Free State of Jones

Free State of Jones

Oscarwinnaar Matthew McConaughey kruipt in de rol van een legerdeserteur ten tijde van de Brits-Amerikaanse burgeroorlog. Of dat hem opnieuw een prijswinnende vertolking oplevert zie je in dit oorlogsdrama van regisseur Gary Ross.

 

Free State of Jones is een film die opent in de loopgraven van het Confederale leger in het jaar 1862. Het Brits-Amerikaans conflict kent op dat moment een bloederig dieptepunt en dat wordt direct levendig in beeld gebracht. Newton Knight (Matthew McConaughey) is een verpleger die de gewonden van het slagveld moet vervoeren naar de ziekenboeg, maar dat voelt vaak aan als een hopeloze zaak. Newt is het dan ook beu om te vechten voor de rijken en wanneer het conflict ook leidt tot persoonlijk leed besluit hij om het leger te deserteren. Hierdoor hangt de doodstraf hem als een zwaard van Damocles boven het hoofd.

Newt keert terug naar huis, maar eens hij daar aankomt ziet hij hoe het Confederale leger het leven van de gewone man onmogelijk maakt. De armen moeten nagenoeg al hun bezittingen afstaan, zodat het leger kan blijven functioneren. Ondertussen kunnen de rijken, en de eigenaars van negerslaven, hun luxeleventje behouden. Newt kiest er dan ook voor om niet langer toe te kijken en hij besluit om terug te slaan. Initieel wordt hij enkel geholpen door een kleine groep gevluchte negerslaven, maar naarmate de oorlog vordert, vindt Newt's doel steeds meer en meer gehoor bij arme soldaten. Samen met de hulp van de lokale bevolking, waarin mannen en vrouwen, blank en zwart als gelijken naast elkaar vechten, komen ze in opstand tegen het lokale bestuur.



Alhoewel het plot redelijk voor de hand liggend is, slaagt de film er toch in om te lijden onder een zekere identiteitscrisis. Vooral nadat twee derde van de film afgelopen is. Je verwacht dan dat de film opbouwt tot een summum, maar in de plaats daarvan wordt het allemaal erg verwarrend en geraakt de rode draad van het verhaal helemaal verloren. Op de ene moment roept Newt nog de onafhankelijkheid uit van de staat van Jones, terwijl kort daarop ineens de Amerikaanse vlag wordt gehesen. Vlak nadien verandert het onderwerp van de film plots van de burgeroorlog naar het rassenconflict dat daarop volgde. De rassenhaat die in het begin van de film eerder als secundair element doorschemerde wordt plots het centrale punt van het laatste deel van de film. Had Free State of Jones ervoor gekozen om het plot korter te houden en te eindigen met de burgeroorlog dan had dit een veel succesvollere film kunnen worden. Nu dooft het verhaal van deze film helemaal uit naar het einde toe en blijft het publiek een beetje verward achter.

Het beste deel van de film vind je dus terug in het eerste anderhalf uur. De rode draad van het verhaal blijft hier steeds duidelijk en dat leidt tot een mooi emotioneel drama. Ook het acteerwerk van het gros van de acteurs is van het hoogste goed. In de bijrollen is het vooral Mahershala Ali die een geslaagde negerslaaf genaamd Moses neerzet, en McConaughey toont nogmaals dat hij een van de beste acteurs is als het aankomt op het neerzetten van getormenteerde, emotionele rollen. Terwijl hij verdriet en woede tracht te verbijten, zie je werkelijk zijn onderlip trillen van de verdrukte emoties.



Deze film is voor jou als:
  • Matthew McConaughey één van je favoriete acteurs is
  • Je graag een film gebaseerd op waargebeurde feiten bekijkt
  • Je het laatste derde van de film weet te negeren

Deze film is niet voor jou als:
  • Je op zoekt gaat naar de rode draad in een verhaal
  • Je nood hebt aan een passend einde

Steun playstationclan.be