Tales of Symphonia: Chronicles

Een HD-remake van de beste JRPG van zijn tijd, wat kan er mis gaan?

In 2004 verscheen Tales of Symphonia op Nintendo Gamecube en werd het ontvangen als één van de beste RPG's van zijn tijd. Vier jaar later in 2008 kwam het vervolg uit op Nintendo Wii, Dawn of the New World, deze werd iets minder positief ontvangen. Vandaag mogen we beide games verwelkomen op onze favoriete zwarte doos (PS3) in de HD-remake Tales of Symphonia: Chronicles.

Tales of Symphonia

Lloyd en zijn vrienden, Raine, Sage en Kratos, gaan op avontuur. Ze moeten de uitverkorene, Colette, begeleiden naar de vijf tempels om zo de wereld te regeneren. Op hun tocht ontmoeten ze Sheena, afkomstig van Tethe'alla, een wereld parallel met Sylvarant. Zij vertelt hen hoe beide werelden strijden om mana te verzamelen om zo hun wereld te regenereren. Volgens engel Remiel kunnen beide werelden gered worden door de tocht van Collete.

Tales of Symphonia: Dawn of the New World

Het hoofpersonage van Dawn of the New World, Emil, is één van de meest vervelende personages waarmee je ooit zal spelen. Emil heeft geen zelfvertrouwen, geen ruggengraat en gaat al lopen als er een vlieg op zijn arm komt zitten. En jij mag als hem spelen. Naast een vervelend hoofdpersonage, wordt Dawn of the New World nog eens geplaagd door lange, repetitieve cutscenes.

Dawn of the New World is een direct vervolg op Tales of Symphonia. Je zal dus eerst het eerste spel gespeeld moeten hebben, voor je iets kan begrijpen van wat er in Dawn of the New World gebeurt.

Tales of Symphonia kwam oorspronkelijk uit op Nintendo Gamecube. De Gamecube controller had een analoge stick, maar kon maar acht richtingen uitgaan. In de Chronicles versie is niets gewijzigd aan dit besturingsschema en dat merk je. Je personage beweegt lomp en schokkerig over je scherm. Ook de camera volgt op sommige momenten niet goed, waardoor het soms moeilijk is  om uit te maken waar je heen moet gaan of waar je vandaan komt. In Dawn of the New World, een port van de Wii versie, komen deze problemen niet voor. Zowel de controls zijn goed, alsook de camera volgt op een correcte manier.

Het vechtsysteem is niet turn-based, maar real time. Jij kan één lid van je groep besturen tijdens het gevecht, terwijl de andere leden door de computer worden  bestuurd. Je kan wel instellen welke tactiek zij moeten gebruiken. In het begin draait het vooral om melee-gevechten, maar later in het spel zal ieder character speciale aanvallen leren. Deze gaan van magische aanvallen tot hevige zwaardaanvallen.

Grafisch is Tales of Symphonia geen hoogvlieger. Het tien jaar oude spel voelt verouderd aan. De omgevingen en characters zijn vierkantig en vaak wazig. Een HD-remake kan je dit spel niet echt noemen, maar eerder een port van Gamecube/Wii spel naar de PS3.

Je kan kiezen om Tales met de originele Japanse stemmen te spelen of de vertaalde Engelse stemmen. Met de originele stemmen zal het geheel wat minder schreeuwerig en irritant overkomen dan met de Engelse stemmen. Met de Engelse stemmen verliest het spel een deel van zijn charme.

Tales of Symphonia: Chronicles brengt een stukje RPG-geschiedenis naar de PS3. Tien jaar geleden zag het spel er goed uit en bevatte het leuke en unieke elementen. Maar vandaag voelt het spel verouderd aan en richt het zich vooral op de fans van het genre. Heb je de originele Tales of Symphonia nog op je PS2? Ga die dan spelen.  Tales of Symphonia: Chronicles biedt weinig nieuws aan om een tweede aankoop te rechtvaardigen. Dawn of the New World is een zwakke toevoeging, en schiet te kort qua verhaal en duur. Kortom ben je een (J)RPG fan? En heb je nog nooit Tales of Symphonia gespeeld? Of heb je geen PS2 meer of het spel niet meer op PS2? Bestel hem dan snel en geniet van deze klassieker.

• Meer dan 120 uur spelplezier
  • Co-op functie
  • Nostalgie