Tales of Arise

Tales of Arise is ondertussen de 17e (!) game uit de Tales-reeks en is meerdere keren uitgesteld. Het wachten waard of niet? Dat lees je hier!

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal


Driehonderd jaar geleden is het ondenkbare gebeurd: Dahna werd aangevallen door Rena, waarvan de Dahnanen eerst dachten dat dit een rijk was van de goden waar de zielen voor eeuwig konden leven. Het technologisch superieure Rena had weinig moeite om de Dahnanen tot slavernij te onderwerpen en het vasteland werd verdeeld in vijf rijken, elk met hun Renaanse dictator aan het hoofd.

In Calaglia, een gebied waarbij de woestijn een tropisch park lijkt, ontmoeten we een jonge kerel genaamd Iron Mask. Hij heeft deze naam gekregen omdat hij een helm op zijn hoofd heeft die hij niet kan afzetten en hij lijdt aan geheugenverlies, in die mate dat hij zijn eigen naam niet meer weet. Iron Mask heeft het op zich wel gemakkelijk tijdens het krijgen van zweepslagen: hij voelt immers geen pijn. Op een gegeven moment is hij het juk van de slavernij zat en revolteert hij net op een moment dat de Crimson Crows, de rebellen van dienst, ook iets van plan zijn. Onbedoeld geraakt hij verweven met de ondergrondse organisatie en daar ontmoet hij de gevangene Shionne. Shionne is van Renaanse afkomst en wil ook de vijf gebieden ontdoen van hun dictator. Of jij haar mag vergezellen in haar reis en of de opzet lukt, kom je te weten in Tales of Arise!



Gameplay


De game is een RPG met een nadruk op live-action combat - dus niet turn based. Dit betekent dat als je een gebied aan het exploreren bent, je plots tegen vijanden vecht en dit op de klassieke manier. Samen met jou zal je soms één of meerdere kompanen aan je zijde hebben om de vijand het loodje te laten leggen. Die vijanden komen in allerhande vormen: je hebt verscheidene dierlijke vijanden - Zeugles - per gebied, maar je hebt ook de soldaten van Rena en er zijn uiteraard ook baasgevechten van dienst. Nieuw hier zijn de zogenaamde 'Boost Strikes', dit zijn aanvallen die je met meerdere personages kan uitvoeren en die dienen een hele hoop schade toe.

Net zoals het een RPG betaamt zal je in staat zijn om nieuwe uitrusting en wapens te vinden of te laten maken, eens je de nodige materialen hebt. Deze materialen kan je vergaren door, je raadt het al, een hoop vijanden neer te halen, of toevallig te vinden wanneer je nieuwe gebieden aan het ontdekken bent. Naast de hoofdmissies, die steeds een aanloop zijn tot een baasgevecht in één van de gebieden, zal je ook zijmissies van anderen kunnen vervolledigen. Die belonen je dan weer met geld en/of materialen en experience. Hierdoor zal je personage kunnen stijgen in level.

Parallel met de voortgang van het verhaal zal je ook nieuwe vaardigheden kunnen vrijspelen. Die moet je dan eerst nog ontgrendelen door de nodige punten eraan te spenderen. Deze nieuwe vaardigheden kunnen actief en passief van aard zijn.




Is alles dan rozegeur en maneschijn bij deze game? Eigenlijk niet en we ondervonden twee 'minpunten' bij deze game. De eerste ondervonden we al vrij snel... Wanneer je in de verschillende kamers/kerkers/gebieden moet zoeken naar een queeste, maar eigenlijk de verkeerde richting uitgaat. Dit ondervonden we vooral bij de kleinere zijmissies. We ontbraken vooral een waypoint dat ons de juiste weg opstuurt, want de mappen, en de oriëntatie hiervan konden contra-intuïtief overkomen.

Het tweede minpuntje is dat de baasgevechten niet in balans zijn met de gevechten met het kleinere grut. We konden de 'gewone' gevechten makkelijk de baas, maar we kregen de indruk dat we op diezelfde moeilijkheidsgraad bij de baas van dat gebied amper een krasje konden maken in zijn uitrusting. Gelukkig zijn er recent enkele moeilijkheidsgraden bijgekomen, zodat mensen die van het verhaal willen genieten, dat ook daadwerkelijk kunnen zonder tig keer een baasgevecht te moeten aanvatten waar een klein foutje al nefast kan zijn.

Graphics & Sound


Op het audiovisuele aspect kunnen we weinig vitten: we worden overladen met prachtig afgewerkte animebeelden, en de voiceast is ook zoals het moet, al komt Iron Mask soms wel inspiratieloos over. Gedurende de volledige game word je bijgestaan door een heroïsch deuntje, wat wel kan vervelen na verloop van tijd.

Conclusie


Tales of Arise speel je vooral voor het verhaal, hoewel de gameplay zeker niet slecht is, maar weinig nieuws biedt. Als je games zoals Final Fantasy of Sword Art Online hebt gespeeld, weet je ongeveer wat je te wachten staat, al is deze game een pak makkelijker verteerbaar.

Pluspunten


  • Mooi verhaal
  • Grafisch super


Minpunten


  • Moeilijkheid gevechten-baasgevechten niet gebalanceerd
  • Je bent snel je weg kwijt




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
7/10
Grafisch
9/10
Geluid
8/10
Duur
8.5/10

Tales of Arise

Release
do 10 sep, 2020
Genre
JRPG
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Bandai Namco

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
7/10
Grafisch
9/10
Geluid
8/10
Duur
8.5/10