Sword Coast Legends

Dungeons and Dragons Sword Coast Legends verscheen vorig jaar reeds op de PC. Kan deze 2D-CRPG zich meten met de groten der aarde én heeft het de overstap naar de consoles goed verteerd? Dat lees je hier.

Sword Coast Legends speelt zich af in de Forgotten Realms van het Dungeons & Dragons universum. Jij bent lid van de Burning Dawn gilde. Samen met je collega's gildeleden moet je een handelscaravan begeleiden langs de High Road tussen Neverwinter en Luskan. Tijdens de nacht wordt de ganse delegatie echter aangevallen door bandieten. Tevens hadden jouw kompanen net als jij, een vreemd nachtmerrie. Zo raak je op weg om alles uit te pluizen en ben je vertrokken op een heus avontuur.

Naast de queesten van het hoofdverhaal heb je natuurlijk ook de gebruikelijke zijmissies. Dit zijn soms kleine verhaaltjes op zich maar ook veel fetchquests. Dit alles zal de doorwinterde RPG-fanaat wel kunnen bekoren, doch hebben we al veel beter gezien.

Oldskool is cool...

De game is een 2D dungeon crawler CRPG in zijn puurste vorm. Een genre dat vooral de wat oudere gamer zal aanspreken en precies toch weer een opmars aan het maken is met kleppers als Divinty: Original Sin en Pillars of Eternity. Iets wat heel wat mensen - waaronder ondergetekende - zullen toejuichen. Sword Coast Legends hanteert dan ook de gekende gameplay. Diepgaand personage customization, gevechten die je kunt pauzeren om je partyleden afzonderlijk orders te geven, massa's al dan niet bruikbaar loot; kortom het ganse zooitje is aanwezig. Echter is dit alles niet goed overgebracht naar de controller. Alles lijkt onnodig ingewikkeld gemaakt en zelfs na een ruime tijd spelen weet je nog altijd niet hoe je sommige handelingen moet uitvoeren. Dit type games mag dan wel handiger spelen met muis en toetsenbord, recente games uit dit genre bewijzen dat het ook goed kan op console met een gamepad. Hiervoor reken wij toch een minpunt aan.

Multiplayer

Een groot aspect van Sword Coast Legends is het meerspelersluik. Zo kan je de verhaalmodus in co-op samen spelen met drie van je vrienden. Daarnaast heb je ook Dungeon Crawl. In deze modus kan je aan de slag met vier personen en kan alles worden ingesteld naar wens. De omgeving, moeilijkheid, queesten, eindbaas, enzoverder. Kortom de ideale speeltuin voor wie niet genoeg kan krijgen van dit soort games.

Je kan ook het leven zuur maken van andere spelers in de Dungeon Master (DM) mode. In deze modus lopen vier mensen door de kerker. Zij willen immers alles tot een goed einde brengen. Jij kan dit verhinderen door vallen te plaatsen en vijanden te rekruteren. De multiplayermodi brengt zeker een meerwaarde voor de game en kan fans vele uurtjes zoet houden.

Grafisch gezien valt de game best te pruimen. Het gebruikte kleurenpalet weet sfeer te creëren, hetgeen wat voornamelijk telt bij dit type games. De soundtrack is mooi en het grotendeel van de dialogen zijn ingesproken. De stemacteurs zijn divers en leggen heel wat intonatie in hun stem. Dit en de vele grapjes die gemaakt worden dragen ook enorm bij tot de sfeer.

Een natte droom dus voor veel roleplayers, nee jammer genoeg niet. De game heeft ongelofelijke lange laadtijden, iets wat nog door de beugel kan. Dit is echter soms gewoon een zwart scherm terwijl een bepaalde dialoog van een personage wordt geladen. Soms lijkt het of je game vastloopt, wat eigenlijk ook neerkomt op laden. We spreken algauw van een minuut en langer. Framedrops zijn schering en inslag, zodanig erg dat je per minuut meermaals een kleine hapering hebt wat resulteert dat je beeld een halve seconde of langer stil staat. Dit is heel irritant tijdens de vele gevechten. Door de vele tekortkomingen word je constant uit je spelbeleving gehaald. De immersie die dit type games goed maakt is dan ook ver zoek. De game had nog wat extra tijd nodig om alles wat op te poetsen. Door de vele technische mankementen geven het grafische aspect dan ook een lage score.

Sword Coast Legends heeft de overstap naar de console niet goed verteerd. Dat de oorspronkelijke ontwikkelaar N-Space een viertal maand terug helaas de deuren moest sluiten zal waarschijnlijk aan de basis liggen voor de vele technische tekortkomingen waarmee de game kampt. De multiplayer brengt nochtans een enorme meerwaarde aan dit type games, iets wat de fans zullen beamen. De game is enkel digitaal verkrijgbaar voor slechts € 20, een prijs die het meer dan waard zou zijn indien de game beter was geoptimaliseerd. Wil je de game kost wat kost toch spelen, dan kan ik enkel de betere PC versie aanraden. De consoleversie is jammer genoeg geen ode maar een gedrocht.

• Co-op fun
  • Gameplay van weleer

• Technisch onafgewerkt