De geteste versie is de PS5 versie.
Verhaal
Zack is een jong lid van SOLDIER, het privéleger van Shinra, een bedrijf dat zich in zowat alles specialiseert en achter de doeken onderzoek doet naar energie die van de aarde komt (Mako). Dit bedrijf is trouwens de grote boosdoener van de vorige game. Zack, de beginnende rang 2 soldier, wil niets meer dan een held worden, net zoals zijn mentor Angael, maar meer zoals de legendarische Sephiroth. Zack moet Wutai, de rebellen, een kopje kleiner maken, maar ontdekt dat Genesis, een voormalig soldier rang 1, overgelopen is. Het duurt niet lang voordat Angael dezelfde beslissing maakt. Na vele confrontaties met Genesis- en Angael klonen komt hij terecht in de buitenwijken van Midgar, waar hij Aerith ontmoet. Een nakende vriendschap, en misschien meer, ligt in het verschiet.
Het verhaal heeft, zoals we dat gewend zijn van deze games, een hele hoop plotwendingen en intriges. We weten wel uit Intergrade dat er een heleboel aan de hand is met de zogenaamde Ancients, mako, en een hele hoop gentechnologie wat betreft de protagonisten van de game. Het is leuk om enkele oude bekenden opnieuw te zien en de kennis te hebben van de gebeurtenissen voor de vorige game.
Gameplay
Qua gameplay zijn er toch enkele verschillen te bemerken. We hadden vooral het gevoel dat we vrijer waren in de vorige game. Het lijkt alsof Zack zich enkel in beperkte ruimtes kan voortbewegen en het 'free roaming'-gevoel zijn we volledig kwijt. Je kan nog wel zogenaamde zijmissies activeren, maar dit doe je vooral door naar een savepunt te gaan en daar aan te geven dat je een andere missie wil doen. Die extra missies gaan overigens van enkele tientallen seconden tot enkele minuten lang, dus erg geëngageerd voel je je ook niet.
Het derdepersoonspersectief is er gelukkig wel nog, en de combat blijft nog overeind, al is ook dat met enkele nieuwe puntjes. De zogenaamde materia, die je vroeger moet uitrusten in je wapens en kledij, moet je nu gewoon 'dragen'. Je krijgt al snel hele leuke materie - de zogenaamde summons - die anders dan vroeger activeren. Je zal namelijk linksboven steeds een soort slotmachine zien draaien. Soms activeren die materia, soms worden de linken met andere personages geactiveerd. Hierdoor krijg je dan een speciale, soms zeer sterke, aanval tot jouw beschikking, of een krachtige genezing, en dergelijke meer.
Je kan ook al snel verschillende materia met elkaar combineren, in de hoop zo krachtigere versies vrij te spelen, of om er nog andere statistieken aan te hangen. Bliksem, of bliksem met een HP boost, de keuze is snel gemaakt. Gelukkig ben je in staat om te zien wat de uitkomst is, anders ga je nogal snel blindelings je waardevolle materia combineren, en misschien zo kwijtspelen.
Graphics & Sound
Op audiovisueel vlak zijn er hoogtes en dalen. Met het geluid is niets mis, behalve het nogal dwaze achtergronddeuntje dat misschien zelfs uit de originele versie is genomen. Visueel is het dubbel. Langs de ene kant krijg je soms vanuit de tussenfilmpjes mooie verzichten en afgewerkte anime. Is het een 'ingame' tussenfilmpje, dan dreigt alles wat waziger over te komen, en tijdens de gameplay is er op zich weinig mis, al worden we weer geconfronteerd met onzichtbare muren, en dat in nogal afgesloten ruimtes.
Conclusie
Crisis Core is een prequel die je gemakkelijk tussendoor kan verorberen in aanloop van de volgende telg in de franchise. De gevechten zijn niet ongelooflijk moeilijk eens je het upgradesysteem wat hoor hebt, maar je vrijheid wordt jammer genoeg heus beperkt. Al bij al een leuke game die je meer achtergrondinformatie schenkt over de vorige game.
Pluspunten
- Slotssysteem is nog leuk
- Je wandelt vlotjes door het verhaal
Minpunten
- Vrijheid wordt grondig ingeperkt
- Visueel soms niet naar de verwachting
Reviewer: Heer_Vonck