Ben 10

Ben 10 is al enkele jaren een succesvolle tekenfilmreeks, met zelfs enkele spin-offs. Ben komt ons nu bezoeken op de PS4, maar is zijn aanwezigheid wel gewenst?

Het verhaal begint wanneer Ben, Gwen en opa Max in de 'Rust Bucket', de trailer van dienst, hun doortocht maken. Plots wordt hun de doorgang belemmerd door een parade. De mensen die naar de parade kijken zijn allesbehalve gelukkig. Het team ziet al snel de reden: Zombozo - een 'clown from hell' - zuigt het geluk uit de mensen waardoor deze als het ware zombies lijken. Het is tijd dat Ben Zombozo een lesje leert!

Het verhaal van deze game is mager ... zeer mager. Ben neemt het op tegen enkele hordes vijanden en drie eindbazen. Dit zonder enige samenhang, of groot overkoepelend plan van één van de boeven uit het Ben 10-universum. Akkoord, het plot voor een doelgroep voor de jongsten onder ons moet niet ingenieus in elkaar zitten, maar het mocht toch wat meer zijn.

De game is een derdepersoons-platformer geworden. Ben moet transformeren in één van de beschikbare alienvormen en zo een hoop vijanden verslaan, om het dan uiteindelijk op te nemen tegen één van de eindbazen, om die puzzelgewijs neer te halen.

Concreet zal je veelal button bashen op het vierkantje, aangezien de meeste aanvallen en combo's hieronder zitten. Het driehoekje gebruik je af en toe om te counteren, of om een gevallen vijand de genadeslag toe te dienen, of cirkeltje wanneer je 'speciale aanval'-metertje genoeg opgeladen is. Heb je genoeg vijanden verslaan? Dan kan je een ultieme aanval inschakelen om het resterend grut in één keer neer te halen.

De aliens kan je ook opwaarderen. Hier moet je je wel niet te veel bij voorstellen. Wanneer je vijanden verslaat, of objecten in de omgeving vernietigt, word je beloond met punten. Die punten kan je dan spenderen om de toegebrachte schade van een specifieke vorm te verhogen. Her en der heb je simpele minidoelen waardoor je meer van deze punten kan winnen.

Naar het einde toe zal je meer en meer platformelementen tegenkomen. De moeilijkheid bestaat er jammer genoeg in om correct op het - eventueel bewegende - platform te landen. Dit ligt niet zozeer aan de kunde van de speler, maar wel aan de ruwe texturen van het spel, of de stroeve besturing waardoor je meer dan eens je doelwit zal missen.

Grafisch gezien breekt deze Ben 10 geen potten. Het is raar, want gezien de game gebaseerd is op een tekenfilm zou je deze beelden ook terug verwachten. Niets is echter minder waar. We krijgen beelden naar ons geslingerd die je nog niet zou draaien op een PS3. En dat is een gemiste kans. Qua gameplay valt het op zich nog mee, maar de tussenfilmpjes zijn jammer genoeg abominabel.

De game heb ik in het Engels gespeeld, dus kan ik niet vergelijken met de oorspronkelijke reeks, die ik in het Nederlands gezien heb. Op zich valt hier ook weinig op aan te merken. Een pluspuntje waren zeker de grappige oneliners die Ben vertelt tijdens zijn transformaties. Verder hoor je de typische gamegeluiden zoals het breken van houten dozen, de specifieke vijanden, enzovoort.

Hoewel Ben 10 tegen een lichte prijs - €39,99 bij release - te koop wordt aangeboden, moeten we vaststellen dat dit te duur is. Vooral wanneer je weet dat je na een twee tot tweeënhalf uur de eindgeneriek voorbij ziet passeren. Je hebt wel nog enkele verzamelobjecten en trofeeën te behalen, maar twee uur is absurd kort. Neem hierbij nog de mindere beeldkwaliteit en het povere verhaal, en je laat deze, jammer genoeg, liever links liggen.

• Echt voor een jonge doelgroep

• Grafisch en verhaal schieten te kort
  • Veel te korte speelduur