Anthem

Anthem werd al een hele tijd aangekondigd. Menig grinder keek uit naar de release, maar was dat ook terecht?



De geteste versie is de PS4 PRO versie.

Verhaal


Dat de goden ons verlaten hebben is geen lachertje! Gelukkig hebben zij bepaalde relieken achtergelaten, beter bekend als "Anthem of Creation". Die relieken willen niet zomaar gevonden worden en zorgen daarom voor een gevaarlijke wereld. Onze voorouders hebben Javelins - een soort exopakken - geproduceerd en hielden zich schuil in steden achter hoge muren.

Vandaag houden de zogenaamde Freelancers, die de Javelins besturen, de wereld veilig van de wispelturigheden van de relieken. Zij moeten de relieken 'het zwijgen opleggen' zodat die geen monsters meer creëeren. Helaas loopt één en ander mis tijdens een missie waarbij een storm genaamd 'Heart of Rage' grote verwoesting aanricht en de Freelancers niet in staat zijn om deze te stoppen. Vanaf die dag gaan de Freelancers van heroes naar zeroes en verdienen zij hun brood door her en der contracten aan te nemen.

   

Voorgaande tekst gaat enkel over de eerste twee minuten van het spel en zorgt aldus voor een specifieke setting. In het begin gebeurt er vrij veel en wordt alles verwarrend verteld, maar eens je in het verhaal zit wordt het net iets duidelijker. Als naamloze Freelancer neem je contracten aan in fort Tarsis - je thuisbasis - en geleidelijk aan stort je jezelf in een nieuw avontuur. Naast de fauna in het spel heb je ook te maken met Scabs, Outlaws en het krachtige Dominion, die de kracht van de relieken zelf wil besturen, en daar moet jij nu juist een stokje voor steken.

Gameplay


In de eerste plaats is Anthem een third person shooter, met een online gebeuren. Je missies bestaan er uit om je naar een specifieke plek te begeven, daar een hoop vijanden aan gort te knallen en om eventueel iets te verzamelen, of iets in die aard. Anthem speel je steeds met een internetverbinding, want tijdens je missies kan je worden bijgestaan door andere Freelancers uit je vriendenlijst, of gewoon enkele willekeurige mensen die toevallig dezelfde missie starten.

We willen hier vooral benadrukken dat het spel vrij goed gebalanceerd is als je met anderen online gaat. De uitdaging voor iemand van bijvoorbeeld level 5 zal even groot zijn als zijn die van zijn vriend die level 16 is. Het is dus niet per se zo dat als je iemand vervoegt die een lager level heeft, je het een pak gemakkelijker zal hebben.

 

Choose your Javelin


Initieel kies je je eerste Javelin, maar naargelang je stijgt in level zal je ook toegang krijgen tot de andere exopakken. De Ranger is de sterk gebalanceerde klasse. Je kan niet echt zeggen dat deze goed is voor een specifieke klus, maar hij kan wel alles aan. De Colossus is, zoals je al kan vermoeden, de grote broer van dienst. Hij ruilt behendigheid in voor oerkracht en een groot kanon. Je kan hem het best vergelijken als de tank van dienst. De Storm is degene die het meest schade kan toebrengen aan een grote groep vijanden op afstand. Deze kan je een beetje zien als de magier in het spel. Wie het liever heeft voor snelheid en behendigheid kiest eerder voor de Interceptor. Deze ninja-klasse kan op afstand wel wat schade doen, maar leeft zich liever uit van dichtbij.

   

Elke Javelin kan je overigens uitrusten zoals je wil met de gevonden wapens en uitrusting, die uiteraard met een kleurcode aanduiden hoe zeldzaam deze zijn. Wat je niet kan veranderen is de Ultimate. Deze sterke aanval kan je ook pas activeren als je genoeg schade hebt aangericht aan vijanden. Zo zal de Storm-Javelin een storm oproepen, terwijl de Interceptor voor een bepaalde tijd onkwetsbaar is en een hoop mêlee-schade kan aanrichten.

Choose Your Mission


In het missiescherm kan je kiezen welke activiteit je wil doen: een hoofdmissie, een zijmissie, liever wat rondvliegen of een stronghold aanvallen? Dat mag je allemaal zelf kiezen, eveneens de moeilijkheidsgraad en of je de missie open zet voor publiek, of net niet. De hoofdmissies en zijmissies spreken voor zich: je moet bepaalde objectieven behalen in ruil voor materiaal, experience en/of geld. De strongholds zijn eerder moeilijke missies die je best niet alleen start. De met vijanden overspoelde plekken zijn wat moeilijker te verslaan, maar na beëindiging zullen je beloningen daar ook naar zijn. In freeplay kan je de wereld van Anthem zelf ontdekken, wat vijanden aanvallen, of deelnemen aan zogenaamde World Events. Eens je die tot een goed einde kan brengen, wacht er jou een stevige beloning.

Toch moeten we zeggen dat alles niet even vloeiend verloopt, vooral in deze freeplay. Op een bepaald punt in het spel word je verplicht om in freeplay te spelen, en zijn er zelfs geen waypoints die je op de map kan aanduiden om je zoektocht wat vlotter te laten verlopen, en mag je bijvoorbeeld ook niet kiezen waar je gedropt wordt.

   

Game Over, Now What?!


Een belangrijk onderdeel in dit type spel is wat er gebeurt wanneer je het spel hebt uitgespeeld en je het maximaal level hebt behaald: de zogenaamde endgame... Allereerst worden er nieuwe moeilijkheidsgraden vrijgespeeld - Grandmaster 1, 2 en 3 - die betere beloningen met zich meebrengen. Uiteraard kan je de strongholds nog aanvatten, of in freeplay de zogenaamde World Events uitspelen. Hierdoor verhoogt je kans om die gegeerde Masterwork of Legendary gear te bemachtigen. Bovendien is de kans groot dat we later nog wat DLC voor de kiezen zullen krijgen.

Vele laadschermen


Iets waar de game bol van staat zijn de vele laadschermen. Wanneer er een ganse spelwereld moet ingeladen worden is het wel te begrijpen dat het inladen net iets langer duurt, maar wanneer je bijvoorbeeld naar fort Tarsis gaat, of gewoon de uitrusting van je Javelin wil aanpassen, duurt dat laadscherm niet minder lang, of dat voelt tenminste niet zo aan. Als je even een ander type granaat wil instellen, dat mag het laden zo lang niet duren!

Het is duidelijk dat niet alles even duidelijk is


Dat het verhaal in het begin van een game niet altijd even duidelijk is en wordt toegelicht naargelang de verhaallijn vordert, is niet uniek en is zeker en vast te begrijpen. Tijdens het spelen verkrijg je ook vele lore van het spel dat je zorgvuldig kan nalezen. Toch zijn er enkele belangrijke en minder belangrijke aspecten van het spel die je niet te horen of te zien krijgt. Enkele voorbeelden zijn het gebruik van combo's. Dit zijn verwoestende aanvallen met behulp van enkele specifieke wapens. Dit wordt nergens uitgelegd en kreeg ik persoonlijk pas te horen van enkele medespelers. Een ander voorbeeld zijn de zogenaamde 'multi kills'. De logica, althans de mijne, zegt dat je vele vijanden in één aanval moet neerhalen. Toch is dit anders in Anthem en betekent dit gewoonweg dat je een bepaald aantal vijanden in een bepaalde tijdsperiode moet afknallen. Dit heb ik dan weer gevonden met behulp van het internetfora, en dit zijn dingen die het spel eigenlijk zou moeten uitleggen.

Graphics & Sound


Het laden duurt dan wel lang, maar de spelwereld is adembenemend, vooral wanneer je het vliegen onder de knie krijgt. Alles klopt gewoon in het plaatje, maar wat variatie in de omgeving missen we wel. Op auditief vlak kunnen we eigenlijk weinig aanmerken, alles klopt gewoon. Zelfs de stem van cypher Owen klinkt af en toe als de Ghost van Destiny.

 

Conclusie


De meeste gamers zullen van mening zijn dat je Anthem niet kan beoordelen na enkele weken wanneer je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld, en bezig bent met de endgame. De meesten zullen terughoudend zijn na de geschiedenis van Destiny. Wie Anthem koopt om gewoon het verhaal te spelen en de beleving te ervaren zal niet teleurgesteld zijn. De vraag is of de content van de endgame groot genoeg is om de gamers die houden van het grindfest blij te houden, en of er nog - gratis of betaalde - uitbreidingen op het programma staan.

Pluspunten


  • De spelwereld
  • Het verhaal wordt voldoende toegelicht met tussenfilmpjes
  • Groot verschil in verschillende Javelins


Minpunten


  • De vele laadschermen
  • Alles is niet altijd even duidelijk
  • Missies steeds van dezelfde aard




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
6/10
Grafisch
9/10
Geluid
8/10
Duur
8/10

Anthem

Release
vr 22 feb, 2019
Genre
Actie / RPG
Platform
ps4
Uitgever
Electronic Arts
Ontwikkelaar
Bioware

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
6/10
Grafisch
9/10
Geluid
8/10
Duur
8/10