Outriders

Outriders was bij velen wat onder de radar gevlogen. Terecht of niet? Dat kom je hier te weten!

Zoals we ondertussen wel weten heeft de mensheid op Aarde de bal serieus misgeslagen. Gelukkig krijgen we een tweede kans op Enoch, een planeet hier ver vandaan. Jij bent een Outrider en één van de eersten die uit zijn cryoslaap wordt gehaald. Bij een eerste verkenning gaat het echter de verkeerde kant uit. In een moeras begint plots de zwarte vloeistof rond te zweven, en een vreemde storm, die de naam Anomalie krijgt, slaat zwaar toe. Sommigen worden geraakt door de bliksem en desintegreren quasi onmiddellijk. Jij wordt ook getroffen en er is blijkbaar geen andere uitweg dan je terug in je slaap te brengen.

Wanneer je opnieuw wakker wordt blijkt dat de mensheid het opnieuw verkorven heeft. Ze waren in een ver verleden met te veel, op te weinig gebied, met alle gevolgen van dien. Wanneer je ontwaakt besef je eigenlijk niet goed hoe en wat er rondom je gebeurt. De nieuwe planeet lijkt op een postapocalyptische Aarde, aangevuld met de buitenaardse (of eerder inheemse) fauna en flora. Gelukkig zijn er nog enkelingen die je kent vanuit het verleden - maar voor jou tien minuten geleden. Je ontdekt dat je een Altered bent, iemand die geraakt wordt door de storm, maar het overleeft, én speciale vaardigheden heeft.

Op zich bevat Outriders een leuk verhaal, met de nodige, goede, plotwendingen, maar de nadruk ligt vooral op de gameplay, waardoor het even kan duren vooraleer je opnieuw een verhaalelement activeert. Op die manier verwatert natuurlijk de verhaalvertelling, en dat had misschien wat meer op de voorgrond mogen komen.

Outriders is een third person cover/shooter, met de mogelijkheid om samen met twee vrienden de wereld van Enoch online te verkennen. Een vergelijking met The Division wordt bijna onvermijdelijk, en toch...

Eerst en vooral zal je één van vier klassen moeten kiezen: Pyromancer, Trickster, Technomancer of Devestator. Elk heeft zijn specifieke kenmerken, en deze spelen heel anders. Het is ook beter om met vrienden af te spreken om de rollen duidelijk te verdelen. Een gebalanceerd team kan de sleutel zijn voor vlotte overwinningen.

Deze game draait uiteraard ook om je 'build'. Dit is de combinatie van de vaardigheden van je personage en jouw uitrusting. Je zal uiteraard opwaarderen,door te investeren in één of meerdere skill trees. Als je dan nog wat let op je uitrusting en schietgerei, kan je jezelf wel heel krachtig maken. Later in het spel, zal je bijvoorbeeld kogels met het element vuur kunnen uitrusten. De combinatie met een bliksemschicht die uit de hemel je vijand raakt is wel erg geslaagd. Je kan het al lezen tussen de regels door: als je naar het einde van het spel gaat, zal je absurde krachten bezitten, en als je samen met anderen speelt, wordt de chaos des te groter, en dat is in deze game zelfs geen nadeel.

Die wapens en uitrusting kan je ook aanpassen aan je speelstijl. Hiervoor moet je de correcte 'mods' vrijspelen en de benodigde grondstoffen investeren. Verder kan je ook je epische of legendarische uitrusting met jou mee laten levelen, zodat je lievelingsgeweer niet plots overbodig wordt. Daarnaast zal je de moeilijkheidsgraad ook nog kunnen aanpassen, als je die hebt vrijgespeeld. Hoe moeilijker het niveau, hoe groter de beloning zal zijn als je missies afrondt.

Games zoals deze zijn nooit afgerond als je de eindgeneriek voor het verhaal ziet passeren. Hierna ontgrendel je zogenaamde expedities. Dit is nieuwe content, dus geen missies die je vroeger al had gespeeld, maar met andere vijanden, zoals zovele games dat implementeren.

Outriders is dus een zeer goed spel, maar toch is er een heikel punt, vooral op PS4 dan. De laadtijden van de game zijn enorm lang, en als je wil reizen tussen verschillende gebieden zit je soms meer op een laadscherm te kijken dan effectief te spelen. Ook het inloggen gebeurt aan de trage kant en met vrij grote willekeur. De ene keer kan je de game direct starten, de andere keer moet je een vijftal minuten, of zelfs langer, wachten om ingelogd te raken. Dit heeft allemaal te maken met het online gebeuren in Outriders.

Op audiovisueel vlak kunnen we niet klagen. De tussenfilmpjes zijn mooi, bugs en glitches komen zelden voor. Als we iets moeten opmerken is het de vreemde overgang tussen twee kleinere gebieden. Het hoofdpersonage die over een bruggetje springt, of een deur opent, of ... waarna het spel weer gewoon verder gaat.

Ik ben blij dat ik Outriders heb mogen spelen. Het verhaal en de gameplay spreken me meer aan dan The Division destijds. Het verhaal had wat meer in de verf mogen staan, maar het 'loot vergaren' werkt haast verslavend.

• Zeer goede gameplay

• Lange laadtijden (bij het inloggen en reizen)

7/10