Vane

Wanneer ex-medewerkers van Team ICO hun eigen project opstarten en dat eindelijk lanceren, kan je bijna niet anders dan nieuwsgierig (en tevens blindelings) tot een aankoop overgaan. Maar wat ze met Vane voorschotelen, hadden we helaas niet verwacht.

Vane hoort thuis tot het rijtje van mysterieuze indietitels waarbij je als speler geen uitleg krijgt over het verhaal, wat er gaande is en wat je precies moet doen. Je gaat letterlijk op ontdekkingstocht doorheen de afbrokkelende wereld, wat ons vooral doet denken aan een game als Journey, maar dan met een mix van elementen uit ICO. Het duurt gelukkig niet lang vooraleer je met mondjesmaat zaken uit de omgeving oppikt en voortgang boekt in het verhaal, al duurt de game ook amper twee uur waardoor je met heel wat vragen op het einde blijft zitten.

Het verhaal van Vane is moeilijk te volgen en berust vooral op hetgeen je zelf oppikt van informatie tijdens het spelen. De game staat of valt dan ook met diens gameplay en daar knelt helaas het schoentje. Als een zwarte raaf kan je doorheen de omgeving vliegen en los je puzzels op tot je voortgang boekt en ontdekt dat je ook kan transformeren in een menselijk wezen. Vliegen, lopen, kruipen en interageren met de omgeving werkt, maar niet altijd vlekkeloos. Je hoeft natuurlijk geen wonderen te verwachten van een indietitel, maar het is duidelijk dat de game lijdt onder de intenties van de ontwikkelaar. Dalende framerates, glitches en meer zorgen ervoor dat je de omgeving van Vane minder gaat ontdekken, terwijl dat net de intentie is. Erg jammer.

De wereld van Vane is desolaat, bruut en mengt een uitgebreid kleurenpalet met een eigen grafische stijl. Dat we over een indietitel spreken, was reeds duidelijk, maar het is jammer dat ontwikkelaar Friend & Foe Games iets te ambitieus de titel heeft gelanceerd en te weinig tijd heeft genomen voor afwerking. Dalende framerates, grafische glitches en vooral onduidelijkheden bij bepaalde puzzels zijn daar het ideale voorbeeld van.

Elk type gamer kan een aparte indietitel wel appreciëren, maar enkel als het duidelijk is waar de ontwikkelaar met de game mee naartoe wou en wat diens intenties waren. Met Vane is helaas niks duidelijk en wordt de speler teveel aan zijn lot overgelaten. Gooi daar nog eens technische mankementen bovenop en dan weet je dat Vane geen titel is die een plekje zal veroveren in de geschiedenisboeken, helaas.

• Speciale look & feel
  • Mysterieus

• Dalende framerates