Tom Clancy's The Division 2

Ubisofts eigenste loot-shooter is terug van weggeweest, de vraag rest alleen of Tom Clancy's The Division 2 beter doet dan zijn voorganger en ook alle minpunten zijn aangepakt. Bram en John gingen op pad en zochten het uit!

The Agency krijgt een oproep vanuit Washington. Als trouwe Division-agent voel je je genoodzaakt om op onderzoek uit te gaan en 'to answer the call'. Eens aangekomen aan het Witte Huis, hét symbool van Amerika, blijkt dit onder vuur te liggen door de 'Hyenas', een terroristische groepering die het leven van Jan Modaal, en van de Division, een pak moeilijker maakt. Eens je je een weg gebaand hebt door die lachende honden arriveer je dus in het Witte Huis, wat dienst doet als je hoofdkwartier. Al snel word je eropuit gestuurd om andere, kleinere kwartieren veilig te stellen, te helpen en uit te bouwen.

Wie het eerste deel heeft gespeeld weet dat het verhaal uiteindelijk niet veel meer is dan de creatie van een algemene setting, dat achteruit geschoven wordt door de vele missie's en collectibles in het spel.

The Division is in de eerste plaats een 'shoot (loot) and cover'-game, en dat is in dit tweede deel ongewijzigd gebleven. Je zal hordes vijanden moeten verslaan, en je zal dit niet Rambogewijs guns blazin' doen, of je zal al snel het loodje leggen. Op het einde van je missie zal je ook veelal een baas ontmoeten, die toch een pak taaier is dan het voetvolk. Gelukkig kan je - en is de game trouwens zo gemaakt - je squad samenroepen om de missie aan te vatten, deze baas te verslaan en de loot te verdelen.

Die loot is opnieuw een groot onderdeel in de game, en misschien nog groter als in zijn voorganger. Je kan opnieuw je personage met tal van wapens en kleding uitrusten, niet alleen op statistisch, maar ook op esthetisch vlak. Je kan ook je uitrusting zelf maken, als je daar de correcte én voldoende grondstoffen voor hebt.

The Division 2 is net zoals diens voorganger opgebouwd uit verschillende omgevingen, elk voorzien van bepaalde hoofd- en zijmissies, die je best pas betreedt bij het aanbevolen level. De cap ligt zo op 30, wat wel even zal duren vooraleer je dat hebt bereikt, maar gelukkig eindigt daar de game niet. Voor de doorgewinterde speler start The Division 2 pas echt na alle hoofdmissies te hebben doorlopen en kan je jezelf ook aan de zogenaamde Dark Zones wagen. In die zones gelden andere regels: zo krijg je aparte XP, telt enkel het level van je gear, is friendly fire actief, zijn de vijanden velen sterker én neem je het ook op tegen andere online spelers. Een echte skirmish die je beloont met mooie loot en er ook voor zorgt dat The Division 2 nog niet meteen aan het einde van zijn latijn is.

Buggy en Glitchy?

Hoe goed de game ook is, of hoe goed de opzet ook moge zijn, deze game gaat bij launch gepaard met enkele bugs en glitches. Een voetje in het decor zien we uiteraard door de vingers, maar jammer genoeg gaat het soms mis met het onlinegedeelte. Her en der duiken er problemen op, zoals een zwart scherm en volledig blokkeren, tot uit de squad gegooid worden voor geen duidelijke reden. We hopen dat deze problemen snel een patch krijgen, want als je je missie net gaat beëindigen is dit frustratie ten top!

Op grafisch vlak mogen we, tenzij enkele glitches, zeker niet klagen. We zien een Washington waarbij de natuur - en jammer genoeg ook de vuilnis - de stad aan het terugnemen is, en we zien ook duidelijk dat deze game zich afspeelt in een ander seizoen, én later dan de gebeurtenissen in New York. Qua geluid krijg je ongeveer hetzelfde wat je kreeg in de eerste Division. Een soundtrack die dreigender wordt bij een ... euh dreiging, en de typische gamegeluiden. Een extraatje zijn de vele conversaties die je te horen krijgt van de mensen in de omgeving.

Wie The Division niet heeft gespeeld kan perfect aan dit tweede deel beginnen en genieten van Ubisofts eigenste loot-shooter die voor uren speelplezier zal zorgen. Belangrijk om weten is wel dat je best met een medespeler de hoofd- en zijmissies aanpakt, om vervolgens jezelf aan de Dark Zones te wagen voor het beter schietwerk. De (bij momenten gamebreaking) bugs en glitches moet je er wel bijnemen...

• Speelt vlot
  • Endgame content

• Bugs en glitches