Jump Force

Jump Force, een ode aan de meest legendarische animepersonages. De vonken spatten van het scherm, het Japans geschreeuw zorgt ervoor dat je de volumeknop een tikje lager moet zetten. Maar wat als de eerste rush uitgewerkt is? Valt er dan nog wat te beleven in Jump Force? Kom het te weten in deze review!



De geteste versie is de PS4 PRO versie.

Verhaal


Het verhaal is behoorlijk voor de hand liggend. Jij kruipt in de huid van een toevallige voorbijganger die fataal geraakt wordt door een krachtstraal van Frieza. Trunks brengt je terug tot leven en je hebt plots krachten dankzij een mysterieze Umbras Cube. Gaandeweg kom je Venoms tegen, oftewel personages tegen uit allerlei animeseries die bezeten zijn. Wanneer je deze personages kan verslaan krijg je hun Umbras Cube en komen ze terecht in jouw Jump Force-team. Doel van deze game: versla het kwade en zorg voor een zege voor het goede.

Gameplay


Creeër je eigen personage


Je eigen personage creëren is één van de pluspunten in Jump Force. Je kan je eigen personage personaliseren en kleden naar hartenlust. Hoewel deze opties wat beperkt zijn voor het lichamelijke uiterlijk van het personage zijn de accessoires en de kledingopties eindeloos.

 

Hub


Jump Forcce maakt geen gebruik van tekstmenu’s, maar een Social Hub waar je in kan rondlopen. Gamers die bekend zijn met Dragon Ball Xenoverse zullen zich meteen thuis voelen omdat deze game veel gelijkenissen vertoont. De hub is een sociale ruimte waar je andere spelers tegen het lijf loopt, missies kan starten, trainen, accessoires kopen... Markeringen in je beweegomgeving zouden weliswaar handig geweest zijn, want nu moet je telkens de map openen om enig idee te hebben van wat je moet doen voor verdere progressie. Interactie tussen spelers wordt bovendien beperkt tot het zwaaien via emotes.

   

Combat


De combat is waar het allemaal om draait in dit spel. Het gameplaysysteem is zeker niet slecht, maar ook weer niet super. In vergelijking met andere Fighter Games in dit genre schiet deze wat tekort. De combo’s gebeuren automatisch door herhaaldelijk op vierkantje of driehoekje te rammen. Super combo’s zijn een simpele combinatie van R2 en het vierkantje, ontwijken doe je door R1 in te drukken en blokken met L1 … en dat is het zowat. Het enige waar je op moet letten is het managen van je meter. Wanneer deze leeg loopt kan je voor een korte tijd geen super combo’s uitvoeren of aanvallen ontwijken. Daarnaast speel je telkens met drie personages in een tag systeem met wie je de levensbalk deelt, wat ik persoonlijk een vreemde keuze vind. De combat is iets te simpel en zorgt voor weinig tactiek wat resulteert in pure button smash.

Modi


In de hub kan je naar verschillenden standjes gaan waar je niet alleen online kan vechten maar ook missies kan uitvoeren en zelfs offline kan spelen. Wederom zeer vergelijkbaar met Dragon Ball Xenoverse. In Jump Force haal je progressie in het verhaal door sleutelmissies te spelen en zijmissies te volbrengen – deze doen weer denken aan de ‘paralell quests’ van Dragon Ball Xenoverse. De online gevechten tegen andere spelers zorgen voor uitdaging, en de online netcode lijkt hier wel goed te zitten.

 

Graphics & Sound


De Unreal Engine geeft de personages een unieke look. Wanneer je de vijand mept dan vliegen de vonken van het scherm. Elk personage heeft zijn unieke, speciale krachten, en deze blijven steeds prachtig en bombastisch. Al deze pracht en praal komt wel ten koste van een stabiele framerate, wat toch wel noodzakelijk is in een Fighter Game.
In het eerste deel van het verhaal is al het stemmenwerk ingesproken. Dit stopt plots en wordt vervangen door tekstkaders. Je personages staan elkaar dan enkel wat zielloos aan te kijken. Tijdens de combat zelf is er veel geschreeuw en ‘ge-wooosh’ van krachten. De achtergrondmuziek is oké maar niet speciaal. Het deuntje in de hub is loungeachtig en blijft gedurende je hele bezoek op repeat staan. Dit wordt na een tijdje echt vervelend. Het spel is in het auditieve departement dus geen topper.

Conclusie


Voor mij persoonlijk is Jump Force een teleurstelling. Ik had veel hoop voor deze game maar ik blijf gedurende de hele tijd wat op mijn honger zitten. Jump Force is een zwakke poging naar een Dragon Ball Xenoverse-spel met meer diverse animepersonages maar schiet naar mijn mening tekort hierin. De eerste uurtjes zijn zeker en vast fun maar je hebt het al snel allemaal gezien. Het verhaal is eentonig en cliché. Ik had graag wat meer interactie gezien tussen de personages uit verschillende animeseries. Behalve wat droge conversaties gebeurt er niet veel.
Kortom, een gemiste kans. Voor een goede fighter game zou ik je aanraden dit spel niet te kopen maar om je geld bij te houden. Mijn queeste naar het weeaboo-dom is weer een stapje achteruit gegaan.


Pluspunten


  • Ruim rooster
  • Graphics


Minpunten


  • Zwak verhaal
  • Oppervlakkig gevechtsysteem
  • Teveel overgenomen van Dragon Ball XenoVerse
  • Veel bling maar weinig inhoud
  • Ellenlange laadtijden




Reviewer: Kelthor

Score

Verhaal
3/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
6/10
Duur
8/10

Jump Force

Release
di 31 dec, 2019
Genre
Vechten
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Bandai Namco

Score

Verhaal
3/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
8/10
Geluid
6/10
Duur
8/10