The Awakened Fate Ultimatum

De haat-liefde verhouding met games uit het land van de rijzende zon gaat verder. Deze keer ligt The Awakened Fate Ultimatum op de pijnbank.

De setting is er één die zeer bekend in de oren zal klinken. Hemel en hel liggen in oorlog. Bijgevolg leveren engelen en demonen voortdurend strijd, waarvan de gewone sterveling geen weet heeft. Ook Shin Kamikaze niet, de protagonist van dienst. Tot hij op een dag op weg naar huis wordt aangevallen door een groep demonen. Vooraleer de engel Jupiel hem kan redden krijgt Shin een zwaard door zijn hart en ligt hij op sterven na dood.

Om zijn dood te voorkomen brengt Jupiel Shin naar de hemel, waar de demone en krijgsgevange Ariel hem redt door zijn hart te vervangen met een kristal. Dit kristal bezorgt Shin bovennatuurlijke krachten, waardoor hij nu beschouwd wordt als God. En blijkbaar is het aan God om zich te mengen in de strijd tussen hemel en hel en hier een einde aan te brengen.

Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot en in de loop van het verhaal moet Shin keuzes maken, die hem ofwel dichter bij Jupiel of Ariel brengen. Afhankelijk van met wie Shin de beste band heeft, zal het einde er anders uitzien. Altijd leuk als je een soort karmasysteem krijgt voorgeschoteld. Helaas heeft dit geen enkele invloed op hoe het verhaal verloopt, enkel hoe het eindigt zal variëren. Los daarvan krijg je een vrij generisch verhaal dat je nooit echt volledig zal kunnen boeien. Ingewikkelde plotwendingen of enige vorm van karakterbinding moet je zeker niet verwachten.

De gameplay kan je het best vergelijken met die van een dungeon crawler. Je gaat een bepaald gebied in en moet x aantal levels doorkruisen. De enige hindernis hierbij zijn de vijanden die je op je weg tegenkomt. Deze vijanden zijn ofwel uit de hemel afkomstig of uit de hel. De krachten die je als God zijnde tot je beschikking hebt om deze te verslaan zijn demonische of hemelse krachten. De demonen versla je het best met de hemelse, de engeltjes met de demonische. Klinkt vrij simpel en dat is het ook, met een simpele druk op L2 of R2 kies je welke gebruikt. Verder moet je gewoon op X drukken om een slag te verkopen of L1 om een iets specialere aanval uit te voeren.

De uitrusting waarmee je deze wezens verslaat vind je verspreid over de dungeon. Her en der liggen schilden, wapens, potions, … waarmee je de dungeon tot een goed eind kan brengen. Slaag je hier echter niet in, dan verlies je al je uitrusting en moet je de dungeon weer helemaal herbeginnen. De verzamelde goederen zijn bijgevolg niets anders dan nutsmiddelen. Nooit zal je een voldaan gevoel hebben als je een uniek wapen of dergelijke vindt om de simpele reden dat deze niet bestaan.

De laatste belangrijke factor van de gameplay is het levelsysteem. Verzamel je voldoende xp door vijanden te verslaan, dan krijg je punten die je in je personage kan investeren. Dit investeren gebeurt ofwel in je demonische of hemelse kant, maar beperkt zich voornamelijk tot een attributeboost bij het gebruiken van je goddelijke krachten. Enige uitzondering is dat je af en toe een nieuwe skill kan vrijspelen die je vervolgens onder de L1-knop zal vinden.

Een belangrijke opmerking is dat deze gameplay maar een klein deel van het spel beslaat. Het merendeel van de tijd zal je bezig zijn met X te spammen om tekstkaders die het verhaal uit de doeken doen te doorbladeren. In het begin zal je deze nog volledig lezen maar na verloop van tijd zal je hier zeker de moeite niet meer voor nemen. Dit is een vrij bekend fenomeen binnen het JRPG-genre, het probleem hier is dat je langer zal bezig zijn met deze tekstkaders dan de eigenlijke dungeons, wat na een poos wel eens kan gaan vervelen.

De graphics van het verhaalgedeelte zijn opgebouwd uit de vrij bekende getekende animestijl. Hier ben je ofwel voor- of tegenstander van. Waar het grootste probleem schuilt is dat je bij de gameplay een stijlsverandering te zien krijgt. Plots ziet je personage er uit als een bobblehead-figuurtje en baan je je een weg door hoekige dungeons. Meer sfeer en afwisseling was een goede optie geweest.
Eén iets waar JRPG's vrij consequent in zijn is de soundtrack. Je kan het niet anders noemen dan typisch Japans. Als je geluk hebt kan dit wel eens meevallen. Hier is je geluk echter ver te zoeken.

Ben je JRPG-fan of wil je je eens wagen aan een JRPG, laat deze dan links liggen. Er zijn voldoende alternatieven op de markt waar je meer plezier aan zal beleven. Niemand wil een game waar je meer tijd spendeert aan tekstkaders te doorwaden dan de eigenlijke gameplay, die overigens verre van een sterk punt is voor deze game.

pluspunten

• Je kan de tekskaders doorspoelen

minpunten