Dark Souls 3 - Eerste indruk

Dark Souls 3 - Eerste indruk

Hidetaka Miyazaki en de zijnen willen hun beruchte reeks afsluiten met een terugkeer naar de Dark Souls franchise. Een complete review over hun (voorlopig) laatste project volgt over een week, maar hier lees je alvast de eerste indruk.

 

Een wederzien met de oorspronkelijke habitat betekent dat het hoog tijd is om Bloodborne achter ons te laten, en terug te keren naar het ietwat kleurrijkere fantasy universum. Het voornaamste verschil is uiteraard de setting, die een stuk gevarieerder is in vergelijking met zijn illustere voorganger. In de eerste levels reis je doorheen verlaten canyons met zwakkere tegenstanders, vervallen kasteeldomeinen bezaaid met oorlogsrestanten en de verplichte vuurspuwende draak, en verpauperde dorpen met gefrustreerde bewoners. In de eerste delen alleen heb je al bijna evenveel variatie in omgeving gezien als in alle levels van Bloodborne samen.



Een tweede verschil is de snelheid waarmee je doorheen de gevechten manoeuvreert. Hier en daar las je dat de snelheid van Dark Souls 3 meer in de richting van Bloodborne zou evolueren, maar dat klopt duidelijk niet! Dark Souls 3 ligt hier volledig in lijn met Dark Souls 1 en 2. De snelheid waarmee je voortbeweegt hangt af van je gehanteerde gewicht. Draag je een zwaar harnas, dan zal je erg traag bewegen, maar meer schade kunnen absorberen vooraleer dit dodelijk wordt. Wil je vechten met dezelfde snelheid als in Bloodborne, dan moet je praktisch al je kledij overboord smijten en vechten met heel veel stijl en bravoure of Rocky-gewijs doorheen de levels boksen. Dat laatste is zeker geen aanrader voor nieuwkomers.

Een derde groot verschil met de Bloodborne reeks is het sterk uitgebreide wapenaanbod. Terwijl het vinden van wapens in Bloodborne nog een uniek gebeuren was, vind je nu foltertuig bij de vleet. Voor veel gamers kan dit helaas aanvoelen als een downgrade. Want, zeg nu eerlijk, als je kon kiezen tussen een zwaard dat kan transformeren in een wapen dat volledig anders aanvoelt of een gewoon zwaard, dan kies je bijna altijd dat eerste. Gelukkig wordt dit voor een groot deel goedgemaakt door de eveneens sterk uitgebreide mogelijkheden om je wapens te upgraden.



Al bij al lijkt het erop dat Dark Souls 3 weinig nieuws brengt, en dat From Software het op veilig speelt in hun onafgebroken reeks van ijzersterke action-RPG's. Of ze die reeks ook op een summum kunnen eindigen, lees je volgende week in onze review. Heb je verder nog vragen, kijk dan zeker naar onze Live Stream vanavond om 20u.

Dark Souls III

Dark Souls III
Release
di 12 apr, 2016
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
From Software

Steun playstationclan.be