One Piece Odyssey

One Piece, de anime die een naamsverandering naar 'the neverending story' intussen mag overwegen, vierde vorig jaar zijn vijfentwintigste verjaardag. Deze One Piece Odyssey is dan ook een ode aan die 25 jaar. Brengt deze ode je aan het feest of is het eerder een 'van-het-werk-verplicht-nieuwjaarsfeest'?

Deze geteste versie is de PS5-versie.

Je treft de straw hat pirates in een penibele situatie, er zou anders weinig avontuur aan zijn. Door een mysterieuze storm stranden ze op het al even mysterieuze eiland Waford. Hun schip is niet langer zeewaardig en dus zit er niets anders op dan landinwaarts te trekken. Daar stuiten ze al snel op een beschermer van het eiland, een colossus, waar ze snel korte metten mee lijken te maken, tot er een onruststoker, Lim, opduikt die het gezelschap van hun krachten berooft en hun kansloos tegen de colossus achterlaat.

Gelukkig duikt er nog een onbekende, Adio, op die je helpt ontsnappen aan een zekere dood. Eenmaal in veiligheid, leer je dat je krachten verspreid over het eiland liggen en je bijgevolg op zoektocht mag. Je leert ook dat het eiland wordt beschermd door niet één maar meedere colossi en het geluk wil dat je deze moet verslaan om je voornaamste krachten terug te winnen.

Als laatste plottwist, blijkt ook nog eens dat het verzamelen van je krachten niet voldoende is. Om deze terug te ontgrendelen, moet je ook nog eens je eigen herinneringen herleven. Dit zorgt voor een verplaatsing van omgeving en laat je de belangrijkste one piece avonturen herleven. Op die manier krijg je een tweeledige verhaalstructuur, enerzijds het Waford avontuur, dat overigens speciaal voor deze game geschreven is. Anderzijds duik je in de rijke One Piece geschiedenis en krijg je de 'best of' voorgeschoteld. Enigszins een mooie verweving, anderzijds geraakt het Waford verhaal wat ondergesneeuwd in de herinneringen van het verleden.

In tegenstelling tot de One Piece Pirate Warrior reeks waar je een button bashing one versus many voorgeschoteld krijgt, krijg je hier een ware turn based rpg. Wat deze Odyssey daar als mooie variatie op brengt is dat de arena in verschillende gebieden is opgedeeld. De pirates bevinden zich in verschillende subgebieden en kunnen elkaar niet makkelijk helpen zonder de vijanden in hun gebied eerst uit te schakelen. Je kiest welke van je pionnen het eerst aan de beurt is en dus bestaat je tactiek er in om te beslissen of je eerst de vele zwakkere vijanden in gebied één aanpakt of je je eerst op de enige sterkere tegenstander in gebied twee focust. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de tactiek die je kiest weinig tot niet zal toedragen tot het succesvol voltooien van een gevecht. De moeilijkheidsgraad een tandje hoger zetten indien je echte tegenstand wilt is dus zeker aangeraden. Waar deze gameplay enigszins faalt, is als je slechts één vijand voor je hebt. Spammen van je sterkste aanval is altijd garantie op succes.

Het is een RPG dus moet er ook enige aandacht besteed worden aan het level design. Veelal loop je van punt a tot b en heb weinig tot geen uitwijkmogelijkheden. One Piece Odyssey poogt je te overtuigen dat het een open world game is door het heel open te laten lijken maar hier kijk je al vrij snel doorheen.

Tot slot, iets over de zijactiviteiten. Veel zijmissies zijn er niet, en door het vrij rechtlijnig level design betekent een sidequest vooral step retracing. Wat er dan ook is, voelt eerder aan als een kunstmatig verlengen van de speelduur. Enige voordeel is dat je wat trinkets verzamelt om de statistieken van je pirates wat op te drijven.

De graphics blijven trouw aan het bronmateriaal. Verwacht hier dus geen top notch graphics maar een geslaagde animestijl.
De soundtrack geeft je van hetzelfde laken een broek, trouw aan het bronmateriaal dus. Wat in dit geval behoorlijk optimistische deuntjes oplevert. Afhankelijk van je mood is dit aangenaam of net niet.

One Piece Odyssey levert wat het belooft, een ode aan 25 jaar bronmateriaal. Een must voor de ware One Piece fans. Ben je dat niet, dan is dit eerder een game voor aanschaf wanneer de prijs verminderd is, degelijk maar zonder dat laagje extra.

• Een ode aan 25 jaar bronmateriaal
  • anime aka beeeeewwwbs

• Rechtlijnig leveldesign