Sword and Fairy: Together Forever

Sword and Fairy: Together Forever plaatst je in het midden van de Chinese mythologie. Hoe je verwikkeld raakt in de strijd tussen goden en demonen lees je hier!

We ontmoeten Xiu Wu, een jonge kerel die verwikkeld is in een strijd tegen demonische vijanden. Jammer moet die het onderspit delven en vlucht hij naar het mensenrijk. Hierbij verliest hij een krachtig artefact: zijn zwaard dat nu vastzit in de demonenwereld.

De mensenwereld bestaat uit verschillende clans (vertaald als sektes door het spel) waarvan Yue Qingshu er bij eentje hoort, die nauw in band staat met de geestenwereld. Die wereld is echter vrij dichtbij, aangezien de 'geesten' als een soort beestjes ronddwalen in haar omgeving. Toch lijkt die wereld verstoord, aangezien die beestjes plots een stuk agressiever lijken. Ook komt haar thuisstadje nu regelmatig in gevaar door 'wilde beesten'. Samen, met al deze evenementen ziet zij een demonische vogel met in zijn klauwen een klein jongetje. Gelukkig kan die hem vrijmaken en valt hij ter aarde. Yue vangt hem op in haar thuis, de tempel van haar clan en de jongen blijkt een sleutelfiguur te zijn van een andere sekte. Toch is er iets vreemd aan de hand met de jongen, maar dat, en hoe een stuk fruit in Xiu Wu verandert, zal je zelf moeten ontdekken in deze game...

De gameplay is een actie-RPG zoals we er ondertussen al vele achter de kiezen hebben. Je beschikt over een zwakke, maar snelle aanval en een tragere, maar krachtige aanval. Daarnaast kan je met behulp van de schouderknoppen je aanvallenarsenaal uitbreiden, maar voor die speciale aanvallen zal je 'MP' moeten spenderen, dus je kan ze niet zomaar blijven uitvoeren.

Daarnaast zal je je team, want veelal zal je in staat zijn om meerdere personages te besturen, aanpassen door middel van hun wapens, kleding en vaardigheden. De combat is niet turn-based, dus je zal 'on the fly' andere personages moeten besturen als je hun capaciteiten ten volle wil gebruiken. Je kan ook de AI zijn gang laten gaan, en uit onze ondervinding moeten we zeggen dat dat nog het beste werkt. Jammer genoeg komt de combat soms vrij lomp over. Het ontbreekt de personages aan een zekere schwung, vooral bij het ontwijken van aanvallen. Soms komt alles vrij houterig over, en dat blijkt meer in langere baasgevechten.

Naast de combat zal je verschillende gebieden moeten exploreren en eventueel ook nieuwe queesten accepteren, doch zijn de meeste optioneel. Hier kan je dan beloond worden met allerlei grondstoffen of munten. Die grondstoffen dienen dan weer om uitrusting op te waarderen, of kan dienen als helend kruid, of als ingrediënt om te koken. Met die laatste krijg je trouwens tijdelijk een boost van je statistieken.

We hebben deze game mogen testen op onze PS5 mogen testen en we ondervonden zowel heuvels als dalen. In de tussenfilmpjes is alles mooi afgewerkt en mogen we zeker niet klagen, en tijdens de gameplay valt het op zich wel mee, maar we botsen opnieuw tegen onzichtbare muren, en de dialogen zijn niet steeds bijster goed vertaald, waardoor die soms warrig kunnen overkomen. De game is volledig in het Mandarijns (denken we) dus hoe alles origineel was bedoeld, weten we ook niet.

Sword and Fairy: Together Forever is een leuke JRPG die wel boordevol actie zit en een leuk verhaal aanbiedt. Jammer genoeg biedt de game weinig vernieuwing, want we hebben steeds de indruk dat we alles al eens gezien hebben. Wie houdt van de Aziatische cultuur en hier een leuk verhaal uit wil halen, kan met deze titel weinig mis doen.

• Plotwendingen
  • Mooie omgevingen in tussenfilmpjes

• Maar in de gameplay laat het soms de vectoren zien