WWE 2K17

Amerikanen hebben enkele rare sporten in de aanbieding. Zo is er naast de meer bekende als baseball en NFL ook ‘show’ worstelen. Kinderen én ouders die samen voor de buis zitten totdat enkele bezwete macho’s elkaar in een ring dramatische meppen uitdelen? Je vindt het allemaal terug in WWE en ook opnieuw in-game dankzij 2K Sports en ontwikkelaar Yuke’s met WWE 2K17.

Net zoals quasi alle andere sportgames heeft WWE 2K17 geen echt verhaal, al brengt de MyCareer-modus daar een beetje verandering in. Zo is het mogelijk je eigen vechter aan te maken en deze richting de ‘big league’ te sturen door ervaring op te doen en tegenstanders in de lagere klasse der WWE-gevechten uit te schakelen. Amusant, al ware het niet dat men enkele nieuwe gameplay-elementen heeft geïntroduceerd die de funfactor van de game kelderen zoals een schip dat net keihard door een kanonskogel werd getroffen.

Yuke’s staat er niet om bekend heel wat nieuwigheden in elke WWE 2K-editie te steken en ook dit jaar heeft het grote vernieuwingen uit gelaten. De gekende speelmodi zijn nog steeds aanwezig zoals WWE Universe, waarin je de wekelijkse shows naspeelt en de singleplayer matches waarin je nog steeds genoeg opties hebt. Maar dan is er ook nog de MyCareer-modus waar het schoentje dus knelt. En dat knellen doet het eigenlijk op een paar vlakken, met als stip bovenaan het probleem met het promo voeren. Zo krijgt jouw personage af en toe de les gespeld van een personal trainer, die een belangrijk aspect aan WWE-matches en de daarbij gepaarde show uitlegt.

Zo zien we op tv vaak supersterren de microfoon in handen nemen, het publiek oppeppen en hun tegenstander afzeiken of zichzelf verhemelen. Dit alles draagt enorm toe tot de sfeer in en rond de arena en daar draait de ‘sport’ nu ook net om. Leuk idee van ontwikkelaar Yuke’s om dergelijke optie dan ook in de game te integreren. Ware het niet dat de vele lijnen tekst veel te lang zijn en dat enige vorm van dubbing (zowel bij jouw personage als gelijk welke bekende vechter) ontbreekt. Weg sfeer, weg geslaagde vernieuwing en weg plezier.

Wat gelukkig wel nog steeds staat als een huis, is de effectieve gameplay. Het limb targeting systeem mag dan misschien wel minder aanwezig zijn sinds THQ niet langer uitgever is van de WWE-reeks, toch blijven de opties eindeloos voor al wie fan is van de reeks. Je favoriete heel of face vechters (goede en slechteriken in de WWE) hebben elk hun gekende lijst aan moves en die kan je zomaar uit je mouw schudden op de gepaste momenten. Waar nieuwkomers wel nog altijd niet mee tevreden zullen zijn, is de instapdrempel. Die ligt nog steeds erg hoog, vermits je - wanneer je telkens wordt vastgenomen door de tegenstander - nog steeds te vroeg of te laat op R2 zal drukken om de aanval af te weren. Correct timen blijft een must, al verwijten we Yuke’s dat ze hier steeds nog niks aan hebben veranderd.

De WWE-games zijn nooit de mooiste sportgames geweest en ook bij WWE 2K17 is dat niet anders. Toegegeven, alle gekende vechters zien er - op hier en daar een icoon na - mooi uit, al ware het niet van de verschrikkelijke supporters die in de tribune zitten. Deze komen te vaak in beeld - wel logisch voor WWE - maar zien er na al die jaren nog steeds uit als op de Nintendo 64. Wat verder wel op onze steun kan rekenen, is de gekozen soundtrack, de commentaar in-game en bepaalde dubbing bij de verschillende vechters.

WWE is show en dat straalt WWE 2K17 helaas niet volledig uit. Zo heeft Yuke’s niet uit zijn lesjes geleerd en de kritieken van de fans genegeerd. De game kent nog steeds problemen met bugs, grafische glitches én we krijgen daarbovenop nog eens ongeslaagde vernieuwingen in de MyCareer-modus zoals het promo voeren met lijnen tekst zonder ingesproken dialogen. Een kleine ramp, maar gelukkig is er nog steeds genoeg fun in de game te vinden voor de fans die houden van het in elkaar knutselen van hun eigen shows, naspelen van bekende wedstrijden en het spelen met en tegen vrienden.

• Introvideo’s en commentaren
  • Gameplay en talrijke aanpasopties

• Dubbing ontbreekt bij het promo voeren