FIFA 18

Voetballiefhebbers, verenigt u, want daar is EA Sports opnieuw met zijn nieuwste iteratie uit de FIFA-reeks: FIFA 18. Benieuwd naar wat er dit jaar is veranderd? Lees het in onze review.

FIFA is maar een voetbalspel aldus velen, maar vorig jaar wist EA Sports te verrassen met The Journey; een verhaalmodus waarin je als Alex Hunter het tot de wereldtop probeert te schoppen. Terwijl we het toen met ‘maar’ de Premier League moesten doen, biedt men nu de kans internationaal te gaan en ook teams als Real Madrid te vervoegen. FIFA 17 niet gespeeld? Geen probleem, je krijgt immers de kans om met jouw Alex Hunter (die uit FIFA 17 aan de hand van jouw savegame dus) aan de slag te gaan of met neutrale statistieken te beginnen. Het verhaal blijft cliché op vele vlakken, maar het is eens te meer een leuke afwisseling op het meer serieuze voetbalwerk die de game rijk is.

We zijn het van EA Sports gewoon dat ze elk jaar met een lijst aanpassingen komen opdraven, die de ware FIFA-kenners meteen ook aanvoelen, maar dit jaar was men tevreden van wat er bij FIFA 17 werd afgeleverd. Eerlijk gezegd is er qua gameplay dan ook niet heel veel veranderd. Passen, schieten, voorzetten; het enige wat echt is veranderd is dat het voortaan moeilijker is om te verdedigen en je snel kan wisselen tijdens de match. Spelers zijn terug iets meer wendbaar, waardoor je vooral de L2-knop moet ingedrukt houden zodat je niet telkens wordt gepasseerd. Bij de lancering was er helaas ook de optie aanwezig om met plaatsballen quasi elk doelpunt te scoren, maar gelukkig is dit reeds verholpen waardoor je online niet langer gefrustreerd zal moeten ragequiten.

De grootste innovatie zit hem in de gamemodi. Zo heeft men FIFA Ultimate Team nog wat verder uitgewerkt, waarbij het nu mogelijk is deel te nemen aan Squad Battles en Challenges aan te gaan. Door het tegen andere teams op te nemen kan je niet alleen extra munten verzamelen, maar ook de nodige nieuwe spelers via verkregen packs vrijspelen. Packs die je ook kan verdienen aan de hand van Squad Challenges. Deze belonen je in ruil voor elftallen die je wenst in te ruilen. Mensen met weinig spelers zullen hier echter niet aan deelnemen en ook niet iedereen zal geld steken in het kopen van packs, wat de modus niet voor iedereen een leuke extra zal maken.

FIFA 18 blijft meer dan ooit een totaalpakket met tal van liga’s en biedt nog steeds een carrièremodus aan die voor een keer ook een upgrade heeft gekregen. Wil je een speler kopen, verkopen of verhuren, dan is het voortaan mogelijk onderhandelingen te voeren waarbij jij aan tafel gaat zitten als manager met de speler om dan zo over de verschillende opties te onderhandelen. Leuk, zou je zeggen, maar alles gaat zonder enig stemmenwerk gepaard, wat de functie maar een saaie wending geeft. Helaas.

FIFA 15 kreeg bij zijn PS4-release extra effecten, meer rumoer in het stadion, grassprietjes die opsprongen en verbeterde physics. In FIFA 18 krijgen we terug meer van hetzelfde, met nu een kleine upgrade op vlak van veldgradatie, weereffecten en spelersvieringen. Het commentaar is in het Nederlands wel nog steeds bagger en ook de Engelse commentatoren mochten gerust wat nieuwe lijnen ingesproken hebben, maar desalniettemin blijft het bij FIFA een verhaal van ‘never change a winning team’.

FIFA 18 kon beter geweest zijn en dat zal elke FIFA-fanaat ook beamen. Liefhebbers van Ultimate Team hebben er extra mogelijkheden bijgekregen om hun tijd te verdoen, anderen zullen zich dan weer ergeren aan het feit dat het nemen van vrije trappen nog altijd niet waarheidsgetrouw is. Hoe dan ook blijft EA Sports met The Journey harten winnen en weet het dankzij de talrijke modi en kleine aanpassingen zich terug beter dan PES 2018 te kronen.

• The Journey 2.0
  • Squad Battles

• Te weinig veranderd qua gameplay (vrije trappen)