One Piece: Pirate Warriors 3

Af en toe baant er een anime zijn weg naar het westen. Denk maar aan Dragonball Z, Naruto... De laatste tijd kent ook One Piece een gelijkaardige opgang. Met deze populariteit komt ook de ontwikkeling van games, veel games. De recentste rond de avonturen van Monkey D. Luffy en zijn kompanen is One Piece: Pirate Warriors 3. Eens kijken hoe deze wedervaart binnen de westerse gamecultuur.

Het verhaal is trouw aan zijn bronmateriaal. Voor degenen die deze manga in de toekomst eens willen bekijken, wordt deze review spoilerarm gehouden.

One Piece is het verhaal van een wereld gedefinieerd door de strijd tussen piraten en de marine. Sinds de dood van een piratenkoning een paar decennia geleden, voelen meer en meer mensen en andere creaturen zich namelijk geroepen om het leven van een piraat op te nemen en op zoek te gaan naar de schat die deze koning heeft achtergelaten, de zogenaamde One Piece. En waar piraten zijn, is er een tegengestelde macht die hun piraterij aan banden probeert te leggen.

Hier komt Monkey D. Luffy in het beeld. Geïnspireerd door zijn jeugdheld, neemt ook Luffy de kapiteinshoed op om op zoek te gaan naar de befaamde One Piece en zo zijn droom om piratenkoning te worden, te vervullen. Uiteraard is een kapitein niets zonder een bemanning. In het begin krijg je dan ook Luffy's avonturen voorgeschoteld waarin hij kennis maakt met allerlei kleurrijke personages die zich elk om hun eigen reden achter Luffy scharen en hem helpen om zijn queeste te vervullen. Ieder bemanningslid heeft, zoals te verwachten valt, zijn eigen karakteristieken en talenten om aan Luffy's missie bij te dragen.
Eenmaal de bemanning verzameld is, komt de zoektocht naar de One Piece helemaal op gang. Uiteraard gaat deze zoektocht gepaard met het creëren van concurrenten en vijanden. Verspreid over het hele verhaal kom je vele speciale figuren tegen die je zullen tegenwerken. En de nadruk ligt hier zeker op speciaal. Het is en blijft namelijk een Japans verhaal, uitvergrotingen (van zowel karaktertrekken als boezems) zijn met andere woorden nooit ver af.

Een laatste belangrijk element in deze manga, is het bestaan van duivelsfruit in al zijn varianten. Degene die zo een stuk fruit kan bemachtigen en opeten krijgt namelijk speciale krachten. Zo ook Luffy, die na het eten van duivelsfruit dat van rubber gemaakt is, Mr. Fantastic-achtige superkrachten krijgt. Dit komt uiteraard goed van pas doorheen zijn avonturen. Ook enkele van je mede- en tegenstanders hebben ooit zo een stuk fruit gevonden met als gevolg dat zij krachten bezitten die variëren van in rook te kunnen veranderen tot het kunnen kopiëren van gezichten. Al dit geeft wat extra kruid aan het One Piece Universum.

Uiteindelijk krijg je het verhaal van een van de betere anime's van de laatste jaren. Het je deze nooit gezien en speel je de game, dan krijg je zin om deze toch eens op te zoeken. Ben je fan van de manga, dan is de getrouwheid aan het bronmateriaal van deze game zeker een bonus.

De gameplay is vrij basic, je krijgt een gebied voor je voeten geworpen waar her en der groepen vijanden op verspreid zijn. Het is dan aan jou om van punt A naar punt B te gaan en intussen de tegenstand neer te leggen. Hiervoor beschik je over basisaanvallen die zich onder het vierkantje en driehoekje bevinden. Druk je deze in een goeie volgorde in, dan voer je ietwat specialere aanvallen uit. Ondanks het feit dat de verscheidenheid aan combinaties groot is, zal je je over het algemeen beperken tot button bashen. Dit is niet per definitie iets slecht maar het zorgt dat er na verloop van tijd enige repetitiviteit in kruipt. Dit wordt een beetje uitgesteld door het feit dat je affiniteit kan opbouwen met de bemanningsleden die zich ook op het strijdveld bevinden. Hoe hoger de affiniteit, hoe meer hulp je krijgt. Is die affiniteit maximaal, dan kan je een krachtige aanval lanceren met die bondgenoot. Dit gebeurt echter grotendeels automatisch en veel verandering in het button bashen brengt dit niet.
Dit vechten en het voltooien van levels zorgt dat je je personages kan upgraden. Dit beperkt zich echter tot het upgraden van je levensbalkje, aanval, verdediging... en heeft geen invloed op de gameplay zelf.

Veel meer is er helaas niet aan. Wat nog vermeld dient te worden is dat je deze levels in verschillende modi kan doorlopen: in de standaard story mode, maar ook een modus waarin je het level kan doorkruisen met gelijk welk personage ondanks de logica die daar al dan niet bij aanwezig is. Daarnaast heb je een online modus waarbij je iemand bijstaat in het doorkruisen van de levels. Een versus mode is niet aanwezig. Tot slot is er een offline multiplayer aanwezig, wat altijd een welkome factor is.

Ondanks het repetitief karakter krijg je een aangename gameplay voorgeschoteld waar toch een zekere verslavende factor in sluipt. Waar deze juist vandaan komt is moeilijk te verklaren. Maar ga vooral je gang om dit zelf uit te dokteren.

Over de graphics valt weinig te zeggen. Je krijgt de typische bewerking van de anime die je ook terugvindt in de DragonBall Z games. Betere graphics bestaan maar enige getrouwheid aan, en herkenbaarheid van het bronmateriaal is een vereiste en daar wordt hier mooi aan voldaan.
Het stemmenwerk is Japans, verwacht je dus opnieuw aan enige uitvergroting. Clichés zijn nooit ver weg. Voor de rest blinkt de soundtrack uit in zijn onopvallendheid.

Zeker geen slechte game. Enige repetitiviteit is niet ver weg, maar toch kruipt er een verslavende factor in. Belangrijkste troef is de verhaallijn die de fans van de reeks zal bekoren door zijn getrouwheid aan het bronmateriaal. Voor niet fans die deze anime willen ontdekken is deze game een zeer aangenaam startpunt.

• De verhaallijn
  • Gameplay werkt enigszins verslavend

• Repetitiviteit