Carmageddon: Max Damage

Remakes, reboots, HD-opwaarderingen... We zijn het allemaal ondertussen gewend in gameland. Nu maakt deze Carmageddon: Max Damage zijn opmars. Goede zet, of was dit beter een tienerherinnering gebleven? Dat lees je hier!

Iedere jaren '90 tiener die iets of wat met gamen bezig was, zal zich waarschijnlijk het fenomeen 'Carmageddon' nog herinneren. Er waren destijds al grote verschillen tussen de eerste en de tweede game die eind jaren '90 verschenen. Kort daarna werden nog versies uitgebracht, maar het succes van het eerste deel werd nooit geëvenaard. Hoe vergaat het deze nieuwe Max Damage?

De gameplay van Carmageddon is zeer rechttoe rechtaan. Gas geven, remmen, sturen en zo meer doe je net zoals de meeste conventionele racegames. Carma - zoals we de reeds kennen in de volksmond - is echter een game met meer dan een hoek af...

De carrièremodus is onderverdeeld in 16 hoofdstukken of tiers. Elke tier bevat enkele races en de volgende ontgrendel je na het behalen van een bepaald aantal punten. De races zijn er in verschillende vormen. Uiteraard kunnen we ons vergalopperen in de klassieke carmamodus - waarbij je de race kan winnen door ofwel je rondjes te rijden, de tegenstanders uit te schakelen, óf alle voetgangers elimineren. Per voetganger die je trouwens omver kegelt krijg je ook een aantal punten en tikken er seconden bij je teller bij.

Een andere modus is bijvoorbeeld het behalen van tien controlepunten. Elk controlepunt verschijnt op een willekeurige plaats op de map, het is aan jou om als eerste aan te komen. Je kan ook behaalde punten van tegenstanders afnemen door hun auto per total te rijden, waarna zij gewoon weer op het strijdtoneel verschijnen. Omgekeerd kan het trouwens ook. Je kan punten verliezen, wanneer je eigen auto tot een wrak herleid wordt. Andere modi zijn ongeveer hetzelfde: rij die specifieke voetganger omver, zorg ervoor dat je een aantal keer een auto vernietigt, en elke keer kan je de punten van je tegenstanders stelen.

Om je doelen te bereiken zijn de mappen bezaaid met tonnetjes in verschillende kleuren. Deze bevatte naast gewoonweg punten of seconden ook de befaamde power ups. Zwaartekracht van de maan of Jupiter, de 'solid granite car', onsterfelijkheid, alles is terug, en zelfs meer! Je tegenstanders de hoogte in katapulteren of bevriezen zodat ze dat ene controlepunt niet halen. Dat is de geschiftheid van carmageddon!

Soms kan je ook de auto van één van je tegenstanders stelen. Hiervoor hoef je enkel de specifieke tegenstander total loss te rijden, en de auto wordt automatisch in je garage geparkeerd. Je kan ook je aanvalskracht, je motor en de schade die je kan absorberen, uitbreiden met bepaalde 'tokens' die zich in de mappen bevinden.

En meer is er eigenlijk niet over te zeggen. Je scheurt over het asfalt, zand, gras of in het water en zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk collateral damage maakt. Je richt je wielen niet enkel naar de standaard voetganger, maar ook naar de argeloze fietser, of zelfs menig rolstoelpatiënt. Niet alleen mens, maar ook dier kijkt maar beter voor je uit: koeien, beren, wolven en zelfs pinguïns in de woestijn zijn niet veilig voor jou. Met al deze gruwelijke factoren brengt Stainless Games het gevoel terug wanneer je puber was - nee, dat ander gevoel.

Naast de carrièremodus kan je ook nog met Freeplay aan de slag. Hier kan je zelf je parameters, de omgeving, enz. wijzigen. Online maak je zelf een game aan, zoals je die zelf wenst, of vervoeg je iemand anders game.

Jammer genoeg zijn er ook minpunten aan deze game. Een freeze, framedrop of zelfs softwarecrash zijn niet uitgesloten. Het gevoel dat je krijgt wanneer je de wagens bestuurt is ook vrij onwennig. Maar dat was indertijd ook zo! Draaien, keren en kantelen om die ene power up te kunnen nemen, het van je baan afwijken omdat je even de borduur raakt, dat is allemaal weer terug. Gamers die nooit de originele games hebben gespeeld zullen deze dingen wel als hinderlijk beschouwen, voor mij was het pure nostalgie.

De grafische kwaliteit van de game is niet up-to-date, en dat is misschien maar best ook. Wanneer je een groepje omstaanders omver drift, hoeft het toch ook niet té realistisch. De ontwikkelaars zullen dan wel vlug een menigte zombies, euh boze ouders aan hun deur hebben staan. Maar zelfs al zou realisme benaderd worden, die koe met regenlaarzen kom je niet al te gauw tegen.

Net zoals de gameplay is het originele geluid ook weer van weggeweest. Het geroep en gekrijs van de mensen, het geluid van metaal op metaal wanneer je je langzaam los wrikt uit het wrak van één van je tegenstanders, tot zelfs de geluidjes in de menu's toe. Alles klinkt zoals het hoort.

Je kan het al raden, deze fanboy vindt deze remake bovenbest. Gamers die onbekend zijn met Carma laten deze misschien beter voor wat het is. De besturing, de graphics en de absurde gameplay zijn trouwens niet voor iedereen weggelegd. Heb je destijds toch genoten van deze game, dan bezorgt deze je een 'trip down memory lane'. Het fungehalte ligt hoog, maar of je er lang mee zal bezig blijven is afhankelijk van of je de game wel of niet graag speelt. Een echt doel is er niet, maar gewoonweg brainless racen, dat kan er bij mij altijd in!

• FUN
  • Heel nostalgisch gevoel / benadert de originele game

• Grafisch niet overtuigend