A Plague Tale: Innocence

In A Plague Tale: Innocence keren we terug naar het Frankrijk in de middeleeuwen en volgen we een emotioneel odyssee van twee kinderen.

We situeren ons in Frankrijk in de veertiende eeuw. Amicia en Hugo zijn twee kinderen van graaf De Rune. Niet lang na een jachttochtje van de graaf wordt het kasteel aangevallen door de Inquisitie. Amicia, die haar broertje Hugo nog maar amper heeft gezien, grijpt hem bij de hand en vlucht samen met haar moeder doorheen hun landgoed. Eens aangekomen aan de uitgang moet de moeder jammer genoeg het onderspit delven. En zo begint de treurgang van de kinderen om een veilig onderkomen te vinden.

Uiteraard is er meer gaande dan enkel de vlucht van de kinderen. Hugo heeft een mysterieuze ziekte die gelinkt zou zijn aan de pest, en voornamelijk met de ratten die deze ziekte verspreiden. Alchemisten zijn druk in de weer om die ziekte een halt toe te roepen. Op hun zoektocht naar deze alchemist stuiten zij nog op andere lotgenoten waar de Inquisitie jacht op maakt, en die Amicia en Hugo, hetzij ook voor eigen gewin, willen helpen.

Het verhaal legt de focus op het verhaal, en dan is het gevaarlijk om niet al snel te denken aan de zogenaamde 'Walking Simulator'. Toch mogen we deze woorden niet al te snel in de mond nemen, al volgende de verschillende hoofdstukken wel hetzelfde stramien ...

Alle levels zijn zo opgebouwd dat ze bestaan uit omgevingspuzzels, maar wel allen in een ander jasje. Ten eerste zal je uiteraard je weg moeten vinden doorheen het middeleeuws Frankrijk en daarvoor zal je soms objecten moeten verplaatsen, of met je slinger een steentje naar een opvallend glimmende ketting gooien om zo de omgeving te beïnvloeden en zo meer. Daarnaast zal je ook je vijanden moeten verschalken, en die vijanden zijn dan soldaten en ratten. De soldaten zal je in het begin moeten afleiden door ergens anders een geluid te genereren, waardoor je achter zijn rug om kan sluipen en de ratten zelf hebben één grote vijand: licht. Zo zal je moeten gebruik maken van fakkels en gensters om die opnieuw vuur te laten vatten.

Naargelang je verder gaat in het spel zal je ook nieuwe munitie ontgrendelen - craften met alchemische elementen - voor je slinger en zal je andere manieren vinden om je weg te vinden doorheen de hoofdstukken. Jij mag kiezen welke aanpak jou het beste ligt! Amicia zal ook haar uitrusting kunnen opwaarderen aan een werkbank. Hiervoor heb je tal van grondstoffen nodig, dus het is nodig om de omgevingen te verkennen.

Op grafisch vlak stond er me een verrassing te wachten, de beelden die je voor je neus krijgt zijn van hoge kwaliteit, maar vooral de sfeer wordt schitterend weergegeven. Wanneer de kinderen door een slagveld trekken, wordt er geen moeite bespaard aan gruwelijk detail. We mogen hetzelfde zeggen op auditief vlak: de zwaar beladen muziek past perfect bij de setting die je voorgeschoteld krijgt. Jammer genoeg hebben we ook hier te maken met Engelstaligen die praten met een Frans accent, dat was zeker geen vereiste.

A Plague Tale: Innocence heeft het vooral van zijn emotioneel beladen verhaal, dat omringt wordt met een sluier van mysterie. De puzzels zijn talrijk, en worden gevarieerder doorheen het spel. Soms zal je je grijze massa moeten gebruiken, maar er zijn geen te grote struikelblokken. Wie een emotripje van een tiental uurtjes wil beleven, kan met deze titel weinig mis doen.

• Verhaal wordt audiovisueel prima ondersteund
  • Genoeg variatie in puzzels

• Niet voor gamers die van actie houden