The Dark Pictures: The Devil in Me

The Dark Pictures is er opnieuw met een leuk horrorverhaal. Zal jij overleven in dit labyrint?

Het verhaal begint eind 19e eeuw waar een niets vermoedend koppeltje incheckt bij ene HH Holmes. Niet lang na het inchecken worden zij op de hielen gezeten door deze 'eerste seriemoordenaar', met fatale afloop.
Een dikke eeuw later begint een filmcrew aan het tweede seizoen van hun reeks over seriemoordenaars. Toevallig gaat het dit seizoen over de befaamde Holmes. De producent krijgt een verdacht telefoontje van ene Du'Met die hem en zijn crew uitnodigt op zijn eiland, waar een heuse replica zou staan van HH Holmes' hotel waarbij bewegende muren en verborgen ruimtes schering en inslag waren. Het duurt dan ook niet lang of het eerste verdachte element, het vertrek van Du'Met, laat niet lang op zich wachten en de moordenaar maakt zijn eerste opkomst.

Wat volgt kan je al raden: een hotel met verborgen ruimtes en keuzes die je doen denken aan de 'Saw'-reeks destijds, al is het iets minder expliciet. Ben jij in staat om de correcte keuzes te maken en de crew te redden?

The Dark Pictures is ondertussen niet meer aan zijn proefstuk toe, en volgt hetzelfde stramien als de vorige spellen. Je krijgt een soort walking simulator voorgeschoteld in een horrorsetting waar je hier en daar een omgevingspuzzel moet oplossen, en veelal quick time events voor je neus krijgt.

Wat opvalt in deze iteratie is dat de visioenen die je kan krijgen - door met bepaalde voorwerpen te interageren - nog steeds niet 100% duidelijk kan interpreteren. We kregen namelijk een situatie waarbij we het visioen hadden ontgrendeld, we de omgeving herkenden en toch de verkeerde keuze maken. Op een analoge wijze kregen we ook een keuze waarbij we moesten kiezen welk personage moest sterven. Jammer genoeg weet ik niet of de situatie in de eerste plaats kon ontweken worden en indien niet, op welke feiten ik moest steunen om de correcte keuze te maken, zodat ze beide zouden overleven. Misschien hadden in mijn playthrough wel zo twee doden kunnen vermeden worden. Maar dat is een onderdeel van het spel uiteraard.

Waar de reeks al heuse sprongen heeft gemaakt zijn de graphics. We herinneren ons nog Man of Medan waarbij er een glitch optreedt, net bij een QTE, en zodoende een personage het loodje moest leggen. Dit is nu niet meer het geval, zeker niet op onze krachtige PS5-console. En toch was er iets vreemd aan de hand. In het begin van de game, met de meer kleurrijke en heldere omgevingen kon je tijdens het verschuiven van het camerastandpunt een digitale waas rond het personage waarnemen. Deze waas was er ook in donkere gebieden, al viel het daar een pak minder op. In het begin werd je daardoor uit de sfeer getrokken, maar gelukkig was dit enkel hinderlijk in het begin van het spel. De voicecast, en het algemene geluid was dan weer zoals het moest zijn.

Wie al een game van The Dark Pictures heeft gespeeld, weet waar hij zich kan aan verwachten. Het verhaal wordt wat beter uit de doeken gedaan, of toch als je de moeite neemt om de omgeving ook te verkennen en zodoende de achtergrond te weten komt van de uiteindelijke moordenaar. Hier en daar wel lugubere keuzes die je moet maken, en die wel moeilijk zijn, zeker als je niet weet waar je je moet op baseren, maar uiteindelijk weer een leuke horrorgame.

• Verhaal wordt mooi uit de doeken gedaan
  • Algemene sfeer

• Digitale waas