Rocksmith 2014 - 60 Day Challenge - deel 1

Rocksmith 2014 - 60 Day Challenge - deel 1

Ons lid qrobinez ging de uitdaging aan en speelde 60 dagen op zijn gitaar. Lees hier het eerste deel van zijn verslag.

 

Rocksmith 2014: De 60 dagen challenge



Als zeer geoefend pianospeler is het altijd al een wens geweest van mij om de gitaar te meesteren. Rocksmith beweert dat je in 60 dagen vanaf niets een aardig stukje kan spelen. Op dit moment lijkt me dat sterk aangezien ik geen noot kan spelen op een gitaar, maar ik ga de handschoen oppakken en beginnen met de 60 dagen challenge. In deze review zijn mijn ervaringen verwerkt na dag 1, 15, 30, 45 en 60.

Dag 1: de eerste stapjes


De game heb ik aangeschaft en daar zit een mooie kabel bij die je in een gitaar kunt pluggen. Maar ja, dan moet je wel een gitaar hebben. Daar begint het eerste probleem al natuurlijk, want als je op internet kijkt dan wordt je om de oren gegooid met termen als HSS en SSS en weet ik veel wat meer. Na me erin verdiept te hebben kwam ik erachter dat ik me het meest comfortabel voelde met een SSS gitaar qua sound. Wat houdt dit nou in?

SSS betekent dat je een gitaar met 3 single coils hebt (dat zijn de elementen die het gitaar geluid oppikken). Deze setup vindt je op het type stratocaster wat veel gebruikt wordt in de blues en jazz sound. Wil je graag wat hardere sound hebben dan moet je gaan voor een HSS of HSH gitaar. De H staat voor een humbacker pickup, deze geeft een voller en dikker geluid doordat je met meerdere coils werkt. Dus als je op zoek gaat naar je eerste gitaar om blues of jazz te spelen in de stijl van stevie ray vaughn, ga dan voor een SSS gitaar. Wil je harder zoals hardrock ga dan voor een HSS gitaar.

Met deze kennis ging ik naar de muziekwinkel en schafte ik mij een mooie beginnersgitaar aan. Mijn keuze is gevallen op de Squier Stratocaster Bullet (SSS model). Helemaal top dus en ik was er klaar voor om met Rocksmith 2014 te beginnen.

Zodra ik de game gestart had werd mij gevraagd of ik al eens eerder gitaar gespeeld had. Nou dat was simpel, dat heb ik nog nooit gedaan dus dat antwoord was snel gegeven. Na een simpele instructie van het tunen van je gitaar was ik er klaar voor. Mijn eerste les kon beginnen. Rocksmith gaf mij een opdracht om begeleid met vrolijke kleuren de eerste noten te spelen van een riff (ja ik spreek na 1 dag de gitaar taal al!). De drie noten kon ik prima spelen op de bovenste snaar en Rocksmith gaf mij een compliment en ik mocht de eerste song spelen!



De eerste song is een aparte ervaring. Je krijgt elke song een opdracht die je moet halen. Mijn eerste opdracht was, raak 1 noot goed in de song. HAHAHA, 1 noot dat lukt dus altijd wel. De game geeft je vervolgens op je eigen niveau noten die je aan moet slaan op een gitaar. Aangezien ik beginner was kreeg ik in de complete song misschien dertig noten op 1 snaar. Prima te doen en een score van 80 procent! Uiteraard stond ik er verschrikkelijk cool bij als een echte rockster en zo voelde ik mij ook. Zeker omdat ook de leraar in de game aangaf dat ik het bijzonder goed gedaan had!

Een geweldige opzet dus om je te motiveren om verder te gaan. Aangezien ik het zo goed gedaan had kreeg ik een tweede nummer voorgesteld. Na de perfecte ervaring van het eerste nummer begon ik voortvarend aan het tweede nummer. Daar schrok ik wel even van. De game past de moeilijkheidsgraad automatisch aan en aangezien ik het zo goed had gedaan in het eerste nummer kreeg ik nu ineens noten op meerdere frets (de posities op de gitaar hals) en ook nog eens op 2 snaren! Dat ging flink mis kan ik je vertellen. Ik zocht me rot naar de tweede snaar en waar ik mijn vingers neer moest zetten en dan was de noot al weer voorbij. Dat merkte de game ook overigens en al vlot tijdens het tweede nummer verdwenen al die moeilijke noten weer en werd het weer iets makkelijker voor mij zodat ik op mijn eigen niveau verder kon gaan.



Nadat het tweede nummer was afgelopen kreeg ik drie verbeterpunten toegewezen. Waaronder een les over het positioneren van de handen op de frets. Tijdens deze les legt een leraar uit hoe het werkt en vervolgens mag je het zelf naspelen in een oefening. Als je de oefening goed uitvoert dan kun je verder, doe je het niet goed dan wordt de oefening automatisch herhaald op een langzamer tempo, net zolang dat je het goed kan.

Ok, ik had de aanbevelingen van Rocksmith opgevolgd, de les gevolgd dus ik probeerde de song opnieuw. Nu ging het ineens stukken beter en voor ik het wist zat ik de song te spelen op 2 snaren en over meerdere frets. Ik had dus daadwerkelijk iets geleerd, want de vorige poging was dramatisch en nu kon ik het best redelijk. Voor mij was het direct duidelijk: "Dat gitaarspelen dat ga ik leren!". Dit kun je in je eigen tempo doen en zo vaak herhalen als je maar wilt. Alsof je 24 uur per dag een privé leraar hebt!

Nadat ik 1,5 uur gespeeld had heb ik de rest van het menu verkend, zo kwam ik in de arcadesectie terecht. Hier vind je techniekoefeningen in de vorm van een spel. Zo moest ik de techniek oefenen om de juiste snaar aan te raken. Je krijgt dan een café te zien waar dorstige cowboys als bezetenen rennen naar de bar. Jij moet dan de snaar van de kleur waarover de cowboy heen rent aanraken om de cowboy neer te schieten zodat ze niet bij de bar aankomen. Op zich een moeilijke actie voor mij want als iemand een lekker biertje wil waarom zou je hem of haar dat dan niet gunnen? Maar goed, ik was op een missie en binnen een half uur schoot ik de ene na de andere cowboy naar het hiernamaals en maakte een enorme sprong op de leaderboards. Heel bijzonder was dat ik dus bezig was met een normaal vreselijk saaie techniek maar dat ik nu enorme fun had door de opzet in het café. Je leert hier enorm veel van en het is nog leuk ook!

Zo de eerste dag zat erop. Ik kan uiteraard nog totaal niet spelen na 2 uurtjes oefenen, maar de fun is er en ik heb het gevoel dat ik goed bezig ben. De komende 14 dagen ga ik iedere dag minimaal 1 uur oefenen, dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen over 14 dagen zijn.

Dag 1-3


De eerste drie dagen waren behoorlijk frustrerend, na de initiële wow-factor dat je een aantal noten goed raakt wordt de moeilijkheidsgraad al snel omhoog gegooid door Rocksmith. Je schrikt je helemaal rot als je ineens behoorlijk veel nieuwe noten ziet die je ook nog op alle snaren met een bloedgang moet zien te raken. Natuurlijk lukt dat niet, ik heb geen idee waar een noot op de blauwe of oranje snaar geraakt moet worden, dus dan kijk ik natuurlijk naar de snaren om de noot te kunnen spelen en hoppa, dan zijn er al weer 10 gemiste noten voorbij. Op dat moment moet je wel even slikken en doorzetten want gitaarspelen leer je alleen maar door heel veel te spelen. Op internet werd ik door het lezen van forums gerustgesteld dat dit normaal is en dat je de snaren in het begin uiteraard niet weet te vinden maar dat je muscle memory moet opbouwen door het vaak te spelen. Ook was het even schrikken hoeveel pijn het doet om de snaren in te drukken en ingedrukt te houden. Dit is normaal in het begin, maar dat maakt het oefenen wel wat lastiger.

Dag 4 – 6


Ik was inmiddels op dag 5, ik had meer arcadegames ontdekt die in de vorm van simpele spelletjes techniekoefeningen leuk maakten. Zo kun je de snaren leren vinden door verschillende opdrachten uit te voeren: cowbows afschieten, eendjes neerschieten door de juiste fret positie te vinden, inbreken in een museum door harmonics te spelen, als ninja gevechten winnen door het spelen van juiste toonladders, en ga zo maar door...



Wacht even hoor ik je nu denken, dag 5 en dan al technieken als harmonics, akkoorden, hammer-ons, toonladders en ga zo maar door? Ja dus, binnen enkele dagen krijg je al dit soort technieken in basis voorgeschoteld en leer je theoretisch hoe het moet. De praktijk moet je leren via de arcadegames en via de songs zelf.

Dag 7-9


Na dag 7 vond ik het wel tijd geworden om eens te kijken of ik al voldoende voortgang had geboekt. Je hebt daar een optie voor genaamd score attack. Hierin heb je 4 moeilijkheidsgraden waarvan ik de Easy koos. Je krijgt dan een song en deze moet je helemaal goed spelen tot het einde om een gouden plectrum te winnen. Als je drie keer een gedeelte fout speelt dan is het over en uit en krijg je geen score, maar drie rode kruizen als score dat je gefaald hebt en simpelweg niet goed genoeg bent om de song te halen. Na een aantal songs geprobeerd te hebben bleek ik de meeste songs niet te kunnen halen. Ik moest dus overduidelijk meer oefenen.

Op dag 8 kwam ik erachter dat je in de game simpel kunt wisselen tussen lead-, ritme-, en bas-gitarist. Dit is zeker aan te raden omdat je als ritme-gitarist ineens veel meer akkoorden krijgt (wat logisch is). Duidelijk dus, de komende dagen ga ik me vol storten op het leren van de songs en deze wat meer te kunnen spelen. Hiervoor heb je een handige optie genaamd Rif Repeater. In deze mode kun je op elk stukje van de song de moeilijkheidsgraad en snelheid controleren. Ook kun je het zo instellen dat als je 1 of meerdere keren een stukje goed hebt gespeeld dat die automatisch moeilijker en/of sneller gaat. Dit bleek een gouden greep te zijn om veel sneller een song te leren spelen. Al snel kon ik veel makkelijker de snaren vinden en de verschillende noten spelen. Doordat ik ze eerst langzaam speelde kreeg ik muscle memory voor de noten in de track en ging het steeds sneller en kon ik daadwerkelijk al op een behoorlijke moeilijkheidsgraad delen van de songs spelen. Dit waren dus goede oefeningen.

Dag 10 - 13


Dag 10: Ik sta versteld van de voortgang die ik gemaakt heb inmiddels, doordat je elke dag oefent gaat het steeds makkelijker. Inmiddels kan ik de snaren al redelijk blind vinden en dat scheelt veel snelheid. Ook kan ik voor de simpelere tracks inmiddels de noten en akkoorden vrij goed vinden. Ongelooflijk dus, 10 dagen geleden kon ik echt helemaal niets.



Dag 11


Dit was een hele bijzondere dag voor mij in Rocksmith. Tijdens het spelen van een track vond Rocksmith dat ik goed genoeg was om een bepaald song niet meer te spelen in de garage (een zeer deprimerende omgeving waar ik de afgelopen 10 dagen flink heb lopen oefenen waar je continu tegen een grijze muur aankijkt), ineens bleek ik deze song zo goed te kunnen spelen dat ik volautomatisch in een kleine club vol met dansende en juichende mensen zat te spelen. Wat een beloning was dat! Het performed zoveel beter als je dansende mensen die uit hun dak gaan voor je ziet. Het wordt dus tijd om mijn rock-image te gaan verbeteren!

Dag 14


Tijd om weer eens te kijken waar ik nu sta qua skills. 1 week geleden was de score attack op easy dramatisch verlopen. Zou het nu beter gaan? Voor mijn gevoel ben ik enorm vooruit gegaan. Ik kan best wel aardig wat akkoorden spelen, blind de snaren vinden en ook de fret posities kan ik inmiddels behoorlijk snel vinden. Dus dan moet easy toch prima te doen zijn? Mijn verwachtingen waren hoog. Dit bleek ook helemaal juist te zijn. De ene na de andere song werden door mij met 0 fouten afgesloten. Ik bleek met de easy mode helemaal geen moeite meer te hebben, sterker nog, ik vond het vrij simpel. Dit komt ook doordat de learn-a-song mode dynamisch is en ik de meeste nummers toch al op een moeilijker niveau speel dan dat je in easy score attack voorgeschoteld krijgt. Ik vond het te gek, een week geleden vlogen de drie kruizen me nog om de oren, maar nu heb ik er een week later geen enkele moeite meer mee.

Conclusie na 14 dagen


Het waren twee zware weken die veel doorzettingsvermogen vergde, maar op een gegeven moment kom je op een punt dat het steeds makkelijker gaat. Wel denk ik dat je echt gemotiveerd moet zijn om gitaar te willen leren spelen, als je het als game ziet dan ben je ongetwijfeld afgehaakt omdat het echt wel noodzakelijk is om elke dag minimaal een uur te oefenen. Dat is namelijk veel in de drukke levens die we allen hebben. Je moet er dus andere dingen voor opgeven, maar je krijgt er veel voor terug. Van niets kunnen naar het kunnen spelen van 50 liedjes op Easy mode in twee weken geeft enorm veel voldoening.




Wil jij ook iets meedelen omtrent je ervaringen met een game? Aarzel niet om ons te contacteren met je voorstel!

Rocksmith 2014

Rocksmith 2014
Release
do 24 okt, 2013
Genre
Muziek
Platform
ps3 ps4
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft

Rocksmith 2014 kopen?