Shadow of the Tomb Raider

De reïncarnatie van Lara Croft zorgde de voorbije jaren voor twee topgames, Tomb Raider en Rise of the Tomb Raiders haalden dan ook hoge scores. Kan Square Enix deze trend verder zetten met Shadow of the Tomb Raider?

De wereld staat nog steeds vol met tempels die op hun beurt vol zitten met verborgen schatten en bovennatuurlijke relikwieën. Lara Croft bevindt zich deze keer in Mexico samen met Jonah Maiava. Ze bezoeken een tempel die nog niet gevonden werd door Trinity, een militaire groep die de schatten wil gebruiken om de wereld te veroveren. Lara neemt enkel foto's, maar activeert een val waardoor de tempel instort.

Dankzij een aantal aanwijzingen komen ze bij een andere tempel terecht die ook door Dr. Dominguez en zijn Trinity soldaten onder handen genomen wordt. Gelukkig vindt Lara een ingang en een schattenkamer met een gouden dolk. Ondanks dit niet de eerste keer is van de Tomb Raider, pakt ze de gouden dolk vast en neemt ze hem mee. Dit veroorzaakt natuurlijk een bovennatuurlijk fenomeen en de stad wordt overspoeld door een tsunami en de helden proberen te ontsnappen.

Met behulp van de foto’s die Lara getrokken heeft, legt ze een link met Peru en trekken ze naar de andere kant van Zuid-Amerika. Maar door de dolk te hebben “gestolen”, is de apocalyps begonnen en komen ze in een grote storm terecht. Hun vliegtuig crasht, Lara en Jonah worden van mekaar gescheiden en het avontuur kan beginnen. In de jungle van Peru start je dus opnieuw met geen uitrusting en krijg je geleidelijk aan nieuwe wapens en gereedschap erbij wanneer je stukken van het vliegtuig vindt op zoek naar Jonah en de verborgen stad van Peru. Uiteraard word je opnieuw verenigd met Jonah en vind je de verborgen stad met bijhorende tempels en zal je op zoek moeten gaan naar meer relikwieën op de apocalyps te stoppen.

Spiderwoman

Wat zou een Tomb Raider-spel zijn zonder acrobatische kunstjes?! Aan halsbrekende toeren is er in ieder geval geen gebrek. Naast de klimmogelijkheden met de bekende pikhouwelen (pickaxes) kan Lara Croft nu ook wall runs uitvoeren, afdalen langs een touw en een touw gooien met een enterhaak. Ze begint meer en meer te lijken op een spiderwoman (and does what a spiderwoman does...).

Deze vaardigheden heeft ze nodig om zich een weg banen in de dodelijke graftombes. Als je niet oplet struikel je over een stuk touw en word je gespietst door speren die uit de muur schieten. Ook de puzzels vragen enige kunde om ze tot een goed einde te brengen. Het is niet enkel een kwestie van een paar schakelaars om te schakelen, want de mechanismen zijn een stuk complexer. Zo moet je bijvoorbeeld een hele reeks van kettingen aan elkaar rijgen, terwijl je een metershoge draaimolen beklimt die je probeert in tweeën te zagen.

Driedelige skilltree

Gelukkig kan je doorheen het spel je vaardigheden verbeteren met behulp van een skilltree. Dit doe je aan de bekende kampvuren waar je vaardigheden kan kopen met je verzamelde XP. De skilltree bestaat uit drie delen; Seeker Skills, Warrior Skills en Scavenger Skills, en elk heeft een twintigtal upgrades beschikbaar.

Iedere vaardigheid is geïnspireerd door een dier. Sommige zijn pas beschikbaar als je een bepaalde uitdaging behaalt hebt met dat dier. Zo heb je bijvoorbeeld "Crow's cunning" dat er voor zorgt dat vallen beter opvallen, of "Viper's nest" dat je helpt om meer resources te verzamelen. Om een vaardigheid vrij te spelen, zal je enerzijds een aantal vaardigheidspunten moeten inzetten en bijvoorbeeld een aantal veren moeten verzamelen of spinnen van een bepaald type doden.

Op tijd boven water komen om te ademen

De verhaallijn in Shadow of the Tomb Raider volgt een voorspelbaar patroon. Je bent op zoek naar een tempel en tijdens die zoektocht zal je heel wat mogen klimmen en rondslingeren. Vaak volgt hierna een onderwater stuk waar je op zoek gaat naar een ingang van de tempel. Eenmaal in de tempel los je een paar puzzels op en kom je misschien iets vijandig tegen. Om dan weer een onderwater stuk te doen naar het volgende deel van de tempel, enzovoort.

Shadow of the Tomb Raider bevat heel wat onderwater stukken, iets te veel naar mijn gevoel. De eerste drie keer is het nog indrukwekkend, maar na de vierde keer heb je ze wel gezien. Veel valt er niet te beleven onder water. Er zijn simpelweg enkele gevaarlijke vissen die je mogelijks aanvallen als je niet door watergras zwemt. En je moet natuurlijk op tijd ademhalen door naar boven te zwemmen in toevallig geplaatste luchtzakken.

Zijmissies

In de verschillende "city hubs" van waaruit heel wat hoofdmissies starten, kan je ook NPCs aanspreken die je een zijmissie geven. In de meeste gevallen beperkt dit tot conversaties voeren met andere NPC's tot je een item krijgt dat je terug kan brengen bij de opdrachtgever. Niet bijzonder spannend dus, dit mocht er van mijn part uitgelaten worden.

En heel af en toe ook wat actie

Met wat geluk kom je enkele vijanden tegen tijdens je speurtocht en mag je de pijl en boog eens gebruiken. Of het nu Trinity soldaten zijn, koppensnellers of natives, de actievolle stukken eindigen even snel als ze beginnen. Dat is jammer, want dit zijn net de leukste delen van Shadow of the Tomb Raider. Zowel de achtervolgingsscènes als stealthy onderdelen zijn geweldig, maar veel te sporadisch. Square Enix probeert een meer vredelievende Lara Croft neer te zetten, maar boet hierdoor wel in op de actie.

Op grafisch en auditief vlak behoort Shadow of the Tomb Raider tot de top. De productiewaarde van het spel is enorm hoog en kent weinig glitches. De omgevingen zijn adembenemend en vaak vergezeld van passende sfeergeluiden. Bovendien beweegt Lara Croft heel sierlijk over het scherm. Of ze nu zwemt, klimt, slingert of springt, alles ziet er natuurlijk en afgewerkt uit. Zoals we al eerder gezien hebben, zijn de overgangen tussen cutscenes en gameplay ook vlot en vrijwel naadloos. Dit alles zorgt voor een aangename speelervaring.

Als derde game in de reeks van nieuwe Tomb Raider games, staat deze wat in de schaduw van de vorige games (pun intended). Op zich doet Shadow of the Tomb Raider niks nieuws. Square Enix legt in deze wel meer de focus op het verhaal en probeert een zachtaardige Lara Croft naar voren te brengen die minder soldaten, natives en andere vreemde wezens neerhaalt. Maar dit heeft als gevolg dat je meer onderwater levels, klimsequenties en puzzels voorgeschoteld krijgt. De actievolle hoofdstukken waar je je pijl en boog bovenhaalt of achtervolgt wordt, zijn maar mager bezaaid, wat enorm jammer is. Niettegenstaande is Shadow of the Tomb Raider een prachtig spel met een leuke soundtrack en een hoge productiewaarde. Fans van de vorige games zullen deze zeker smaken, alleen betwijfel ik of dit hun favoriete Tomb Raider-game wordt.

• Grafisch top
  • Vlotte overgang tussen cutscènes en gameplay
  • Sfeervolle ambient noise