Strike Vector EX

Twee jaar geleden kwam Strike Vector Ex uit op de PC met een hoop nieuwe ideeën voor vliegtuigspellen. Nu maakt dit spel de overgang naar de PS4. Of wij dit de moeite waard vonden, dat kom je in deze review te weten.

Jij kruipt in de huid van Marv, een jongeman die al jaren opkijkt naar de strike vectors. De strike vectors zijn mechachtige vliegtuigen die zowel horizontaal als verticaal te besturen zijn. Als kind was Marv grote fan van de strike vectors en zo werd hij uiteindelijk zelf piloot. Na zijn eerste officiële missie wordt het al snel duidelijk dat hij gebruikt wordt als kanonnenvoer en hij besluit daarom om met zijn partner in crime over te lopen. Als dat maar goed afloopt.

Je kan schakelen tussen een bliksemsnelle jet en een bijna stationaire hovercraft en dit met één druk op een knop. Het contrast tussen de twee modes is echter heel groot, tijdens 'hovermode' heb je meer controle over je schip en in 'jet mode' raas je bliksemsnel voorbij. De vectors besturen na enige oefening tamelijk goed, maar het vereist een behoorlijke leercurve om te wennen aan het gebruik van de rechter joystick om te bewegen, terwijl de L1 en R1 toetsen verticale stoten zijn en je turbo boost zich onder L2 bevindt. Maar zoals altijd: oefening baart kunst.

Need For Mech

Bij het starten van een nieuwe missie kom je in een soort garage terecht. Hier krijg je de kans om je ruimteschip te wijzigen. Dit gaande van de wapens (gatling guns, rockets, guided missiles, etc.) tot verschillende perks die zorgen voor schade, herlaadsnelheid, of wat je persoonlijke smaak verkiest. Ook is er een passieve bonus met opties die bijvoorbeeld de radar beïnvloeden waardoor je vliegtuig lastiger op te sporen is, of gewoon meer armor.

Multiplayer

Alle opties zijn onmiddellijk beschikbaar in de multiplayer. Geen progressiegrind of microtransacties in zicht. Er zijn skins, stickers, en spelerspictogrammen die kunnen worden ontgrendeld met in-game geld. Er zijn verschillende manieren om te spelen, zoals de typische team deathmatch, de free-for-all mode en meer.

Het spel is ontwikkeld met de Unreal Engine 4, waardoor de modellen van de vectoren er goed doorkomen maar de omgevingen iets minder. Ikzelf had weinig framedrops en bijna geen glitches / bugs. De presentatie van het verhaal wordt grotendeels weergeven door gesproken dialogen maar deze stellen echter weinig voor. De soundtrack bestaat uit opzwepende rock die perfect in het plaatje past. De geluidseffecten van kanonschoten en de impact daarvan zijn ook 'spot on'.

Leuke gameplay, matig verhaal en graphics, maar toch een leuke game voor een zacht prijsje. Eens je vertrouwd bent geraakt met de besturing is het smooth sailing. De korte missies maken het een perfect spel voor tussendoor en de toch wat verslavende multiplayer is de grote treffer van dit spel. Kortom: aanrader.

• Snelle actie
  • Goede multiplayer

• Grafisch minder