The Elder Scrolls V: Skyrim

Nog een paar maanden wachten en het sociale leven dat je al dan niet had, wordt op wacht gezet. Dan komt namelijk de nieuwste in de Elder Scrolls reeks uit. En niet zomaar eentje, een heuse MMORPG waar de grote fanbasis van de reeks al jaren op wacht. Reden te meer om eens een blik terug te werpen op de recentste telg, Skyrim.

Beginnen doe je uiteraard in het begin. Jouw personage is nog een onbekende gevangene, betrapt in een poging de grens naar Skyrim over te steken en op weg naar zijn of haar executie. (Op zich al een mooie verwijzing naar de hedendaagse migratieproblematiek) “Gelukkig” voor jou, wordt dit feestje onderbroken door de komst van een draak, een zicht dat de inwoners van Skyrim al jaren niet meer aanschouwd hebben. De vernielzucht van de draak zorgt er echter voor dat je van de regen in de drop valt. Dankzij hulp van een medegevangene en een beetje geluk weet je te ontsnappen en ligt de wijde wereld van Skyrim aan je voeten. En wees gerust, de opties zijn legio.

Dovahkiin

Optie één is het hoofdverhaal. Je komt te weten dat Skyrim op de rand van burgeroorlog staat. Deze is samen met de komst van draken de zoveelste fase in de voorspelling neergepend in de befaamde Elder Scrolls. En raad eens, jij speelt een belangrijke rol in deze profetie. Jij bent namelijk Dovahkiin, Dragonborn, een menselijk lichaam met de ziel van een draak. Dit stelt jou in staat om met draken te praten, ze voor eens en altijd te verslaan en de zogenaamde dragonshouts of Thu'ums te leren.
Jij bent belast met de zware taak om de komst van de drakengod Alduin te voorkomen. Deze is namelijk voorspeld om vernieling en terreur te laten neerdalen op de mensheid. Natuurlijk zijn er ook degenen die dit graag zien gebeuren en jou koste wat het kost ten onder willen brengen.
Het mooie aan dit alles is dat binnen elke partij er verschillende facties zijn die niet makkelijk rond dezelfde tafel te krijgen zijn. Zo word jij in een meesterlijk avontuur meegesleept dat je niet snel zal loslaten.

Zijsprongetjes

Optie twee zijn de sidequests en deze zijn even sterk als het hoofdverhaal. En opnieuw heb je verschillende opties. Enerzijds kan je kleinere missies aanvaarden, de barmhartige samaritaan uithangen en de lokale bevolking een handje toesteken. Anderzijds heb je ook de keuze om je op te werken binnen verschillende facties. Zo zijn er de college of Winterhold, de thieves guild en de companions. Natuurlijk kon ook de dark brotherhood in dit lijstje niet ontbreken. Tot slot heb je de keuze om de zogenaamde daerdric quests te aanvaarden. Dit zijn taken die je uitvoerd voor de daerdric princes om zo in hun gunst te geraken, al zullen ze er geen probleem mee hebben om een mes in je rug te steken.

I used to be an adventurer, then I took an arrow to the knee.

Optie drie is verkennen en ontdekken. Stel, je bevindt je op weg naar je doel, de laatste rechte lijn en plots een zijweg. Neem je hem of neem je hem niet. De keuze is volledig aan jou, maar wat je ook kiest onthou dit: noem deze zijweg nooit zomaar een paadje. Elke afsplitsing in Skyrim is een kans op een nieuw avontuur. Dit varieert van een nieuwe dungeon met nieuwe loot tot de mogelijkheid een draak tot beenderen en as te herleiden en al doende een nieuw Thu'um te leren.

Het moge duidelijk zijn, genoeg manieren om je in Skyrim te vermaken. Verveel je je toch, dan ga je gewoon naar de plaatselijke taverne en luister je naar de laatste roddels.

Beginnen doe je uiteraard in het begin. Jouw personage is nog een onbekende gevangene, maar wacht eens. Hoe zie je er eigenlijk uit en wat kan je allemaal? Zoals gebruikelijk, ligt dit volledig in jouw handen.

Costumization

De eerste keuze die je maakt is het rastype. Hierin heb je de keuze uit 10 rassen elk met typerende basis skills en perks. Voor elk ras kan je vervolgens elk detail finetunen, gaande van het geslacht tot de dikte van je neus.
Gamers met last van keuzestress moeten zich niet te veel zorgen maken. Hoe jouw personage er uitziet heeft, op een startboost na, geen enkele invloed op jouw skills. Hoe je jouw avontuur aanpakt, als zwaardvechter, magiër, boogschutter, ... de keuze is volledig aan jou. En het leuke is, ben je de ene skill beu, dan schakel je gewoon over op een andere. Simpelweg een skill gebruiken, zorgt dat je deze verder kan ontwikkelen. En wees gerust, het aantal skills is talrijk. Zo kan je je avontuur afsluiten als een zwaardvechtende ninja-magiër, dolle pret verzekerd.

Dual-wield

De game is een first-person rpg. Je ziet alleen je linker- en rechterhand en die kan je beiden benutten. Links je schild en rechts je zwaard is een voor de hand liggende optie, maar laat je hier zeker niet door beperken. Zo kan je net zo goed in de ene hand een vuurbal houden en in de andere je slagwapen. Als je jezelf dan weer zowel links als rechts uitrust met dezelfde magie-aanval krijg je een sterkere variant.
Ben je iemand die liever iemand een mes in de rug steekt, dan heb je stealth tot je beschikking. Het moge duidelijk zijn, afwisseling en keuze troef in de wereld van Skyrim.

Crafting

Skyrim is een rpg en dat betekent natuurlijk loot. Dit varieert van goudstukken, het courante betaalmiddel in Skyrim, tot vleugels van een vlinder, die je eigenhandig van het arme beestje kan rukken. Deze vleugels zijn één van de vele ingrediënten die je gebruikt voor alchemie, de kunst om je eigen drankjes te maken. Natuurlijk zijn niet alle combinaties even succesvol. Ontploffingen gebeuren hier helaas niet bij, wat misschien een mooie touch had kunnen zijn.
Daarnaast kan je ook ertsen delven (of vinden op de lichamen van je gevallen vijanden en vrienden). Deze smelt je om tot staven om je uitrusting mee te smeden. Dit met de hoop om uiteindelijk je zelfgemaakte dragonarmor te kunnen dragen.

Fus-Ro-Dah

Een andere kracht die je tot jouw beschikking hebt zijn de Thu'ums aka dragonshouts. Dit zijn de krachten van de draken en Dragonborn zijnde beschik jij hier ook over. Deze variëren van het voorspelbare vuur- of ijsspuwen tot een draak oproepen of de alombekende Fus-Ro-Dah. Het valt onmiddelijk op dat deze uit drie delen bestaat, hetgeen voor elke shout opgaat. In het begin zal je beperkt zijn tot het eerste deel, de zwakste versie van de shout. Gaandeweg leer je de uitgebreidere versie en kan je uit volle borst schreeuwen.

Slay them all

Speciale aandacht mag gerust besteed worden aan de vijanden. Deze zijn zo mogelijk nog diverser dan jouw skilltree. Enerzijds heb je de simpele en te verwachten bandieten, beren of spinnen waaraan duidelijk niet al te veel fantasie besteed is. Anderzijds zijn er de vijanden die rechtstreeks uit een boek van J.R.R. Tolkien of G.R.R. Martin zijn gestapt. De trollen, mechanische spinnen, atranochs (een soort demonen) en ga zo maar verder. Al zal je een deel van deze liever niet tegenkomen. De Giants, de hoeders van mammoeten in Skyrim, bijvoorbeeld, zijn in staat om je met één klap de lucht in te katapulteren en zal je na een eerste ontmoeting met een grote boog omzeilen.
Uiteraard zijn draken jouw formidabelste vijanden: torenhoog, angstaanjagend en vallen niet snel neer. Hun vleugels lamleggen is zeker geen eenvoudig karweitje maar wie niet waagt, niet wint.

Graphics and sound

Je steekt verwachtingsvol de game in je PS3 en start de game. Plots hoor je iets, de muziek zwelt aan en je krijgt één van de beste begingenerieken in de gamegeschiedenis te horen. De sfeer is onmiddelijk gezet en blijft intact gedurende de hele game. Deze mooie soundtrack heb je te danken aan Jeremy Soul en kan je hieronder beluisteren.

De graphics zijn in orde, maar zeker niet het hoogste goed. Alles is mooi uitgewerkt en zorgt opnieuw voor de juiste sfeer. Toch ontbreekt er iets. De taart is er wel, maar de kers ontbreekt. Een voorbeeld hiervan is het spel in third person spelen (hetgeen een mogelijkheid is, maar echter niet aan te raden). Dit ziet er goed uit, tot op het punt dat je begint te bewegen. Dit komt niet honderd procent natuurlijk over en zet je aan om onmiddelijk terug naar first person view te grijpen.
Een ander probleem binnen de wereld van Skyrim zijn/waren bugs. Toen het spel net uitkwam waren deze talrijk aanwezig. Gaande van ontbrekende mission items tot vervelende freezes. Gelukkig is dit sinds de komst van updates geen onoverkomelijk probleem en konden deze bugs gaandeweg opgelost worden.

Eén van de beste games die de PS3 te bieden heeft. Episch avontuur gecombineerd met sublieme gameplay aangevuld met een geweldige soundtrack. Schaam je diep als je deze nog niet gespeeld hebt. Maar niet al te lang natuurlijk, je moet nog naar de winkel lopen.

• intrigrerend verhaal en zijverhalen
  • zet aan tot verkennen
  • sublieme gameplay