat, in 3D opgesteld staan. Wanneer de personages babbelen worden er gebruikt gemaakt van stills. Op zich niets mis, want deze kenmerkt de Oosterse stijl.

De achtergrondmuziek past perfect bij dit soort games (toverende konijnen), en het stemgeluid is ook typisch Japans - wel Engels 'gesproken'. Zo zullen de personages (meestal) geen volzinnen zeggen, maar slechts enkele kernwoorden. Typisch voor de stijl, jammer voor de gamer die niet graag leest. Naarmate de game vordert zal je het achtergrondgeluid waarschijnlijk wel wat minder zetten, want vele soundtracks bezit de game niet, en op de lange duur bestaat wel de kans dat je deze beu wordt.



Conclusie - Voor de fans


Op zich is er niets mis met het verhaal, de gameplay is zeker te smaken en de grafische stijl en sound zijn niet onoverkomelijk voor de meeste gamers. Wat echter het grote minpunt is de tijdsduur die elk segment met zich meebrengt. De fan krijgt waar voor zijn geld, maar voor ondergetekende mocht er toch wat meer vaart achter gezeten hebben.

Pluspunten


  • Goed verhaal (als je de beren en konijnen negeert)
  • Verfrissende vorm van detective-gameplay
  • Maakt gebruik van de VITA-functies
  • Qua tijdsduur krijg je waar voor je geld ...


Minpunten


  • al was dit voor mij eerder een minpunt
  • Veel lezen voor hints en verhaallijn
  • Beperkte spraak van personages




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9/10
Grafisch
7/10
Geluid
6/10
Duur
7/10

Dangan Ronpa 2

Release
vr 05 sep, 2014
Genre
Actie
Platform
vita
Uitgever
Nippon Ichi Software
Ontwikkelaar
Spike Chunsoft

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9/10
Grafisch
7/10
Geluid
6/10
Duur
7/10