Weird West

Het Wilde Westen dient na al die jaren nog steeds als onuitputtelijke inspiratiebron voor videogames. We waren dan ook benieuwd of Weird West ons zou weten te verrassen.



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


Weird West is geen old-school representatie van het Wilde Westen, maar focust liever op een ongebruikelijke manier van verhaalvertelling. Zo biedt de game welgeteld vijf hoofdpersonages aan, die elk hun avontuur beleven die om en bij de 5 à 6u in beslag neemt. Ietwat ongebruikelijk om vijf maal ‘opnieuw’ te moeten starten, maar er moeten dan ook wat heel wat mysteries worden opgelost. Zo is het geen simpel cowboy/indianenverhaal, maar resulteert het gekke brein van Dishonored- en Prey-bedenkers Raphaël Colantonio en Julien Roby in een mix van buitenaardse wezens en welgekende cowboy posses die elkaar traditiegewijs van kant willen maken. Het stukje horror dat vermengd wordt met wat we kennen uit westernverhalen is even wennen, maar loont zich naarmate je door de eerste uurtjes worstelt. En dat worstelen, dat mag je letterlijk nemen.



Gameplay


Weird West weet zich namelijk door de vele RPG-aspecten niet meteen goed te vertalen naar de besturing van een controller. De game overvalt je met gameplay-aspecten en breidt die gaandeweg nog eens verder uit ook. Zo heb je niet alleen verschillende vuurwapens ter beschikking (die je manueel mag gaan equipen en telkens na gebruik nog mag herladen ook), maar ook allerlei items waar je mee uit de voeten kan. Een health potion maken, een vuurtje aansteken en wat vlees roosteren of zelfs ijzer laten hersmeden om je wapens te upgraden; de mogelijkheden zijn legio en het vergt dan ook wat gewenning vooraleer je met alles overweg zal zijn.

Elk personage beschikt ook over extraatjes, zoals het Max Payne-gewijs tijdvertragend wegduiken bij de vele shootouts die je te wachten staan. Strategisch nadenken zal ook nodig zijn, want wil je een volledig kamp aan bandieten uitkammen, dan zal je met 20 kogels niet ver geraken. Rondsluipen, interageren met objecten (zoals een ton giftig afval omver kieperen) en vijanden geruisloos uitschakelen zal je ook moeten kunnen meesteren wil je Weird West tot een goed einde brengen. Kortom: geen typische western shooter, vooral niet als je rekening houdt met de top-down view en twin-stick controls die soms al eens roet in het eten durven gooien.



Graphics & Sound


Indie-titels kennen maar al te vaak een aparte stijl en ook in Weird West is dat herkenbaar door de top-down view waarbij alle visuals een grauwe look hebben gekregen. Details moet je niet echt gaan zoeken, al zijn de dialogen van alle personages wel vakkundig uitgewerkt. Zonder stemmenwerk (los van de verteller) weliswaar, dus dat is wel jammer.

Conclusie


Weird West is een game die je overweldigt en niet meteen de beste transformatie naar console kent, maar wel eentje die - mocht de setting en aparte gameplay je voldoende interesseren - na wat tandenbijten de moeite waard is. Het aparte verhaal sleurt je mee, al wordt het geen gemakkelijke tocht.

Pluspunten


  • Meeslepend verhaal
  • RPG-elementen
  • De sfeer die werd gecreëerd


Minpunten


  • Camera
  • Controls niet goed vertaald naar console
  • Hoge moeilijkheidsgraad




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
6/10
Duur
7/10

Weird West

Release
ma 14 dec, 2020
Genre
RPG
Platform
ps4
Uitgever
Devolver Digital
Ontwikkelaar
WolfEye Studios

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
6/10
Duur
7/10