Frantics

Als er volk over de vloer komt, dan blijft het meestal bij een hapje en een drankje, maar daar probeert Sony PlayStation al even verandering in te brengen dankzij hun PlayLink-games. We waren dan ook benieuwd of Frantics voor het nodige tijdverdrijf zou zorgen met en zonder goed gezelschap.

De geteste versie is de PS4-versie met een iPhone 6.

Sony PlayStation zag hoe Ubisoft met diens Just Dance-reeks het gebruik van de smartphone netjes wist te integreren en bedacht zelf PlayLink; een manier waarbij je alleen of met vrienden een game kan spelen, maar dan bestuurd door je (compatibele) smartphone. Na enkele (minder) geslaagde PlayLink-games, was het tijd voor Frantics; een soort van tv-show waarbij een sluwe presentator (Vos) anderen in 15 verschillende minigames laat vechten voor de overwinning. Die minigames zijn leuk om te spelen en goed bedacht, maar ook heel simpel van aard.

Als eerste over de meet lopen en obstakels ontwijken vergt weinig oefening en ook in vrije val op het laatste nippertje je parachute openen om als eerste te landen kan iedereen. Het wordt gelukkig interessant gemaakt wanneer Vos jou de mogelijkheid geeft het spel te saboteren door boodschappen naar ieders smartphone te sturen. Een show duurt gemiddeld tien minuten en presenteert drie minigames (die je ook apart kan spelen of uitbreiden) en eindigt met een telling van de score. Toch kan iedereen nog winnen, want als laatste kan er met munten op overwinningskronen worden geboden om zo alsnog de buit binnen te halen. Een interessant en tof concept.

In Frantics worden avatars weergegeven als dieren, wat voor leuke taferelen kan zorgen. De deuntjes tijdens de minigames door zorgen voor de nodige sfeer en ook presentator Vos heeft een charmant accent dat meerwaarde brengt aan het geheel. Jong en oud kan tevens kiezen tussen spelen in het Engels of Nederlands, afhankelijk van de instelling van de PS4 én smartphone. Zo zal er nooit geen discussie zijn over een spelreglement, daar alles duidelijk wordt meegegeven.

Wat gebeurt er als je een vos zijn eigen show laat hosten? Dan krijg je Frantics als resultaat, een partygame uit de PlayLink-reeks waar de winnaar op het einde van het spelletje nog niet eens zeker is van de overwinning. Leuk als tussendoor met of zonder vrienden, maar we bleven toch wat op onze honger zitten wat de verschillende spelletjes betreft.

• Zit goed in elkaar
  • Leuke spelletjes

• Minigames iets té simpel