Uncharted 4 Online - Eerste impressies

Uncharted 4 Online - Eerste impressies

Deze week werd het startschot gegeven voor de bta van Uncharted 4: A Thief's End. Eigenaars van de Uncharted Collection trokken dus massaal naar de online schattenjacht.

 

It's all coming back to me now


Wie frequent online is geweest met Uncharted 2 en 3 heeft niet lang nodig om de controls onder de knie te krijgen. De dynamische run&gun gameplay van de Uncharted games blijft overeind op de nieuwe consoles. Je rent, springt, schiet en zoekt dekking zoals vanouds en dat op twee uiteenlopende kaarten, The Island en Madagascar City. De verticaliteit die zo typisch is voor deze gamereeks is ook terug van nooit weggeweest. Na een korte klimpartij kan je heel gemakkelijk een beeld krijgen van de omgeving en proberen de bovenhand te krijgen in het 5v5 schietgevecht. Al is het steeds oppassen dat de tegenstand je niet vernedert door je van je sokkel naar beneden te trekken. Je kan dus maar beter in de buurt blijven van (enkele) teamgenoten, want net als vroeger wordt teamwork in deze game bevorderd. Het wordt in groep niet alleen makkelijker om de vijanden te verslaan, door de mogelijkheid om gevallen kompanen te reviven - een mechanisme dat werd overgenomen uit de multiplayer van The Last of Us - wordt het nog interessanter om elkaar te helpen. Het vijandige kamp scoort namelijk pas punten als je volledig knock-out wordt geslagen.



Ooouch, that's got to hurt!


Naast de bekende zaken, werden er ook enkele nieuwigheden toegevoegd. Met behulp van een grijphaak werd de mobiliteit van de personages lichtjes gepgraded. Deze grijphaak gebruik je om met een slingerbeweging over een afgrond te springen of om iets sneller te manoeuvreren over het veld. Het gebruik hiervan blijft wel steeds beperkt tot enkele logisch aangeduide locaties.  Als je geluk hebt en de tegenstand bevindt zich net in je landingszone dan kan je een hele mooie knock-out scoren door een onzachte landing te maken op de arme stakker die zich net onder je bevindt. Bovendien kan je jouw grijphaak ook gebruiken in het vuistenwerk op de grond. Met een opgeladen grijphaak kan je de tegenstander met n welgemikte slag uitschakelen. Maar gelukkig blijft het eerder lastig om deze dodelijke uppercut succesvol uit te delen, zodat dit niet ten koste gaat van de basis run&gun-gameplay.



I call it magic


Het gebruik van explosieven, zwaarder wapentuig en mystieke voorwerpen kenden we al van de vorige multiplayers. Wanneer je voldoende in-game geld verdient dan ben je in staat om n van deze dodelijke attributen op het strijdveld te toveren. Onder het zwaarder wapentuig vind je de verwachte elementen zoals een RPG, een sterke revolver of een snel vurend en automatisch aanvalsgeweer. Onder de mystieke voorwerpen kan je een van die historische artefacten selecteren die zo typisch zijn voor de Uncharted reeks:
  • De Staff of Ayar Manco is de UAV in de game. Het geeft als een sonar de locatie van de tegenstanders gedurende korte tijd weer.
  • Met Wrath of El Dorado breng je de gouden kist uit Uncharted 1 terug uit het verleden en breng je gedurig schade toe aan al wie in de buurt komt.
  • De Cintamani Stone gebruik je best wanneer je team in moeilijkheden komt, want je gebruikt zijn kracht om het levensbalkje van jouw team te herstellen.
  • Met Spirit of Djinn kan je sneller over het veld bewegen, en kan je Delsin Rowe gewijs korte afstanden afleggen door in rook op te gaan.
  • En met Indra's Eternity ten slotte creer je een krachtveld waarin de tegenstand een stuk trager manoeuvreert.
Geen van deze voorwerpen voelt uit balans en je hebt geen bepaald voordeel wanneer je in jouw load-out kiest voor het ene voorwerp in voorkeur voor het andere. Je moet steeds al jouw wapentuig goed leren hanteren in combinatie met de vinnige klim- en dekkinggameplay.



I need assistance, and I'm not asking nicely


Het kunnen inroepen van een Sidekick lijkt de meest innovatieve factor in deze multiplayer te worden. Het wordt op dezelfde manier in de gameplay verworven als de mystieke voorwerpen en het zwaardere wapentuig. Eens je genoeg in-game geld hebt verdiend dan kan je n van vier assistenten op het veld roepen:
  • De Sniper Sidekick blijft ter plekke staan en tracht met welgemikte schoten vanop afstand de tegenstand te raken. Het is dan steeds zaak om deze sniper op een tactische plaats te positioneren.
  • De Savior Sidekick kan jou en jouw gevallen kompanen terug reviven en deelt van tijd tot tijd extra munitie uit.
  • De Hunter Sidekick zoekt de tegenstand met hoge snelheid op en houdt ze in een wurggreep zodat ze heel gemakkelijk uit te schakelen zijn.
  • De Brute Sidekick is een logge mini-gunner die veel schade kan aanrichten en ontvangen, maar door zijn trage tempo is hij ook makkelijker te ontwijken.
Bovendien leveren al deze Sidekicks een welkome afleiding voor het tegenkamp zodat je van de chaos gebruik kan maken om langszij een aanval in te zetten. Voeg daar nog eens aan toe dat iedereen in theorie een Sidekick kan oproepen, dan krijg je een drukke bedoeling met voldoende doelwitten.



Het lijkt alvast de goede weg op te gaan met het online luik van Uncharted 4: A Thief's End en een definitief verdict volgt in maart volgend jaar.


Uncharted 4: A Thief's End

Uncharted 4: A Thief's End
Release
di 10 mei, 2016
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Naughty Dog

Uncharted 4: A Thief's End kopen?