Call of Duty: Black Ops Cold War

Met Call of Duty: Black Ops - Cold War keert Activision terug in de tijd en schotelt het een singleplayer campaign, multiplayer (met Warzone) en Zombies voor. Een totaalpakket om van te smullen? Wij gingen - na een leuke multiplayer bčta - met plezier ermee aan de slag.

Spannende verhaallijnen waarbij er aan actie geen tekort is; daar staat de Call of Duty-reeks al enkele jaren voor gekend. Ook Cold War start veelbelovend, waarbij je in de vroege jaren ’80 in de huid mag kruipen van je eigen aangemaakte personage. Je speelt dus geen vast iemand en mag zelfs drie perks uitkiezen, zoals in de multiplayer, om je eigen speelstijl in de singleplayer te hanteren. Zoals in een echte James Bond-film proberen jij en jouw team een zekere Perseus op te sporen, die een nucleaire oorlog wil starten.

Elke missie volgt een zekere tijdlijn, gezien de zoektocht toch al enkele jaren in gang is, en start onder meer in Vietnam. Beetje na beetje zal je meer inzicht verkrijgen en is het tevens mogelijk intel gaandeweg te verzamelen om handlangers van Perseus in zijmissies op te sporen. Bepaalde keuzes zullen zelfs een invloed op het einde van het verhaal hebben, waardoor Cold War alle lof verdient om het eens wat anders aan te pakken. De korte duur van de campagne, nog geen drie uur, dat vonden we wel wat spijtig. Naar het einde toe komt het verhaal goed op gang, en dan is het jammer dat er - zoals in veel goede films - iets te snel een einde aan komt.

Activision charmeert met een filmachtige singleplayer campagne, waarbij snipermissies het betere spionnenwerk afwisselen, maar weet dat de multiplayer de levenslijn van Cold War is. Het investeerde dan ook in een alpha en bčtamodus die ons reeds wist te overtuigen dat ook deze Call of Duty terug het (lange) spelen waard zou zijn. In realiteit blijkt dat argument op de PlayStation 5 nog meer stand te houden, los van de occasionele gamecrashes die - wellicht - eigen aan de console zelf lijkten te zijn. Dankzij de DualSense-controller voel je de impact van het schieten met verschillende types wapens en is het ook wennen hoe sterk je de trigger vaak moet indrukken om kogels af te schieten.

De multiplayer kent de modi van weleer, gaande van Team Deathmatch en Kill Confirmed tot Domination waarbij je als team zolang mogelijk bepaalde punten op de map in controle moet houden. De nieuwe maps, zoals Moscow en Miami, kennen opnieuw strategische invalshoeken waarbij er kan gerusht worden, maar ook flanken en campen tot de mogelijkheden behoren. Wie zijn perks dan niet juist weet te kiezen, zal enkele sessies nodig hebben om aan alles te kunnen wennen.

Naast de multiplayer, waar we enkel nog wat tweakjes (lees: het nerfen van) bij bepaalde wapens (de shotgun bijvoorbeeld) wensen, is er nog Warzone en Zombies. Warzone introduceert voorlopig nog niks nieuws ten op zichte van de vorige Call of Duty en gaat pas op 10 december met een eerste seizoen van Cold War van start. Zombies daarentegen is een modus waar menig Black Ops-fans mee tevreden zullen zijn. Een klein verhaaltje doet een experiment van de Russen uit de doeken en verklaart zo de stormloop aan doden. Aan jou nu om in teams van vier alle waves aan golven zombies te overleven, wat zeker niet van een leien dakje zal gaan. Per zombie zal je centjes verdienen die je, verspreid over de omgeving, zal kunnen spenderen aan nieuwe wapens of upgrades om je overlevingskansen te verhogen. Het wordt wave na wave pittiger en pittiger, dus heb je geen vrienden om samen mee te spelen, dan is het hopen op een goede matchmaking.

De singleplayer campagne is van een verbluffend hoge grafische kwaliteit, de multiplayer boet dan weer wat in om het aantal frames per seconde hoog genoeg te houden. Er kan echter, vooral op PS5, niet geklaagd worden, maar een prioriteit - op online vlak dan toch - zal het nooit zijn.

Call of Duty: Black Ops - Cold War kent een interessante singleplayer waarbij de campagne aanvoelt als een blockbuster film, die toch wat langer had mogen duren. De multiplayer kan nog wat wapen nerfs gebruiken, maar staat voor de rest als een huis. Het is nu nog uitkijken welke content men met Warzone voor ons in petto heeft, want met Cold War zijn we zeker nog niet klaar.

• Blockbuster singleplayer campagne
  • Nieuwe maps
  • Zombies