Toki Tori 2+

Deze game werd reeds uitgebracht op de WiiU en maakt nu de overstap naar de PS4. Kon dit piepkuiken ons bekoren of niet? Dat lees je hier!

Donkere smurrie dringt binnen in de levenswereld van een groep kuikens, die op een weelderig eiland leven. Toki Tori, de gele held van dienst, gaat op onderzoek/avontuur doorheen de weelderige omgeving van het eiland.

Veel meer kom je in het begin van de game niet te weten, want zowel tekst als spraak zijn afwezig in de game. Naargelang het verhaal vordert kom je te weten dat er oude kikkers zijn die in telepatisch contact staan met het kuiken en hem de opdracht geven om een mysterieus kristal te vernietigen.

Net zoals je weinig te weten komt over het verhaal, kom je ook weinig te weten over de gameplay. Nadat je wat op actieknoppen hebt gedrukt, kom je te weten dat Toki beschikt over twee bewegingen. Het kuiken kan fluiten (lang of kort - naargelang je het kruisje ingedrukt houdt) en op de grond stampen met cirkeltje.

Het bos, de grotten en de rivieren zijn rijk van verschillende vormen van leven. Je komt allerhande beestjes tegen op je weg zoals kikkers, krabben, slakken, vuurvliegjes en dergelijke meer. Het fluiten of stampen heeft een bepaald effect op elk van hen. Zo worden de meeste dieren aangetrokken wanneer Toki fluit, en gaan ze van hem weg als hij stampt. Van de verschillende combinaties moet je gebruik maken om verder te raken in het spel.

De game op zich is eigenlijk ingedeeld in kleine omgevingspuzzels. Zit Toki vast aan, bijvoorbeeld, een afgrond waar hij niet over geraakt dan kan hij eventueel een naburige krab manipuleren zodat deze in de put valt. Toki moet dan simpelweg over de krab stappen om zijn weg te vervolgen. Een ander voorbeeld is een soort luchtdiertje dat Toki richting een kikker moet sturen. Nadat de kikker het diertje heeft verorbert, heeft hij wat last van zure oprispingen en kan Toki de kikker zo manipuleren dat hij boert. Nadat de kikker een boertje laat verschijnt er een luchtbel, waarmee Toki op een hoger niveau kan geraken.

Met het fluitsignaal lang of kort ingedrukt te houden kan Toki ook verschillende commando's geven. Wanneer je ergens vast zit, hetzij door een verkeerde beweging te maken, hetzij door je hulpgerei (onder de vorm van de beestjes) kwijt te spelen, dan kan je door middel van een fluitcombinatie herbeginnen vanaf een vorig controlepunt. Dat laatste komt trouwens veelvuldig voor in de game.

De beelden en het geluid die je krijgt, horen bij elkaar zoals spek met eieren. De game heeft namelijk een PEGI-rating van 3+, en daarmee worden de allerjongsten aangesproken. Dit merk je ook door de hevige kleuren en de fleurige toontjes die gebruikt worden in deze game.

Toki Tori heeft een jong doelpubliek, en zorgt ervoor dat hun hersenen aan het werk worden gezet. De mooie omgevingen, de soundtrack en het ietwat trage tempo van de game zijn ook duidelijk afgestemd op de jongsten onder ons. Af en toe zal de papa (of mama) toch moeten helpen aangezien ik me kan voorstellen dat sommige puzzels net iets te moeilijk zullen zijn. Deze game is daarom zeer aangenaam om als ouder samen met je kind te spelen, omdat je dan even de teugels kan overnemen. Hopelijk vind jij dan wel de oplossing van de puzzel... De volwassen gamer heeft natuurlijk bitter weinig aan deze game, daarom zijn de gegeven scores ook representatief voor het jonge publiek.

• Goed voor de kinderen
  • Leuke gameplay

• Eentonig voor volwassen