Spike Volleybal

Met Spike Volleyball verwelkomen wij de eerste indoor volleybalgame voor de Playstation 4. Wij zochten uit of we serveren voor een set of toch voor de match.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Spike Volleyball kent een lage instapdrempel en brengt dus een eenvoudig spelletje vollebal naar je spelconsole. Het principe is in de basis eenvoudig. Bij het serveren bepaal je met de x-knop de snelheid van de bal en met de linkerstick de plek waar die ongeveer terecht moet komen. In de verdediging breng je met de x-knop de bal onder controle waarna je met de overige knoppen kan kiezen welke aanvaller je wilt gebruiken. Met deze aanvaller kan je dan kiezen voor een smash- of een lobbal. Je hebt geen invloed op de looplijnen van je speler.

Spike Volleyball kent de bekende online multiplayermodi (ranked en vriendschappelijke wedstrijden). Offline kan men kiezen voor een vriendschappelijk potje tegen de AI of vriend(in) op de bank. Een eigen kampioenschap aanmaken behoort ook tot de mogelijkheid. Daarnaast is er ook een wekelijkse uitdaging waar je met een willekeurig team speelt met als doel bepaalde doelstelling te behalen zoals het winnen van de wedstrijd, het slaan van x-aantal aces, enzovoort. In al deze speltypes verdien je V-credits, die je nodig hebt in je Career waar je met je eigen team speelt. Doormiddel van de V-credits heb je de mogelijkheid om scouts op pad te sturen om zo aan betere spelers te geraken. De scouts verdien je door het spelen van het spel en ondertussen x-aantal punten te scoren of y-aantal wedstrijden te winnen. Dit is aardig bedacht omdat je op deze manier de hele tijd de gehele game aan het spelen bent in plaats van maar één of twee modi.

Op het geluid in Spike Volleyball valt niets aan te merken. In het menu klinkt een lekker popdeuntje dat geen irritatie opwekt en ook tijdens de wedstrijden wordt het geluid goed verzorgd. Wat alleen niet zo goed verzorgd is, is het grafische gedeelte. De typische volleybalbewegingen zien we inderdaad terug in de game maar de spelers bewegen wel heel erg houterig, waardoor het qua tempo niet echt op gang komt. Helaas liepen wij tijdens onze speelsessies tegen een nog groter probleem aan. Wij hebben diverse malen de situatie gehad dat bij de tegenpartij een speler “bevroor” en de houding aannam van het bekende Jezusbeeld in Rio de Janeiro. Een ander euvel waar wij vaak tegen aanliepen was dat de animatie van de tegenspeler niet klopte waardoor ballen opeens vanuit het luchtledige werden teruggeslagen op plekken waar niemand stond.

Spike Volleyball zou in principe een leuke sportgame moeten zijn voor de liefhebbers van de sport en met een lage instapdrempel is deze game geschikt voor elke gamer. Helaas maken de situaties met betrekking tot de bevroren spelers en onjuiste animaties dat je het na een paar wedstrijden wel weer voor gezien houdt.

• Lage instapdrempel
  • Het verdienen van V-credits door het spelen van de gehele game

• Bevroren spelers