Warhammer 40,000: Mechanicus

In Warhammer Mechanicus nemen we de leiding over een groepje Tech-Priests. Ben jij klaar om de dreiging van de Necrons uit te schakelen?

Een groep Tech-Priests ontdekken een nieuwe planeet: Silva Tenebris. Je stuit al snel op Necron-technologie op de schijnbaar verlaten planeet. Jammer genoeg ben je dan ook verantwoordelijk voor het ontwaken van dit ondode ras, en het is aan jou om deze dreiging voor het universum tijdig een halt toe te roepen!

Dit 'halt toe roepen' manifesteert zich in een metertje dat zich vult, nadat je missies tot een goed einde brengt. Wanneer de meter 100% gevuld is, zal je onvermijdelijk de heerser van Silva Tenebris doen ontwaken.

Net zoals de meeste games met een turn-based vechtsysteem is het de bedoeling om je manschappen te verbeteren, en je leger uit te breiden. In het begin heb je enkele Tech-Priests die je kan inzetten en een soort 'drone' manschappen die eerder dienst doen als kanonnenvoer, dan als eerder bruikbare soldaat. Elke missie beloont je met uiteenlopende dingen: de Blackstone die dienst doet als valuta in het spel, een extra plaats om iemand in te zetten tijdens een missie, een nieuwe Tech-Priest, een nieuwe soort eenheid van één van je troepen, wapens ... Tussen de gevechtsmissies ben je dan in staat om je Tech-Priests op te waarderen. Hiervoor moet je Blackstone spenderen. Hierdoor kan je priester nieuwe wapens of uitrusting dragen, en kan hij actieve en passieve vaardigheden leren.

Je missies bestaan uit twee grote delen: het exploreren en het vechten. Allereerst worden je eenheden in een tombe gedropt, waar jij een weg doorheen de kamers moet zoeken. Quasi elke kamer stelt je voor verschillende ontdekkingen, én mogelijkheden hoe jij daarmee omgaat. Veelal zal je het gevonden object kunnen ontwijken, onderzoeken, of naar de maan helpen. Elk van deze optie's heeft zijn gevolgen. Je kan Blackstone vinden, of cognitieve punten, maar ook negatieve effecten zoals het dalen van je levensbalk, of de vijand die meer 'initiatief' krijgt. Deze cognitieve punten heb je nodig tijdens de gevechten om eventueel in te zetten om bepaalde wapens of eenheden te gebruiken. Tijdens het gevecht zelf zijn er meestal veel manieren om deze Cog-points te vergaren. Daarnaast vertoont de vijand ook nog een bepaald initiatief, dat stijgt tijdens het gevecht. Dit metertje heeft een invloed op de activiteit van de vijand en het aantal vijandelijke troepen. De missies zijn meestal van hetzelfde allooi: vernietig of scan dit object of verwoest alle vijanden in de ruimte.

Sommige van de missies zijn van zeer korte duur, maar naargelang je ze steeds aanvaardt van dezelfde opdrachtgever, zullen er ook moeilijkere beschikbaar komen. Sommige van deze missies kunnen gauw enkele uurtjes in beslag nemen. Hier zal je meestal ook meerdere doelen moeten vervolledigen om de missie tot een goed einde te brengen.

Waar de meeste games van dit type gameplay over struikelen is de wijze waarop het verhaal verteld wordt, en dat is hier niet anders. Je krijgt als het ware stills en tekstkadertjes, met vreemde mechanische geluiden op de achtergrond, voorgeschoteld. Op zich is dat niet erg en voor dit type games is dat voldoende. De ijverige fan kan uiteraard alle lore rustig lezen. Tijdens het spelen zal je vergezeld worden van orgelmuziek, en dat is best passend gezien de context met de Tech-Priests, die dan ook als het ware een priesterrol moeten vervullen.

Warhammer Mechanicus is er eentje voor de mensen die hun genot vinden in de turn-based combat, die daarenboven nog krachtige personages kunnen uitwerken. De game heeft zeker een verslavingsfactor, dus je bent blij wanneer je de credits ziet van dit ongeveer 25 uur durend avontuur.

• Eenvoudige, maar degelijk uitgewerkte gameplay
  • Verslavend

• De verhaalbelevenis