De geteste versie is de PS5-versie.
Verhaal
SILT profileert zich vanaf de eerste minuut als mysterieuze titel waarin jij in de huid kruipt van een duiker, vastgeketend diep onder water. Dankzij buitenaardse psychische krachten is het immers mogelijk controle over vissen (in je omgeving, dichtbij) te nemen. Al zwemmend (en puzzel oplossend) ontdek je met mondjesmaat meer over de geheimzinnige wereld van SILT en de rol die jij aanneemt. Verwacht je aan een sfeertje als LIMBO (of het recenter besproken White Shadows), maar ook aan wat Google-werk. Het verhaal zelf blijft soms wat onuitgesproken (en onduidelijk), waardoor niet iedereen na afloop (na een uur of twee) volledig mee zal zijn. Desalniettemin een mooi oeuvre.
Gameplay
Zoals reeds even kort aangehaald, is de gameplay van SILT eerder simplistisch. Je hoofdpersonage kan de controle nemen over een vijftal vissoorten, elke met hun eigen kenmerken. Goed bedacht, al zijn de op te lossen puzzels snel te doorgronden en volstaat het telkens de dichtstbijzijnde vissoort over te nemen en richting het volgende level te duiken. Enige uitzondering zijn de baasgevechten, waar je net iets meer zal moeten nadenken, maar zeker niet onoverkomelijk. De game zal nog geen twee uur in beslag nemen en dan voel je ook wel dat hier meer in zat.
Graphics & Sound
Grafisch heeft men voor SILT vooral goed gekeken naar games uit hetzelfde genre zoals LIMBO, waar duistere tinten voor de nodige sfeer zorgen. Stemmenwerk of veel geluidsfragmenten zijn niet in de game aanwezig, waardoor het geheel redelijk sober is gehouden.
Conclusie
SILT had potentieel, maar weet dat niet volledig te benutten. De game kent een mooi sfeer en setting, terwijl het verhaal iets duidelijker kon gemaakt worden en de puzzels uitdagender mochten geweest zijn. Desalniettemin duurt de game amper twee uur, dus waarom niet proberen?
Pluspunten
- Sfeer en setting
- Concept
- Weinig tot geen bugs
Minpunten
- Puzzels vergen weinig denkwerk
- Korte speelduur
Reviewer: JohnCena