Monster Energy Supercross 6

De Italiaanse racinggame-ontwikkelaar Milestone blijft vasthouden aan enkele traditionele franchises en laat, net zoals elk jaar, een nieuwe Monster Energy Supercross-titel op ons los. Zesde keer goede keer?

Milestone schiet met Monster Energy Supercross 6 alvast sterk uit de startblokken en introduceert een waaier aan modi nadat je je eigen personage weet aan te maken. Een van de modi waar we naartoe blijven terugkeren, is de carrièremodus, die ons een traject van Rookie tot Pro voorschotelt. Hierin leer je het reilen en zeilen van de sport en weet je, na een extreem korte (doch simpele) tutorial hoe je die crossmoto onder controle houdt. Zoals weleer zal het even wennen zijn om je balans te vinden bij het nemen van bochten en jumps door middel van beide sticks en triggers (voor remmen en gas geven) afwisselend te gebruiken. Gelukkig went dit snel en heeft Milestone duidelijk geprobeerd de gameplay iets te vergemakkelijken, zodat casual spelers ook plezier zouden halen uit hun, intussen, zesde iteratie uit de reeks.

Naast de carrièremodus vind je traditiegetrouw onder meer, naast een online tak, een track editor terug, maar kan je (voor het eerst) ook ‘free roamen’ door het Supercross Park. Dit stukje crossparadijs biedt verschillende mogelijkheden wie voor een keer niet wil racen, maar is, eerlijk gezegd, ook vooral afgekeken van THQ’s MX vs ATV. Waar knelt het schoentje dan precies bij Monster Energy Supercross 6? Bij de afwerking. Hoe langer je de game speelt, hoe beter je alles onder de knie krijgt en hoe meer irritaties er zullen opborrelen. Milestone heeft duidelijk te weinig tijd in het testen van hun eigen racegame gestoken en dat voel je na een paar uurtjes spelen aan werkelijk alles. Zo zitten er bugs in het menu, waarbij wij bijvoorbeeld na het aanpassen van onze moto de bevestigingsknop niet te zien kregen om deze setup op te slaan. Maar het kan nog erger. Een grotere frustratie was dat we zo goed aan het racen waren, we naar het einde toe renners begonnen te dubbelen en de game dit niet correct registreerde. Wat gebeurde er: na meer dan 50s voorsprong op de 2e coureur, inmiddels meer dan tien coureurs gedubbeld, dacht de game dat we niet langer eerstes stonden en ons terug tussen het pak plaatste op een negende plek. Ongelofelijk dat dit kan en een duidelijk beeld van onkunde bij Milestone. We raden iedereen ook zeker aan om alle assists af te zetten (zoals automatisch gas geven), gezien dit voor nog meer frustratie in de game zal zorgen.

Grafisch ziet de game er niet beter uit dan vorige jaren en werd er ook nul aandacht besteed aan het hervormen van het terrein bij het crossen of het aanpassen van het statische (of afwezige) publiek. Op vlak van geluid kunnen we niet klagen, de soundtrack past zoals weleer bij het algemene plaatje en ook de crossmoto’s klinken waarheidsgetrouw.

De Italianen komen jaar na jaar met een Monster Energy Supercross-titel op de proppen, maar slagen er met deeltje zes weer niet in een vlekkeloos parcours af te leggen. De gamebreaking bugs zijn onvergefelijk, terwijl de titel anders wel voor de nodige fun zou gezorgd hebben. Een bank achteruit en terug naar de tekentafel, Milestone.

• Aantal modi
  • Basis blijft goed

• Physics laten te wensen over