Monster Energy Supercross - The Official Videogame 2

Milestone komt met Monster Energy Supercross 2 – The Official Videogame, en wij gingen ermee aan de slag.

De geteste versie is de PS4 Pro versie.

Zoals het een officiële videogame beaamt zijn alle officiële tracks en coureurs in Monster Energy Supercross 2 vertegenwoordigd. Deze racegame is opgebouwd uit de gewoonlijke modi. Naast de races die je online kan rijden, is er ook een uitgebreide singleplayer, waar je kan kiezen voor een single event of een time attack. Daarnaast is het mogelijk om in één van de drie klasse (250 East, 250 West en 450) een kampioenschap te rijden, en bovendien staat ook de Compound meteen tot je beschikking. De Compound kan je zien als jouw grote speeltuin. Het betreft een redelijk uitgebreid gebied waarin je vrij kan rondrijden maar ook races en time attacks kan afwerken. De meeste tijd zal je echter doorbrengen in de Career mode.

Wat meteen opvalt is dat men die Career mode heeft uitgebreid. In plaats van race na race af te werken, krijg je nu een kalander die je dient te vullen. Voor elke race krijg je de mogelijkheid om twee tot drie dagen iets anders te doen. Denk hierbij aan trainingen, het uitdagen van je rivalen of sponsor- en media-activiteiten. De trainingen en het uitdagen van je rivalen zijn leuk om te doen en dragen bij aan de voortgang van je rijder. Bij de sponsor- en media-activiteiten kan jij jezelf in de spotlight zetten zodat je meer naamsbekendheid krijgt en daardoor in aanmerking komt voor nieuwe sponsorcontracten. Dit klinkt op papier heel mooi maar uiteindelijk kijk je voor de activiteiten naar een filmpje van een paar seconden waarna het evenement klaar is. Met het rijden van races en het behalen van de sponsordoeleinden verdien je geld. Met deze verdiensten heb je de mogelijkheid om je motor te verbeteren. Daarnaast heb je ook de optie om nieuwe kleding voor je rijder te kopen. De keuze hierin is zeer uitgebreid waardoor je toch je eigen, unieke personage kan maken.

Mocht je het rijden van de officiële kampioenschappen beu zijn, dan is het ook mogelijk een fictief kampioenschap te creëren. Mocht je zelfs daar geen zin meer in hebben dan kan je in de track editor jouw eigen tracks te maken. Het maken van je eigen tracks gaat vrij simpel, en voelt aan als een uitstekende, toegevoegde waarde vooral omdat je ook de tracks van andere spelers kan rijden. Een nadeel in Monster Energy Supercross 2 is dat je na elk event een lang laadscherm krijgt, waardoor de snelheid uit het spelen wordt gehaald.

Met Monster Energy Supercross 2 zijn er op audiovisueel vlak ook weer stappen vooruit gezet ten opzichte van zijn voorganger. Zo wordt er, net als bij zijn voorganger, bij de start een introductie gedaan door twee commentatoren. Tijdens het racen hoor je helaas deze personen niet meer en schakel je over naar een stadionspeaker. Het aanwezige publiek reageert ook op de stadionspeaker en op jouw raceprestaties. Een ander opvallend punt zijn de marshalls. Waar deze in het vorige deel nog strak voor zich uit bleven kijken bij een valpartij, zie je dat dezelfde marshalls nu druk aan het zwaaien zijn met een gele vlag om de overige rijders te waarschuwen.

Daarnaast klinken de motoren goed in de oren en merk je tijdens het rijden de verschillen tussen een droge en een natte track. Tevens heb je de mogelijkheid om tijdens het racen de soundtrack te laten draaien, die bestaat uit een aantal lekkere rocknummers die voor een juiste sfeer zorgen.

Met Monster Energy Supercross had Milestone al een goeie basisgame neergezet. Het is mooi om te zien dat men in Monster Energy Supercross 2 een aantal punten heeft verbeterd. De Career mode is leuk om te spelen maar kan best wat uitgebreider (zeker binnen het aspect van de sponsor- en media-activiteiten). Punt voor verbetering zijn wel de lange laadtijden. Als je dit punt voor lief neemt dan komen we tot de conclusie dat Milestone met Monster Energy Supercross 2 gewoon een goeie, degelijke game heeft neergezet waarbij ruimte voor kleine verbetering aanwezig is.

• Officiële licentie
  • Track editor

• Lange laadtijden