Dragon Ball: Xenoverse

Bijna jaarlijks worden we verwend met een nieuwe Dragon Ball-game. Deze XenoVerse breekt met vele dingen uit het verleden, maar is dat wel een goede zet?

Trunks zit in de problemen! Samen met de 'Supreme Kai of Time' bevindt hij zich in Tokitoki, een stad die bestaat buiten het ruimte-tijd-continuüm. Belangrijke evenementen in het verleden nemen plots en schijnbaar zonder enige reden een andere wending. Het gevolg is een rimpeleffect dat het heden en de toekomst onder zware druk zet. Trunks keert zich tot Shenlong en vraagt hem de sterkste krijger uit het universum tevoorschijn te halen. En deze krijger... dat ben jij! Samen met Trunks moet je het verleden trachten recht te zetten, en belangrijker nog, achterhalen wie er achter deze veranderingen zit, en vooral, waarom?

De franchise ondergaat met deze XenoVerse een drastische koerswijziging. Waar wij in het verleden steeds opnieuw dezelfde verhaallijn moesten doorlopen met de verschillende personages, maak jij nu zelf iemand aan waarmee je het verhaal doorloopt. Je doorloopt trouwens enkel de belangrijkste evenementen van de reeks, maar dan aan de zijde van Goku of één (of meerdere) van zijn vrienden. Daarenboven ga je niet enkel door de Z-verhaallijn, maar ga je zelfs nog een stapje verder!

MMORPG

Deze XenoVerse breekt niet alleen met de traditionele verhaallijn, maar ook deels met de wijze waarop je de game speelt. Zo maak je in het begin je hoofdpersonage aan, hier kan je kiezen uit vijf rassen: Mens, Saiyan, Namek, Frieza-race en Buu. Elk van deze rassen heeft zijn specifieke voor- en nadelen, aan jou om te kiezen welke eigenschappen jou het beste liggen. Tokitoki zelf kunnen we opsplitsen in drie grote delen:
  • Plaza of Time: hier kan je Trunks aanspreken om het hoofdverhaal verder te zetten. Wanneer je genoeg Dragon Balls hebt verzameld, kan je hier ook een wens doen (dit houdt in dat je nieuwe personages of accessoires, of bijvoorbeeld veel geld kan vrijspelen);
  • Industrial Sector: de marktplaats van de game;
  • Time Machine Station: dit is de plaats waar je aan de slag kan naast het hoofdverhaal.

Zoals in elke MMORPG zal je, naargelang je progressie maakt in de game, verschillende kledingstukken, accessoires, en ook nieuwe vaardigheden ter beschikking krijgen. Ofwel speel je deze vrij via gevechten, hoofd- of zijqueesten, of kan je deze kopen in één van de winkeltjes in de Industrial Sector. Wanneer je toont dat je ervaring stijgt, zal ook je level stijgen. Hiermee krijg je drie ability points die je dan kan verspreiden onder je vaardigheden. Heb je liever wat meer ruimte op je levensbalk of wil je dat je vuisten toch wat harder aankomen? Dat beslis je allemaal zelf!

How to Fight?

Één van de belangrijkste gameplaykenmerken van de franchise is uiteraard de combat. Je zelfgemaakt personage zie je vanuit een third-person-perspectief. De lichte en zware aanvallen bevinden zich onder het vierkantje en het driehoekje. Stijgen en dalen doe je met kruisje of R3. En zoals in vele van de games gebruik je rondje voor de eerder zwakke Ki-blast. Je neemt één van je vijanden in het vizier met de R1 knop. Wil je een Super of Ultimate attack uitvoeren, dan heb je de schouderknoppen L2 en R2 ter beschikking.

Met deze laatste hebben sommige fans wel moeite. Zo vinden zij dat als je een Kamehameha of Gallick Gun uitvoert een iets moeilijkere combinatie moet ingeven dan enkel één van de schouderknoppen in combinatie met de actieknoppen. Echter werkt deze manier van werken voor mij. Zo kan je ook alleen dergelijke aanvallen uitvoeren als je genoeg Ki verzameld hebt. Dit wordt getoond met een geel metertje in de linkerbovenhoek, waar je ook je levensbalk en staminabalk kan terugvinden.

Wat is er nog te doen in Tokitoki?

Naast de singleplayer kan je ook nog aan de slag met de zogenaamde Parallel Quests, in offline en online vorm. Met het verstoren van de tijd zijn er nog enkele tijdsfragmenten niet volledig in orde, aan jou om deze recht te zetten. Op zich spreken we van iets kleinere (lees: kortere) gevechten dan deze uit het hoofdverhaal. Online kan je met enkele vrienden (of vreemden) aan de slag om dan opnieuw andere Quests tot een goed einde te brengen.

Naast de queesten zijn er ook gewone Battles, met en/of tegen andere spelers online. Zo kan je een team maken van drie personen, die het dan tegen een andere driehoofdig team moet opnemen. Dit komt ook weer voor in online en offline vorm.

Naargelang je verdergaat in het hoofdverhaal zal je ook nieuwe NPC's zien opduiken in Tokitoki. Deze kunnen je vragen om hen te helpen in hun al dan niet snode plannen. Zo kan Nappa nog steeds zijn falen indertijd niet goed verkroppen, aan jou om hem te helpen, of niet.

De graphics van deze game kunnen we het best vergelijken met een degelijk niveau op de vorige generatie consoles. Op next-gen hebben we nu eenmaal al wat beter gezien en soms is er ook wat hinderlijke interferentie met de omgeving. Zo bewegen sommige personages niet correct wanneer zij tegen de 'onzichtbare muur' botsen, of zullen de gemaakte kraters plotseling verdwijnen als sneeuw voor de zon.

De soundtrack van deze game is in het Japans, en gezien de stemmen van de personages in het Engels zijn, had men hier wellicht ook beter deze lijn doorgetrokken. Het geluid wanneer je je in Tokitoki bevindt is vrij repetitief, en ook zeer Japans, maar hier hou je van, ofwel niet. Jammer genoeg lijkt de stem van Trunks in de game niet op degene van de animeserie, en dat vind ik persoonlijk een gemiste kans. Aan de geluiden die de figuren uit de reeks maken tijdens het vechten, is ook weinig veranderd.

Conclusie - Genoeg te doen in Tokitoki

De aandachtige lezer merkt dat er meer dan genoeg aan de hand is in deze game. Het verhaal op zich zou gemakkelijk als een nieuwe saga kunnen opgevat worden, zodat deze game een must wordt onder de liefhebber. Dit is zonder twijfel één van de betere Dragon Ball-games uit de franchise, mede door het nieuw verhaal en de nieuwe (MMORPG-) aanpak. De singleplayer op zich speel je niet snel uit, en dan kan je daarna nog met je vrienden aan de slag!

• Nieuwe invalshoek (verhaal)
  • Volledig nieuwe manier van de game te brengen
  • Voldoende bezigheid