Achtung! Cthulhu Tactics

Deze turn-based game is het tweede Mythos-spel dat we in korte tijd mogen reviewen. Hoe bevalt deze Achtung! Cthulhu Tactics?

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Dat de nazi's een 70-80 jaar geleden snoodaards waren, wisten we allemaal al, maar dat ze de hulp van de Elder Gods wouden inroepen, dat hadden we nooit gedacht. Gelukkig waren er een handvol verzetstrijders die hun leven riskeerden om de demonen in hun bestaansniveau te houden!

Er is een zeer dun verhaaltje in deze game, met enkele vergeetbare protagonisten. Je hoort aan de dame dat ze franstalig is, en het blijft ons bij dat het spel start in de Belgische Ardennen. Elke missie start met een korte briefing die veelal op hetzelfde neerkomt: dood die vijanden of haal deze objecten op.

Gameplay


De gameplay is de grootste focus van het spel. Naast het exploratiegedeelte, waarbij je meestal vijanden en/of een uitgang moet vinden, ligt de focus voornamelijk op het vechtsysteem. De meesten kunnen zich wel wat voorstellen bij turn-based combat: je hebt een aantal punten die je kan spenderen aan verschillende acties zoals bewegen, schieten, herladen, mêlee-aanvallen enzovoort. Het spel onderscheidt zich van de klassieke spellen op twee vlakken: de zogenaamde fog of war en momentum.



In sommige spellen is het zo dat je een deel van de kaart niet kan zien. Bij de meeste games gaat deze 'fog of war' weg, eens je het gebied doorkruist hebt. Dat is in deze Achtung! niet waar. Je ziet namelijk enkel wat de personages zien. Je zal, na een beweging, ook de kijkrichting moeten bepalen van je team. Dit zorgt er niet alleen voor dat je je vijanden identificeert, maar zorgt er ook voor dat het actieve personage, én de anderen een grotere slaagkans hebben om die vijand nu te kunnen raken. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om het ene personage te gebruiken om een vijand bloot te stellen, een andere om erop te schieten, en dan kan je - als je nog genoeg 'punten' over hebt - weer terug schakelen naar het vorige personage om die vijand eventueel af te maken, of van kijkrichting te veranderen, of eventueel nog een andere actie uit te voeren.

Elk rondje start je met een specifiek aantal 'Momentum'. Je kan er nog krijgen door vijanden te verwonden of af te maken, maar je zal deze vooral willen gebruiken. De punten worden verspreid over het ganse team en stellen de personages in staat om nog iets 'extra' te doen. Denk aan dingen zoals 'Overwatch', het gebruik maken van een kleiner pistool, of één van de vrijgespeelde vaardigheden.




Die extra vaardigheden krijg je wanneer je personages voldoende XP krijgen, en stijgen in level. Tijdens je missies zal je ook nieuwe uitrusting vergaren, om dan te verspreiden tussen de teamgenoten. Denk hierbij niet alleen aan medkits of granaten, maar ook aan vizieren, of alcohol om je stresslevel wat lager te krijgen. Dit stijgt wanneer je onder vuur ligt, een teamgenoot neergehaald is, of wanneer je één van de vreemde Mythos-creaturen ziet. Eens het stressniveau te hoog is, doet het personage iets onverwacht. Dat kan gaan toch een verstevigde positie innemen tot het in het rond schieten van het vuurwapen. In het slechtste geval schiet die op het eigen team, in het beste geval op de vijand.

Graphics & Sound


Het klinkt allemaal veelbelovend: een turn-based game die zich afspeelt in de Cthulhu Mythos, met toch wel iets extra zoals de fog of war en de Momentum-punten, maar jammer genoeg is het niet allemaal rozengeur en manenschijn. Wanneer de personages bewegen wordt de map te traag ingeladen, waardoor je eigenlijk continu framedrops moet ondergaan. Wanneer er een beetje mist wegtrekt, wanneer je naar een ander deel gaat, wanneer de vijanden opduiken ... het gebeurt gewoonweg te dikwijls. Zo dikwijls dat je het zelfs wat gewoon begint te worden. De graphics zijn niet slecht, en voldoende voor dit type spel, maar niet van dat niveau dat er haperingen mogen voorkomen. Hierdoor wordt de snelheid wat uit het spel genomen. Op auditief vlak mag je hetzelfde verwachten: een vergeetbare achtergrondsoundtrack en de standaard geluiden.

Conclusie


Het is vrij moeilijk om deze game te beoordelen. Langs de ene kant heb je een vrij solide basis voor de gameplay, en wel iet of wat vernieuwing, langs de andere kant lijken de beelden gedateerd, is het spel onderhevig aan framedrops en heb je een verhaal dat je even snel vergeet terwijl je het leest. De invoering van de Mythos lijkt op het eerste zicht leuk, doch heb je iets te weinig variatie qua 'monsters' en krijg je wat te veel van hetzelfde voorgeschoteld.

Pluspunten


  • Goede basis
  • Leuke vernieuwingen


Minpunten


  • Alles lijkt niet voldoende goed uitgewerkt te zijn
  • Cthulhu Mythos biedt een hoop meer variatie qua vijanden




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
6.5/10
Duur
8/10

Achtung! Cthulhu Tactics

Release
di 20 nov, 2018
Genre
Tactisch
Platform
ps4
Uitgever
Ripstone Games
Ontwikkelaar
Ripstone Games

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
8.5/10
Grafisch
6.5/10
Geluid
6.5/10
Duur
8/10