Prey - Mooncrash DLC

Sinds mensenheugenis willen we met z’n allen graag naar de maan vliegen, maar wat doe je dan als het daar uiteindelijk geďnfesteerd blijkt met een buitenaardse Typhon-plaag. Juist ja, je maakt je vliegensvlug uit de voeten. Hoe je dat best doet, kom je te weten in de Mooncrash-DLC van Prey.

Het is naar de maan

In deze uitbreiding van Prey keren we niet terug naar Talos I, maar brengen we een bezoek aan de Pytheas-maanbasis. Je zal er echter nooit letterlijk een voet aan de grond zetten, want in dit nieuwe verhaaltje ben je een soort software-ingenieur die de onfortuinlijke gebeurtenissen op de maanbasis tracht te reconstrueren door een simulatie te lopen. Je doet dit simpelweg om waardevolle informatie te vergaren voor je werkgever, maar die heeft niet het beste met je voor. Het uiteindelijke doel is de ontsnappingssimulatie te voltooien met vijf personages, en op die manier je eigen leven te redden, want als je er niet in slaagt om op tijd de simulatie te voltooien dan dreigt dit wel eens nefast af te lopen voor je mentale gezondheid.

Terwijl de simulatie loopt, kom je ondertussen te weten wat er op de maanbasis is gebeurd. Al komt die vertelling nooit echt op de voorgrond en zal je eerder op basis van gevonden e-mails en audiofragmenten het gebeuren moeten reconstrueren.

Ze alle vijf bij elkaar hebben

Het doel van deze uitbreiding is dus simpel. Identificeer vijf verschillende manieren om de maanbasis te ontsnappen met vijf verschillende personages. Je speelt sequentieel met elk personage totdat je met alle vijf succesvol ontsnapt. Merk wel op dat je elke ontsnappingsmogelijkheid maar één keer kan gebruiken. Het is dus aangeraden om met de "zwakkere" personages de makkelijkste uitweg op te zoeken. Dat kan best belangrijk zijn want als je met één personage sterft dan begint de simulatie van voor af aan, inclusief de ontsnappingspogingen die reeds succesvol waren. Je mag dan wel je verdiende simulatiepunten houden zodat je bijvoorbeeld extra munitie kan kopen voordat je aan een nieuwe poging start.

Het leuke aan deze uitbreiding is dat de omgeving telkens enkele wijzigingen ondergaat wanneer je met een nieuw personage start. Dat is niet alleen omdat de simulatie variaties weergeeft van de werkelijkheid, maar ook omdat enkele effecten van je voorgaande pogingen onthouden worden. Schakel je een Mimic of een andere Typhon-vijand uit met een bepaald personage, dan is de kans klein dat die vijand daar opnieuw staat bij je volgende ontsnappingspoging. Vind je een handig wapen of een extra neuromod, dan blijft dit ter beschikking voor iedereen. Bovendien kan je steeds de vordering die je maakt op je vaardigheidsboom bijhouden. Stoot je alsnog op een gebied waar je echt niet voorbij geraakt? Dan is het de moment om uit te zoeken of Arkane, de ontwikkelaar van Prey, opnieuw verschillende opties in het spel heeft verstopt, want als ze ergens goed in zijn, dan is het wel het aanbieden van een speeltuin waarin je met creatief gamen al een eind ver komt.

De simulatie wordt echter moeilijker en moeilijker omdat je beetje bij beetje toegang krijgt tot andere onderdelen van de maanbasis met sterkere vijanden en omdat de eerstehulpkits die je vindt maar eenmaal verschijnen. Het kan dus de moeite zijn om met het ene personage al wat kamers op te kuisen van Typhons ten voordele van het volgende personage. Hoe je daar het meeste baat uithaalt moet je weliswaar volledig zelf uitzoeken en je zal meer dan waarschijnlijk verschillende simulatiepogingen nodig hebben om te beseffen hoe de vork in de steel zit. Elke personage heeft bovendien andere vaardigheden en deze zijn niet per se complementair met elkaar. Bouw je als ingenieur een automatisch afweergeschut tegen de Typhons, dan kan dit wel eens nadelig uitkomen voor een ander personage dat zodanig genetisch gewijzigd is dat die ook als vijand wordt herkend.

In de hoofdgame van Prey werd je af en toe nog nog gedwongen om een bepaalde speelstijl aan te nemen, en ontwikkelde je Morgan dusdanig in een richting dat je na verloop van tijd alles eerder al sluipend deed of eerder met getrokken wapens. Door Mooncrash te spelen met vijf verschillende personages moet je veel dynamischer te werk gaan en heb je de kans om verschillende speelstijlen uit te proberen in een set-up die veel weg heeft van een ‘roguelike’-spel. De verwevenheid van gameplay en levelopbouw waarvoor de Arkane zo bekend is, komt in deze uitbreiding dan ook volledig tot zijn recht. Al heb je de hoofdgame van Prey best nog wat in de vingers, want erg makkelijk gaat het anders niet.

• Roguelike levelopbouw
  • Mogelijkheid om verschillende speelstijlen uit te proberen

• Na een aantal pogingen kan deze uitbreiding een beetje langdradig worden