F1 2020

Vanwege Corona loopt het Formule 1-seizoen niet geheel volgens het gewoonlijke stramien. Wat traditiegetrouw wel verscheen is de game F1 2020 van Codemasters. Kan F1 2020 het leed voor de F1 fans verzachten?

De geteste versie is de PS4 Pro versie.

Alle bekende modi zijn opnieuw aanwezig in F1 2020: een losse race, het kampioenschap, een tijdrit en natuurlijk de online disciplines. De split screen modus heeft zichzelf ook weer geďntroduceerd. Al deze races kan je aanvangen met een breed gala aan auto’s. Zo zijn alle bollides van het huidige seizoen, als het vorige seizoen (2019) aanwezig en zijn legendarische auto’s uit het verleden toegevoegd. Ook zijn er meer circuits aanwezig, zoals Zandvoort en Hanoi.

Tijdens onze online races hebben we wel moeten concluderen dat het strafsysteem, net als in zijn voorgangers, niet optimaal werkt. Zo komt het voor dat je bij een eerste bocht moet afremmen omdat er geen ruimte is - wat vrij normaal is bij de start. Als iemand op dat moment achter je rijdt, dan ontvang jij een straf in de vorm van een waarschuwing of, nog erger, een tijdsstraf.

Een andere toevoeging is dat het in Carriere en Mijn Team mogelijk is om het aantal races in een seizoen aan te passen. Je hebt deze keuze naast de volledige kalender 10 of 16 races te rijden. Bij een verkorte kalender heb je niet de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de gekozen circuits.

Qua modi is Mijn Team toegevoegd. In deze modus ben je zowel eigenaar en coureur van je eigen team waardoor je dus verantwoordelijk bent voor de acties op en naast de baan. Zodra je jouw team hebt opgericht (lees: het kiezen van een naam, logo en livery) dienen we te kiezen voor een motorleverancier. Je krijgt hierin de keuze tussen Honda, Renault, Ferrari en Mercedes. Elke motor heeft zo zijn voordeel, maar aan elk voordeel hangt ook een prijskaartje. Want naast het kiezen van een motorleverancier moet je ook nog budget overhouden voor het aantrekken van een tweede coureur. Zodra deze zaken voldaan zijn begint het echte werk. De resultaten die je als team behaalt, hebben weer invloed op de faam van jouw team. Met het stijgen van de faam kan je een nieuwe sponsor aantrekken, en via dat extra geld kan je jouw faciliteiten verder ontwikkelen. Des te beter jouw faciliteiten en auto zijn, hoe groter de kans is dat je een betere coureur kan aantrekken.

Normaal gesproken rij je een Carričre of Mijn Team met de auto’s zoals ze zijn bij het opstarten van je modus. In F1 2020 heb je nu de optie om bij updates de daadwerkelijke situatie in jouw Carričre of Mijn Team te krijgen. Met andere woorden, stel dat Williams opeens gaat concurreren met het middenveld dan zal dit ook zo zijn in de game.

De populariteit van Max Verstappen in Nederland heeft ook Codemasters bereikt. Voor het eerst is de commentaar in het Nederlands en wordt door niemand minder dan Olav Mol (commentator Ziggo Sport) verzorgd. Punt van gewenning is als je de game in het Nederlands speelt, ook pitreporter Claire en Will Buxton je in het Nederlands toespreken. Maar je engineer Jeff spreekt je dan weer toe in het Engels. Verder hebben wij tijdens onze speelsessie kunnen vaststellen dat het geluid van de motoren goed is te noemen.

Grafisch zien de auto’s er gedetailleerd uit. Wat ons wel opviel is dat de livery’s nog niet conform seizoen 2020 zijn. Zo rijdt Mercedes nog in een grijze livery rond en hebben Lewis Hamilton en Valtteri Bottas nog een witte overal aan terwijl beide zaken in het echt zwart zijn. Wij gaan ervan uit dat dit doormiddel van een update aangepast zal worden.

Puntje van kritiek is dat het buiten de baan, lees publiek, niet echt leeft. Het is allemaal net iets te statisch.

Voor de conclusie kunnen wij vrij kort zijn. F1 2020 is een geweldige game met nieuwe modi voor uren vermaak en kleine aanpassingen die het allemaal net weer wat interessanter maken.

• Mijn Team