Tales of Zestiria

Om het 20-jarige bestaan van de 'Tales of' franchise te vieren brengt Bandai Namco Tales of Zestiria naar het Westen. Een kers op de taart? Dat lees je hier.

 

Verhaal


Jij kruipt in de huid van Sorey, een goedhartige jonge man die is opgegroeid tussen de Seraphim. Dit zijn een soort van beschermengelen, die niet door mensen kunnen gezien worden. Lang geleden waren er Shepherds, zij zorgden voor de communicatie tussen de mensen en de Seraphim. Door die samenwerking bleef alle kwaad weg uit de wereld en was het leven een waar utopia. Het is echter heel lang geleden dat men nog een Shepherd zag. Ze worden tegenwoordig dan ook meer aanzien als een mythe. De wereld is overheerst door het malevolence, het kwade. Zonder een Shepherd kunnen de Seraphim dit niet bevechten of tegenhouden. Sorey is op pad met zijn jeugdvriend en Seraphim Mikleo. Ze verkennen oude ruïnes tot ze een bewusteloze jonge vrouw ontmoeten. Alisha Diphda, zij is een ridder en tevens een prinses. Het blijkt algauw dat Sorey voorbestemd is om de nieuwe Shepherd te worden. Zijn tocht om het kwade uit de wereld te verhelpen wordt natuurlijk een groots avontuur.



Gameplay


Tales of Zestiria is een traditionele JRPG met een real-time vechtsysteem. Alle klassieke ingrediënten zijn ook aanwezig. Alles komt wat traag opgang wat meestal zo is met games uit dit genre. Als je echter een tijdje speelt zie je dat de gameplay veel meer diepgang heeft dan op het eerste zicht. De verschillende combo's die je kunt uitvoeren worden Artes genaamd. Deze kun je uitvoeren door X of O in te drukken op je controller. Wanneer je meerdere ontgrendelt - én dat zal je doen want er zijn zeer veel combo's -  dan kan je deze toewijzen aan een knop naar keuze. Zo kan je de linker stick in een paalde richting duwen en zo genadeloos de combo's aan elkaar breien. Bij het uitvoeren van aanvallen verbruik je Spirit Chain (SC), wat de gebruikelijke mana points (MP) vervangt. Naarmate je vordert in de game krijg je ook action points (AP). Deze kun je gebruiken om battle actions aan je personages te koppelen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld automatisch blokken of extra voordelen bij bepaalde combo's halen. Blokken of uitwijken bij een aanval wordt ook beloond, je krijgt er SC voor terug. Speciale aanvallen zijn er onder de vorm van Armatize. Hierbij smelt je als het ware samen met een Seraphim. Let echter wel op want iedereen heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Dit geldt ook voor de vele monsters die je bevecht: ze hebben elk hun zwakheden. Dit is zichtbaar door R1 in te drukken. Zo weet je welke combo's je best gebruikt. Weet je echter niet wat de combo's inhouden, dan kan je het gevecht pauzeren door driehoekje in te drukken en makkelijk door het menu bladeren waar je Artes beschreven staan.


Uitrusting wordt niet opgewaardeerd zoals we gewoon zijn. Door middel van Fuse kan je items met dezelfde naam samensmelten. Zo verbetert je uitrusting niet alleen maar krijgt het ook andere of betere statistieken. Elk personages heeft ook enkele ondersteuningsvaardigheden. Zo kan de ene voedsel fabriceren, de andere vindt gald (de valuta in-game), enzovoort. Hier moet je eigenlijk niks voor doen, dit gaat tijdens het spelen automatisch. Natuurlijk level je ook hierin en kunnen de personages bepaalde vaardigheden van elkander leren. Elk personage beschikt aanvankelijk ook over titels. Naarmate je vordert in Tales of Zestiria word je beloond met extra titels, die verschillende bonussen geven en extra combo's ontgrendelen.


Zoals reeds vermeld is de gameplay diepgaand. Het is teveel om alles op te noemen. Wie wil overleven op de hogere moeilijkheidsgraden zal alles moet aanspreken om de verschillende personages naar zijn hand te zetten. Want ieder heeft natuurlijk zijn rol, ook afhankelijk van je speelstijl. In het begin word je wat overdonderd, ondanks het feit dat de game alles goed uitlegt. Weet je even niet meer hoe het moet, dan is alles terug te vinden in de overzichtelijke menu's. Dat is maar goed ook want je zal hierin ettelijke uren doorbrengen.

Graphics & Sound


Wij gingen aan de slag met de PS4 variant. Oorspronkelijk kwam de game uit in Japan voor de PS3. De personages zien er prachtig uit. Je kan ze immers ook hun eigen look geven door ze uit te rusten met bijvoorbeeld andere kleren, haarstijl of accessoires. Dit wordt ook weergegeven tijdens de in-game cutscènes. De omgevingen zijn meestal ook mooi, doch hier en daar wat kaal en ééntonig. Het is toch merkbaar dat het hier om een veredelde port gaat. Bij sommige punten in het verhaal worden de cutscènes vervangen door pure anime, wat de fans zeker zal kunnen bekoren. De camera kan wel eens raar doen, maar meestal gebeurt dit in kleinere ruimtes en het wordt ook nooit frequent of game-brekend.


De soundtrack is ook formidabel, een JRPG zonder goeie muziek is geen goed game. De Engelse voice-acting is goed. Wie de game met Japanse stemmen wilt spelen kan dit ook. Dit kan echter niet verandert worden tijdens het gamen, enkel aan het begin van een sessie. De herhaaldelijk combonamen tijdens het vechten komen ook niet storend over, idem voor de 'oneliners' of kleine gesprekjes na de gevechten. Kortom auditief is Tales of Zestiria van hoogstaand niveau.


Conclusie


Tales of Zestiria is een klassieke JRPG pur sang. De diepgang in gameplay die het biedt is zeer goed, maar kan tevens ook overweldigend zijn. Het verhaal is in eerste instantie goed, maar na een tijdje vervaagt het wat. Soms komt alles wat langdradig over en er is tevens wat 'backtracking'. Niettegenstaande is het een zeer goed game waaraan je vele uren kan slijten. Het kan zeer zeker de echte fans bekoren. Ben je echter een volkomen leek in het genre dan zal Tales of Zestiria niks voor jou zijn.

Pluspunten


  • Diepgaande combat
  • Alles kun je opwaarderen


Minpunten


  • Wat langdradig / backtracking
  • Hoge instapdrempel




Reviewer: diknmuis

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
8/10
Duur
10/10

Tales of Zestiria

Release
vr 16 okt, 2015
Genre
JRPG
Platform
ps3
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Bandai Namco

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
8/10
Duur
10/10