Lego Jurassic World

In 1993 veroorzaakte de film Jurassic Park een ware dino-hype. Nu, met de komst van een nieuwe telg in de franchise, Jurassic World, mogen we ons verblijden met een LEGO-game. Veroorzaakt deze een nieuwe hype of niet, dat lees je hier!

Ene John Hammond overhaalt Dr. Alan Grant en Dr. Ellie Sattler, twee paleontologen, om hem te vergezellen naar zijn nieuwste dino-geïnspireerde themapark.

Na deze korte proloog krijgt de speler de keuze: vangt hij het verhaal aan van Jurassic Park (de drie films), of dat van Jurassic World.

In Jurassic Park moet John Hammond de steun van enkele personen krijgen, zodat zijn park wordt goedgekeurd door zijn investeerders. Het gaat echter de verkeerde kant uit, wanneer computerkraker Nedry zijn kans op rijkdom ziet en alle beveiligingssystemen van het park uitschakelt met alle gevolgen van dien.

Jurassic World is een themapark opgericht 20 jaar na de feiten die zich afspeelden in het oorspronkelijke Jurassic Park. Aangezien het publiek steeds meer wil, en het park vernieuwend uit de hoek wil komen, stellen ze een hybride-dino samen: de Indominus Rex. De samenstelling van deze dino is strikt geheim, waardoor niet alleen de wetenschappers, maar vooral de opzichters voor onaangename verrassingen komen te staan. Wanneer je zoveel met de natuur knoeit, kan het niet anders dan misgaan: de Indominus ontsnapt...

De ervaren LEGO-gamer voelt zich al snel thuis in deze game, waar het opnieuw draait rond het vernietigen en weer opbouwen van LEGO-voorwerpen. Zo zijn er opnieuw de kleine minipuzzels waarbij je het correcte personage moet gebruiken om je uit benarde situaties te helpen. Jammer genoeg is hier weinig vernieuwing te vinden. Zo herkennen we het gekrijs van de dames, als het sonische wapen uit LEGO: Batman 3, om bepaalde soorten glas te verbrijzelen, of de gave van Sam uit LEGO: Lords of The Rings, om bepaalde planten te laten groeien. Waar je in LEGO: Batman 3 de verschillende pakken had, en waar je in LEGO: The Hobbit de dwergen kon laten samenwerken, ontbreekt hier de originele invalshoek. Het is wel een pluspunt dat je op bepaalde gebieden dino's kan vrijspelen, die je dan ook zelf kan bedienen. Ooit al een T-Rex willen zijn?

Zoals het een reeks uit deze franchise betaamt, is het speelplezier nog niet afgelopen na het behalen van de eindgeneriek. Zo kan je de verschillende verhalen opnieuw doorlopen om de gemiste rode stenen, gouden stenen, bouwkits en dergelijke meer te behalen. Tijdens het doorlopen van het verhaal, heb je soms de vaardigheden nodig van een ander personage dat je niet ter beschikking hebt in de eerste playthrough. Wanneer je een deel van de game hebt uitgespeeld, dan kan je je ook vrij bewegen in het vrijgespeelde gebied van het park. Hier kan je dan foto's nemen, races voltooien, de zieke dino's helpen door hen de juiste voeding te geven, of werknemers die zich in benarde situaties bevinden helpen. Deze randactiviteiten komen wel pas ten volle tot hun recht wanneer je de volledige game hebt uitgespeeld.

Bij elke LEGO-game verhogen de ontwikkelaars de kwaliteit, en dat is bij deze net zo. De schitterende landschappen in sommige scènes, alsook de texturen van de personages en de dino's zijn zeer goed, zelfs al gaat het over een game die vooral bestaat uit blokjes. Wie zich de films nog wat herinnert, weet dat deze misschien niet voor de jongsten onder ons zijn. Dit hebben de ontwikkelaars goed opgevangen door bijvoorbeeld afgebeten ledematen, te vervangen door afgenomen worsten. Al moet gezegd worden dat ik naar het einde toe dacht dat er daar iemand een worstenobsessie had - want je komt ze echt vaak tegen.

Wat ook velen bij blijft uit de oorspronkelijke film, is de epische soundtrack, die mooi geïmplementeerd wordt in de game. Je zal het welbekende deuntje veel tegenkomen, hetzij als achtergrondmuziek, of als (vervormd) deuntje wanneer je een puzzel oplost. Naast deze soundtrack horen bij de dino's ook geluiden van epische proporties. Wanneer je de welbekende 'T-Rex VS geit scène' speelt, waan je je zelf in de game door het gigantische geluid dat de T-Rex maakt. Ook deze zijn zeer goed in de game geïmplementeerd.

Conclusie - Mooie Verzameling

Deze game bevat de drie vroegere, en de recente film in één game. Dit heeft als pluspunt dat je een volledige collectie in huis neemt, maar als minpunt dat de speeltijd per film vrij beperkt is. De game telt 20 hoofdstukken, elke 'film' wordt dus onderverdeeld in netjes 5 hoofdstukken, en dit kan wat kort zijn voor de liefhebber. Zeker als je weet dat je de hoofdverhalen al hebt uitgespeeld na een 9-10 uur, wat dan op zich weer wat kort uitvalt voor een LEGO-game. Zo hadden de verhalen omtrent de eerste en laatste film gerust wat meer hoofdstukken mogen bevatten, al moet gezegd worden dat alle epische scènes erin vervat zijn. Al bij al is dit een mooie verzameling voor de nostalgische gamer - of voor de LEGO-fan - en de speelduur voor de hoofdverhalen valt te vergoelijken door de hoge herspeelwaarde.

• Dino's
  • Epische soundtrack
  • Grafisch goed