FIFA 16

Een tijdje geleden konden we al aan de slag met PES 2016, nu is FIFA 16 aan de beurt. Blijft het nieuwe voetbalspel van EA ook dit jaar nog steeds de koning van de voetbalgames?

Gameplay - Nico Winckel, de professionele voetballer in spe

Eén van de eerste zaken die ik doe, bij het starten van een nieuwe FIFA game, is mijn eigen voetballer aanmaken. Enkele jaren geleden, bij FIFA 11, had ik mezelf gemaakt via een upload van een foto. Ieder jaar gebruikt het spel die foto om mijn mannetje aan te maken. En dat ziet er iedere keer wat beter uit. Je kan ook een personage aanmaken zonder een foto en dan allerlei visuele eigenschappen op de traditionele manier aanpassen. Dit is best uitgebreid en wie dat wenst is hier wel enkele uurtjes zoet mee. Het enige minpunt is dat je nog steeds geen lange achternaam kan ingeven. Mijn voetballer heet Nico Winckel, ik moest er - Van den - tussenuit laten. Om één of andere reden is dat altijd al zo geweest.

Gameplay - FIFA nog steeds even uitgebreid

Voor iedere type speler biedt FIFA heel wat spelmogelijkheden. Of je nu alleen speelt, via couch multiplayer of online multiplayer, er zijn spelmodi genoeg om uit te kiezen. De grote vernieuwing van dit jaar, is de toevoeging van de vrouwendivisie. Dit voegt een heleboel vrouwenteams toe, waarmee je een nieuwe competitie kan spelen. Op zich stelt dit niet veel voor: het voegt enkele nieuwe teams toe, die toevallig van het andere geslacht zijn. De vrouwen spelen niet anders dan de mannen.

Gameplay  - The good, the bad and the ugly

Gameplaygewijs heeft EA wat verbeteringen aangebracht aan verschillende onderdelen, waaronder het schopsysteem. Er wordt nu ook rekening gehouden met de looprichting, snelheid en positie van je teamgenoot als je een pass geeft of als je op doel trapt. Dit maakt het soms lastig om de juiste kracht en richting te geven aan je pass/schot. Persoonlijk ben ik geen voorstander van het nieuwe systeem.

Wat wel handig is, zijn de vele instellingen van FIFA. Dit gaat van het aanpassen van je controller mappings tot de snelheid van het spel. Je kan kiezen voor een realistische snelheid, dan lopen de spelers wat trager en zal je ervoor moeten zorgen dat je de passen verzorgt, anders zal je mogen werken om de bal terug te pakken. Ik speel liever op een hoger tempo, zodat ik sneller mijn fouten kan corrigeren.

Gameplay - FIFA Ultimate Team

Bij vele FIFA gamers is dit de gamemodus waar ze ieder jaar naar uitkijken, FUT. Het pokémon onderdeel van FIFA: verzamel de beste spelers en stel ze op in je eigen team. Door wedstrijden te winnen verdien je punten waarmee je scouts kan inzetten om nieuwe spelers vrij te spelen. Hoe meer punten je inzet, hoe groter de kans dat je een topspeler binnenhaalt. Via microtransacties kan je ook punten kopen en zo een topteam binnenhalen. Met je FUT team kan je ook online spelen tegen het FUT team van andere gamers.

Grafisch ziet FIFA 16 er iets beter uit, maar veel verschil met FIFA 15 zie ik persoonlijk niet. De grote spelers zoals Messi en Ronaldi zien er erg realistisch uit, andere zoals bijvoorbeeld Courtois zien er eerder creepy uit; net een wassen beeld van Madame Tussauds. De animaties zien er dan wel over de gehele lijn goed uit.

Op auditief vlak scoort FIFA net iets beter dan PES. Het stadion geeft een meer levendige indruk en de commentators bieden ook wat meer afwisseling, hoewel je alle verschillende zinnetjes snel gehoord hebt.

Voor sommige blijft de hamvraag nog steeds PES of FIFA? Ik zal waarschijnlijk in herhaling vallen, maar dit blijft nog steeds een persoonlijke keuze. Je kan in principe geen foute keuze maken. Beide games zijn topgames met prachtige graphics, vlotte gameplay en uitdagende speelmodi. Als je natuurlijk de complete Belgische competitie wil "simuleren", dan moet je voor FIFA gaan.

• Complete Belgische en Nederlandse ploegen en competities
  • Verbeterde animaties
  • Erg veel aanpasmogelijkheden