The Bureau: XCOM Declassified

Na de goede game XCOM: Enemy Unknown heb ik deze gekocht, maar is dit wel wat hetzelfde?

Verhaal – You are an agent of XCOM

Openingsscène
Een groepje directeur-achtige meneren zitten allerhande zaken te bespreken. Blijkbaar is de hamvraag van het gesprek waar ‘het koffertje’ is en of het veilig is. Eén van de hoge pieten zegt dat het in veilige handen is, het is namelijk bij William Carter, één van de beste agenten van XCOM. Enkele kamers daarnaast sta je dan, met het koffertje bij jou, wanneer er plots een mooie deerne binnenkomt en vraagt om het koffertje mee te nemen. Aangezien jij zo cool bent als een lolly in een diepvries, laat je je hierdoor niet afleiden of verleiden. Misschien had je dat beter wel gedaan, want nu breekt plots de hel los… Hierna word je wakker in een gebouw dat nog met moeite overeind staand, al vallend en strompelend vind je je weg doorheen het puin, om op zoek te gaan naar datgene dat je dat aangedaan heeft.
Het verhaal heeft zo zijn ups en downs. De ups zijn het begin en het einde van de game. In het midden neemt het verhaal een diepe dip en is het vaak vrij eentonig. Spijtig want met de wending op het einde had hier meer ingezeten, veel meer zelfs.

Gameplay – Real Time Strategy?

Wanneer ik de game kocht dacht ik dat de game hetzelfde zou zijn als XCOM: Enemy Unknown. Niets is minder waar.
De game speelt namelijk als een third person shooter. Dit zorgt ervoor dat de uitkomst van een gevecht soms ook bepaald wordt door je eigen skills. Heb je dat belangrijk headshot gemist of niet? Ben je zelf wel tactisch met je granaten? In deze fase van de game laat het spel zich spelen met de standaard besturing die we gewoon zijn uit de andere third person games. Verwacht hier echter geen acrobatische bewegingen van het hoofdpersonage: springen en klauteren doet hij niet… Nog een geluk dat hij wél dekking kan zoeken.
Natuurlijk is er nog een andere fase in het spel, want anders zou dit gewoon een third person shooter zijn. Dit is de fase waarin je je teamleden bevelen geeft. Door op rondje te duwen verschijnt er een wiel waarin je jouw eigen vaardigheden ziet, maar ook die van je metgezellen. Sommige van die vaardigheden zijn voor iedereen hetzelfde: loop naar punt A, zoek dekking achter het muurtje, enz. Maar andere vaardigheden kunnen ook verschillen naargelang welk soort team je meeneemt. Je team samenstellen doe je vóór een missie en hier kan je kiezen uit verschillende karakters: heb je liever iemand die goed is met een snipergeweer, een geharde soldaat, of liever een mecanicien die een turret uit zijn mouw tovert? De keuze is aan jou, maar die keuze is vrij beperkt. Je kan slechts twee teamleden meenemen, waardoor het erop neerkomt dat je steeds met z’n drie op stap bent. En soms is de overmacht toch net iets te groot…
Let wel op: wanneer je op bolletje duwt, neemt het spel geen pauze, maar bewegen de vijanden – en je teamleden – zich trager. Dit maakt de game wat spannender, want je moet alles uitvoeren, terwijl die vijanden toch nog steeds op je schieten. Echter maakt dit de game ook wat onoverzichtelijker. Onoverzichtelijk in de zin dat je niet alle tactische mogelijkheden kunt overwogen hebben.
Doorheen de game verdien je voor het afmaken van de aliens of het voltooien van missies xp, waardoor je, als je ver genoeg zit, bepaalde vaardigheidspunten kan geven aan jezelf, maar ook aan je teamleden. Deze vaardigheden zijn in het begin vrij zwak, maar nemen een aardige wending. Het is echter de charme van het spel om met de verschillende vaardigheden sterke vijanden snel en vlot neer te halen. Al moet je hiervoor wel al voldoende geëxperimenteerd hebben.

Grafisch gezien is de game niet top. Het heeft een beetje een jaren ’50 – ’60 look, waarop zich mis mee is, maar er zijn toch wat te veel glitches. Zo kan een persoon soms in de lucht zweven en de texturen kunnen gerust wat beter zijn.
Het geluid op zich is niet storend, maar draagt ook weinig bij aan de game. De lipsynchronisatie is niet altijd 100%, maar op zich is dat niet zo erg. Wanneer je een bevel geeft aan je teamleden is het soms wel handig dat ze ook zeggen wat ze effectief doen, of ze zeggen soms de locatie van vijanden. Net echt!

Deze game ervaar je als een third person shooter plus. Toch net iets meer dan de standaard shooter. Het verhaal is net wat te dunnetjes en ook het feit dat je slechts twee kompanen kan meenemen is wat spijtig, want laten we eerlijk zijn, als we tegen een horde aliens gaan vechten is het getal ‘drie’ niet echt het getal waar ik aan denk als ik mijn team samenstel. Het kan ook zijn dat als je met vijf bent, je het overzicht wat verliest, maar ik had het toch graag geprobeerd… Deze game heb ik uitgespeeld op 15-18 uur, waarbij het verhaal ‘pas’ interessanter werd na ong. 80% van de game.

• Toch net iets meer dan een shooter
  • Leuk level systeem
  • Genoeg kleine zijmissies, maar toch niet te veel om af te dwalen